• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Thetford kylskåp funkar inte på 12V

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Hej ! Jag behöver hjälp med ett kylskåp som trilskas. Funkar utan anmärkning på 220V och på gas, men inte på 12V när bilen är igång. Skåpet är ett Thetford N3000 och Elektroblocket ett EBL101. Har kollat och bytt aktuella säkringar, men det har inte hjälpt. Har försökt mäta om jag får nån strömförsörjning från EBL:en men blir inte riktigt klok på hur jag ska mäta. Mycket tacksam för tips och råd!
Med vänlig hälsning, Andreas
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Hej ! Jag behöver hjälp med ett kylskåp som trilskas. Funkar utan anmärkning på 220V och på gas, men inte på 12V när bilen är igång. Skåpet är ett Thetford N3000 och Elektroblocket ett EBL101. Har kollat och bytt aktuella säkringar, men det har inte hjälpt. Har försökt mäta om jag får nån strömförsörjning från EBL:en men blir inte riktigt klok på hur jag ska mäta. Mycket tacksam för tips och råd!
Med vänlig hälsning, Andreas
Har precis samma problem. Mitt kylskåp Thetford är från 2009. Är ny kontrollpanel dyr?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Läser om era bekymmer. Har själv problem med att slå på och av ett Thedfordskåp från 2004. Har lyckats få tag i deras sista kretskort i Sverige för cirka 1800:- kronor. Kan vara så att det bara är knappen som är kass, kolla inringad knapp på bilden. Vad kostar en sådan, finns lite olika men prislappen är samma. RND 21000202 Taktil kretskortsomkopplare 210, 1NO, 245N, 12 x 12mm RND Components
Thedford inringad.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har lödat mycket i yngre dagar, kommer inte ihåg att det var så smått då. När jag demonterat knappen för till och från funktion och mäter på den så är den kass. Är övertygad om att hade man borrat ett hål i plasten och fått in Kontakt chemie 60 70009-AH så hade den frisknat till. Och då hade man sparat mycket pengar.
Undrar så hur många kylskåp som bytas för en sådan här felorsak?
 

Bilagor

  • IMG_4932[1].JPG
    IMG_4932[1].JPG
    5,5 MB · Visningar: 48
  • IMG_4934[1].JPG
    IMG_4934[1].JPG
    5,2 MB · Visningar: 47

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tips till den händige, det gick att borra med 1.0 mm borr. Men man får nog tänka på att använda en dammsugare så att plastspånorna inte kommer in. Fast det är inte så kritiskt då spånen lägger sig ovanpå den runda brickan.
 

Bilagor

  • IMG_4939[1].JPG
    IMG_4939[1].JPG
    5,3 MB · Visningar: 32
  • IMG_4940[1].JPG
    IMG_4940[1].JPG
    3,8 MB · Visningar: 29
Toppen