• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test av Lifepo4 batterier

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Tänkte dela med mig av vår första vecka med 2x 100ah LiFePo4 batterier.
Vi har fricampat ända sedan vår första husbil 2003 en Hobby 600 med halogenlampor, fläktvärmesystem m.m och ett gelbatteri på 75ah som räckte en kväll om det var på hösten med lite kyligare väder, alltså helt hopplöst om man inte stod vid 220v stolpe. Blev till slut 3 x 75ah gelbatterier så vi klarade oss en helg utan elbrist men det var nära på att det inte räckte det heller men efter att jag bytte alla lampor till led så blev det bättre. Bytte husbil 2014 Adria 690 coral med ett gelbatteri på 85 ah som tillslut blev 3st x 85 ah och fortfarande svårt att få det att räcka till för allt tv tittande, belysning, datorladdning m.m eftersom vi fortfarande fricampar. Nu bytte vi till 2 x 100ah LifePo4 batterier med bsm och djäklar vilken skillnad. Vi lyfte ur 3 gelbatterier på nästan 100 kg till 2x10kg litium batterier bara vikten gör det nästan värt att byta. Vi har nu testat i en vecka fricampandes i bohuslän med skitväder och nästan minusgrader, tittat på tv hela kvällarna, full belysning, laddat datorer och telefoner, kört köksfläkt t.o.m när vi kokade kaffe, alltså slösat till max och det lägsta värdet vi nådde det var 80 % laddning kvar. Körde vi en stund så laddade det fort som faen. Känslan att fricampa har aldrig känts mer fri än såhär.
Vi har en solpanel på 200 watt som monterades när bilen var ny, så vi har inte ändrat i konfigurationen efter inköpet av LIfePO4 batterierna. Jag köpte dessa hos en av HB klubbens medlemsrabatt företag Americantools.se.
Kan bara rekommendera att byta batterier för er som vill fricampa.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Här är mina erfarenheter av att fricampa utan elstolpe. Vi har TV, cykelladdare, mobil laddare led lampor mm mm vi har inte snålat med elen. Använder inget som har med 230v att göra. Utan jag har utgått från att det som inte går att driva med 12v går bort. Alltså ingen inverter 12-230.

Som lägst har batteribanken varit nere på 30%. Men då var det mulet i 2 dagar och även laddade 2st cykel batterier som suger en hel del. Men om det är mulet flera dagar så räcker inte 200w, blir att utöka med 200w till. Kommer att använda bilen fram till Oktober. Så förhoppningsvis kommer mitt system att räcka till. Är inte ute under vinter månaderna

Mina prylar är

Solcell regulator Votronic MPP 430 Duo Digital

Laddboster Votronic 30A 12V DC to 12V DC

Bryttare vid låg/hög spänning Votronic Switch Unit 100 Ah

Solceller 2 x 100w

Ett Skanbatt lithium 96Ah
Batteri lådan.jpg
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad trevligt att ni blev nöjda, hoppas ni får njuta lääänge av dem :)


Verkar inte vara något "priskrig" på dem ännu, men kan vara värt att lägga en bevakning på

RoyPow R1200 Compatible - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige
Rätt tänkt, jag hoppas att det blir en push i båtbranchen till våren, detta år har det kommit lite Li batterier men fortfarande väldigt stor spännvidd på priser så det är en bit kvar, när alla pendlar mellan 5-6000 och 12000 då har det mognat anser jag.

