• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford c200 toa, vattenslangen har lossnat

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Hej! Har i en annan tråd sökt hjälp om en vattenläcka I min plåtis. Jag har nu hittat problemet. Det är vattenslangen till toaletten som lossnat. Hur ska jag komma åt att sätta fast den utan att skruva loss allt? Kan man lyfta toalettens överdel, toaskålen, på något sätt. Slangen ska nog fästas därunder någonstans. Tacksam för goda råd.
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Har fått loss toaöverdelen och har fått fram slangkopplingen som är trasig. Ska försöka hitta någon ny slangkoppling som kan passa. Osäker om jag ska lyckas skruva ihop alla delar sen
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag hade också läckage under toan. Lyckades ta isär toalettstolen och hittade då läckaget. Någon tidigare ägare hade skruvat isär slanganslutningen till magnetventilen och sedan satt packningen på fel sida av kopplingen.
Satte dit en längre slang så att magnetventilen kunde flyttas så att man skall kommer åt den utan att skruva isär toaletten.
Bifogar två dokument. Hoppas att de ger dig någon info.
 

Bilagor

  • Magnetventilbyte.pdf
    447,4 KB · Visningar: 184
  • Magnetventilbyte02.pdf
    279,8 KB · Visningar: 120

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Jag hade också läckage under toan. Lyckades ta isär toalettstolen och hittade då läckaget. Någon tidigare ägare hade skruvat isär slanganslutningen till magnetventilen och sedan satt packningen på fel sida av kopplingen.
Satte dit en längre slang så att magnetventilen kunde flyttas så att man skall kommer åt den utan att skruva isär toaletten.
Bifogar två dokument. Hoppas att de ger dig någon info.
Tack för bra information! Var hittade du mässingsslangkopplingen ? Passade den till övriga originaldelar?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tack för bra information! Var hittade du mässingsslangkopplingen ? Passade den till övriga originaldelar?
Bilderna är inte från vår husbil. Jag hittade dem när jag sökte info om läckande toalett så mässingskopplingen är inte från vår bil.
Vad jag läst så är det inte så ovanligt att magnetventilen fryser sönder på de här toaletterna. Min tanke var att jag drabbats av detta. När jag plockat isär toaletten visade det sig att slanganslutningen till magneteventilen inte frusit sönder. Tidigare ägare hade monterat packningen på fel sida av slanganslutningen och då tätade inte anslutningen mot magnetventilen. När packningen kom på rätt sida av slanganslutningen blev anslutningen mot magnetventilen tät.

Mvh
Jan-Olov
 
Toppen