• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford 4145

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

I nya husbilen sitter ett Thetford 4145( kyl/,frys)

Hur jag än gör så får jag inte den effekten jag vill ha; i frysen kan tempen under natten gå ner till -8 medans på dagen när solen är framme ligget det på ca -2.

Kylskåpet ännu värre, natt +10 dag +15.

Kör på full effekt och ingen skillnad om jag kör på el; gasol eller 12v.

Funkade bättre i våras när det bara var +15 ute men nu med 25° så går det inte.

Sett att Thetford säljer fläktar för "bättre kyleffekt", är det en sådan man får satsa på?

Grejerna är ju helt nya sen i vintras...

Alla tips välkomna
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Det blir för varmt bakom kylen om du kör med full effekt och den försämrar kyleffekten .Vi kör 2/3 delar av effekten och har +5 kylen och -16 frysen och + 25 ut sen har vi fläck bakom kylen som suger ut varma luften från översta kaller.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Har testat och kört med lägre effekt, samma dåliga kyla i både kyl och frys.

Värt att testa med en fläkt innan man jagar återförsäljaren? Kan tycka att eftersom Thetford säljer ett kit med fläkt så får man känslan av att det är ett problem som kanske är välkänt.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Efter att vi kommit hem under gårdagen så slog jag av kylen och tömde den, starta sedan om skåpet när absorptionsspiralen svalnat. Nu är det plötsligt -20 i frysen och +5 i kylen, dvs helt normalt.

Min teori är att absorptionspiralen blev så pass varm att den inte orkade kyla ner skåpet eftersom det under större delar av resan var väldigt varmt ute, testade aldrig att stänga av skåpet helt någon länge stund och låta det svalna under resan pga att vi hade matvaror.

Frågan är då, bör man satsa på ett ventilator kit från Thetford? (En fläkt)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.860
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej,

Efter att vi kommit hem under gårdagen så slog jag av kylen och tömde den, starta sedan om skåpet när absorptionsspiralen svalnat. Nu är det plötsligt -20 i frysen och +5 i kylen, dvs helt normalt.

Min teori är att absorptionspiralen blev så pass varm att den inte orkade kyla ner skåpet eftersom det under större delar av resan var väldigt varmt ute, testade aldrig att stänga av skåpet helt någon länge stund och låta det svalna under resan pga att vi hade matvaror.

Frågan är då, bör man satsa på ett ventilator kit från Thetford? (En fläkt)
Ja!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
20170812_114121.jpg
Vår kyl krävde två chassiefläktar för att klara utetemperaturer över 30 grader, ex:
Ute 30°
Inne 35°
Kyl 7°
Termostat 1/3
Fläktarna 24/7 utan termostat
Strömförbrukning ej mätbar
Db ej hörbar
Stänger av fläktarna under vinterförvaringen.
Alternativ: Ta bort gallren och skydda högersidan mot solen:
20220720_153334.jpg
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Noterade en annan sak när jag kika bakom gallret; Thetford har till och med markerat vart man ska montera fläkt 1 samt ev fläkt 2.
 

Bilagor

  • 20220725_170408.jpg
    20220725_170408.jpg
    1,8 MB · Visningar: 76

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.860
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Noterade en annan sak när jag kika bakom gallret; Thetford har till och med markerat vart man ska montera fläkt 1 samt ev fläkt 2.
Ja där ska du montera den, mycket effektivare än att sätta dem i ventilstionsluckor, dessutom följer det med en termostat så fläkten går endast när den behövs, får du ändå problem så kan du komplettera med fläkt 2.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.786
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja där ska du montera den, mycket effektivare än att sätta dem i ventilstionsluckor, dessutom följer det med en termostat så fläkten går endast när den behövs, får du ändå problem så kan du komplettera med fläkt 2.
Lånar tråden lite.
Hur göra när jag bara har nedre galler och utsläppet på taket. Vill ogärna lyfta ut skåpet för att sätta en fläkt.

Är det nån ide att sätta en fläkt nere i skåpet riktad uppåt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.860
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lånar tråden lite.
Hur göra när jag bara har nedre galler och utsläppet på taket. Vill ogärna lyfta ut skåpet för att sätta en fläkt.

Är det nån ide att sätta en fläkt nere i skåpet riktad uppåt?
Varje skåpmodell har sin bestämda plats vilket skiljer mellan dem, jag kunde montera fläkten genom nedre luckan, men var tvungen att dra ur skåpet för att montera termostaten som skulle sitta högst upp, jag har utluften på taket.
Passade även på att montera ett större luftintag nere.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Så, då var en fläkt monterad under gårdagen, det jag kan notera är att den går 24/7. (Termokontakten fungerar) men vi se hur resultatet blir, det var i alla fall kallt i morse i skåpet men var inte speciellt varmt ute i natt för den delen heller.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Då har man testat 2 nätter med "full" kyl och resultatet är bättre men inte optimalt, kylen låg igår på ca 10° men då åkte,vi större del av dagen så kanske är det så att 12v är lite sämre än konstant 230v.
Frysen låg på runt -20.

Inatt låg kylen på runt 8° och frysen -22. Helt ok.

Kanske ska man satsa på en fläkt till för unnu bättre effekt? Tempen ute låg mellan 17-24°.


Fläkten går nästan konstant så det varmt nog för termostaten.
 
Toppen