Så håll koll på seasea erlandssonsbrygga hjertmans och watski, det är dom som kommer att kriga åt oss
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte dela med mig av vår första vecka med 2x 100ah LiFePo4 batterier.
Vi har fricampat ända sedan vår första husbil 2003 en Hobby 600 med halogenlampor, fläktvärmesystem m.m och ett gelbatteri på 75ah som räckte en kväll om det var på hösten med lite kyligare väder, alltså helt hopplöst om man inte stod vid 220v stolpe. Blev till slut 3 x 75ah gelbatterier så vi klarade oss en helg utan elbrist men det var nära på att det inte räckte det heller men efter att jag bytte alla lampor till led så blev det bättre. Bytte husbil 2014 Adria 690 coral med ett gelbatteri på 85 ah som tillslut blev 3st x 85 ah och fortfarande svårt att få det att räcka till för allt tv tittande, belysning, datorladdning m.m eftersom vi fortfarande fricampar. Nu bytte vi till 2 x 100ah LifePo4 batterier med bsm och djäklar vilken skillnad. Vi lyfte ur 3 gelbatterier på nästan 100 kg till 2x10kg litium batterier bara vikten gör det nästan värt att byta. Vi har nu testat i en vecka fricampandes i bohuslän med skitväder och nästan minusgrader, tittat på tv hela kvällarna, full belysning, laddat datorer och telefoner, kört köksfläkt t.o.m när vi kokade kaffe, alltså slösat till max och det lägsta värdet vi nådde det var 80 % laddning kvar. Körde vi en stund så laddade det fort som faen. Känslan att fricampa har aldrig känts mer fri än såhär.
Vi har en solpanel på 200 watt som monterades när bilen var ny, så vi har inte ändrat i konfigurationen efter inköpet av LIfePO4 batterierna. Jag köpte dessa hos en av HB klubbens medlemsrabatt företag Americantools.se.
Kan bara rekommendera att byta batterier för er som vill fricampa.
Hur kopplar man in dessa?
Dvs anpassa laddare, generator, solregulator osv. Eller är det bara ut med gamla batteriet och in med det nya?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I 2011 købte jeg en fabriksny Elnagh med et batteri på 95Ah.

i 2013 fik jeg installeret solceller og en regulator. Samtidig fik jeg en inverter, så vi kunne få 220V til fruens hårtørrer. Siden har jeg ikke stået på landstrøm.

I 2016 kunne batteriet ikke levere nok strøm til hårtørreren, så jeg købte i marts 2016 et 100 Ah LiFePo4, som jeg bare byttede ud med det gamle batteri uden andre ændringer. Altså, stadig den oprindelig EBL/lader og solceller og regulator fra 2013.

I marts 2019 købte jeg en fabriksny Dethleffs med et vanligt batteri. LiFePo4 batteriet blev flyttet over i den nye husbil sammen med solcelleregulator og inverter. 2 nye solceller blev monteret, da de gamle var svære at flytte. Igen uden at ændre på den originale EBL/lader

Alt virker tilfredsstillende, og vi mangler aldrig strøm

Så, jeg har altså indsat et Lifepo4 i 2 forskelle husbiler uden at ændre på de oprindelig installationer eller på EBL.

Jeg har naturligvis læst alt muligt om specielle ladere m. m. til LiFePo4, men det har jeg ikke fundet nødvendigt. Vore husbiler har altid stået under et carporttag med gennesigtigt plast som tag, og det har giver nok fra solcellerne til underholdsladning hele året. Jeg har aldrig taget batteriet ind eller afbrudt for strøm eller lignende.

Det var mine erfaringer til inspiration.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I 2011 købte jeg en fabriksny Elnagh med et batteri på 95Ah.

i 2013 fik jeg installeret solceller og en regulator. Samtidig fik jeg en inverter, så vi kunne få 220V til fruens hårtørrer. Siden har jeg ikke stået på landstrøm.

I 2016 kunne batteriet ikke levere nok strøm til hårtørreren, så jeg købte i marts 2016 et 100 Ah LiFePo4, som jeg bare byttede ud med det gamle batteri uden andre ændringer. Altså, stadig den oprindelig EBL/lader og solceller og regulator fra 2013.

I marts 2019 købte jeg en fabriksny Dethleffs med et vanligt batteri. LiFePo4 batteriet blev flyttet over i den nye husbil sammen med solcelleregulator og inverter. 2 nye solceller blev monteret, da de gamle var svære at flytte. Igen uden at ændre på den originale EBL/lader

Alt virker tilfredsstillende, og vi mangler aldrig strøm

Så, jeg har altså indsat et Lifepo4 i 2 forskelle husbiler uden at ændre på de oprindelig installationer eller på EBL.

Jeg har naturligvis læst alt muligt om specielle ladere m. m. til LiFePo4, men det har jeg ikke fundet nødvendigt. Vore husbiler har altid stået under et carporttag med gennesigtigt plast som tag, og det har giver nok fra solcellerne til underholdsladning hele året. Jeg har aldrig taget batteriet ind eller afbrudt for strøm eller lignende.

Det var mine erfaringer til inspiration.
Det var exakt ett sådant enkelt svar jag önskade. Tack!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
@JAndersB: Som medlem af husbilsklubben har man ikke pligt til at læse ALLE indlæg på forum. Du er velkommen til at springe tråde over.

Et tip: næsten øverst på hver side i en tråd findes 2 knapper. "Följ tråd" og "Ignorära tråd"

Hvis du vælger den sidste, kan du slippe for at se flere indlæg i tråden.

Et medlem stillede et spørgsmål, som jeg forsøgte at besvare med min erfaring om 5 sæsoner med et vanligt batteri og 4 sæsoner med et LiFePo4 (alle sæsoner med lidt over 60 overnatninger)

Senere får vi se, hvor længe LiFePo4 holder og dermed en ide om økonomi i de 2 batterityper.

Samtidig finder vi også ud af om alle de kloge teorier har nogen betydning. Foreløbig ser det ud til at alle teorierne ikke har betydet noget for mig.

Det var såmænd blot det jeg prøvede at give udtryk for, og jeg vil fortsætte med at svare på spørgsmål, hvor jeg tror at jeg kan hjælpe.

Men som sagt: du behøver ikke at læse med

Edit: Bogstaveringsfejl
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hur är det med brandrisken med dessa batterier? Det har ju faktiskt hänt att de börjat brinna.
Det är ju inte uteslutet att dessa varit felanvända på något sätt men det inger i alla fall en viss oro.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Stig det finnes ingen kjente tilfeller av brann i LiFePO4 - det finnes mengde med branner i andre typer Lithium ladbare batterier. Det er kombinasjonen av oksygenanriket elektrolytt og kull elektrode som sammen med lithiumnåler som bygges gir starten på brannen. Med både brennbare materialer og fritt oksygen er det intet som kan stoppe brannen utenom kraftig nedkjøling. Men det gjelder LMO og LCO utgavene ikke LFP som mangler fritt oksygen.

Tester utført med LFP for å provosere brann har alle endt i sprukne bokser og vond lukt, varmgangen godt under tenntemperatur for kull. Best video med dette var laget av et tysk brannkorps, de ladet en enkel celle med langt over maksimal spenning i et par timer før skallet sprakk og grå damp kom ut. Etter en del tid var cellen tørr og strømkretsen brudt - ingen brann kun en ødelagt celle.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Hur kopplar man in dessa?
Dvs anpassa laddare, generator, solregulator osv. Eller är det bara ut med gamla batteriet och in med det nya?

I 2011 købte jeg en fabriksny Elnagh med et batteri på 95Ah.

i 2013 fik jeg installeret solceller og en regulator. Samtidig fik jeg en inverter, så vi kunne få 220V til fruens hårtørrer. Siden har jeg ikke stået på landstrøm.

I 2016 kunne batteriet ikke levere nok strøm til hårtørreren, så jeg købte i marts 2016 et 100 Ah LiFePo4, som jeg bare byttede ud med det gamle batteri uden andre ændringer. Altså, stadig den oprindelig EBL/lader og solceller og regulator fra 2013.

I marts 2019 købte jeg en fabriksny Dethleffs med et vanligt batteri. LiFePo4 batteriet blev flyttet over i den nye husbil sammen med solcelleregulator og inverter. 2 nye solceller blev monteret, da de gamle var svære at flytte. Igen uden at ændre på den originale EBL/lader

Alt virker tilfredsstillende, og vi mangler aldrig strøm

Så, jeg har altså indsat et Lifepo4 i 2 forskelle husbiler uden at ændre på de oprindelig installationer eller på EBL.

Jeg har naturligvis læst alt muligt om specielle ladere m. m. til LiFePo4, men det har jeg ikke fundet nødvendigt. Vore husbiler har altid stået under et carporttag med gennesigtigt plast som tag, og det har giver nok fra solcellerne til underholdsladning hele året. Jeg har aldrig taget batteriet ind eller afbrudt for strøm eller lignende.

Det var mine erfaringer til inspiration.

Vi har monterat Sunlux Powerbox rakt av och ställt upp 220V laddaren. Fungerar toppen eftersom det inte bara är celler utan komplett med BMS, de fínns numera även med temperatur-skydd.

Den som lever får se...
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hur är det med brandrisken med dessa batterier? Det har ju faktiskt hänt att de börjat brinna.
Det är ju inte uteslutet att dessa varit felanvända på något sätt men det inger i alla fall en viss oro.

Allt kan ju börja brinna. Även gamla batterier. Sen har du gasol i bilen. En massa annan el hit å dit. Så det finns mycket att vara rädd för. Tex vågar man gå över gatan. Vågar man flyga. Så går man och är rädd för allt, stanna hemma.

Det jag har läst bland forumen om husbilar mm, facebook. Så kan jag inte dra mig till minnes att det är någon som har haft brand pga lifepo4 batterier
 
F

F.d. 1470

Guest
@JAndersB: Som medlem af husbilsklubben har man ikke pligt til at læse ALLE indlæg på forum. Du er velkommen til at springe tråde over.

Et tip: næsten øverst på hver side i en tråd findes 2 knapper. "Följ tråd" og "Ignorära tråd"

Hvis du vælger den sidste, kan du slippe for at se flere indlæg i tråden.

Et medlem stillede et spørgsmål, som jeg forsøgte at besvare med min erfaring om 5 sæsoner med et vanligt batteri og 4 sæsoner med et LiFePo4 (alle sæsoner med lidt over 60 overnatninger)

Senere får vi se, hvor længe LiFePo4 holder og dermed en ide om økonomi i de 2 batterityper.

Samtidig finder vi også ud af om alle de kloge teorier har nogen betydning. Foreløbig ser det ud til at alle teorierne ikke har betydet noget for mig.

Det var såmænd blot det jeg prøvede at give udtryk for, og jeg vil fortsætte med at svare på spørgsmål, hvor jeg tror at jeg kan hjælpe.

Men som sagt: du behøver ikke at læse med

Edit: Bogstaveringsfejl

Tack för den. Självklart kommenterar jag en kommentar som berör mig ganska mycket. Och det var inte din kommentar utan Pålles. Att du sedan inte vill eller kan ta till dig den information som många här, och på andra forum, ideellt erbjuder, är nog mer ditt problem än mitt.

Jag gav en förklaring till att det förekommer så mycket olika åsikter om hur man skall/kan hantera Lithiumbatterier, och ditt svar bara bekräftar vad jag skrev.
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Medan andra här på tråden håller på att "bråka" så tänkte jag lämna dem ifred ....och skriva lite med tanken på trådens huvudrubrik

Tidigt i veckan gjorde jag en test av mina nu 1 år gamla LifePo4 celler på 200Ah Jag såg att spänningen började närma sig 14volt...så jag väntade på att höra när BMS:ens relä stänger av laddningen....
Jag hade förberett mig och allt var kopplad och klart.... så när jag hörde klicket från laddningsreläet (kl 14.04) startade jag invertern som hade en värmefläkt inkopplad som stod på första läget....startade också en timer..... och ser sen att det drages nu ut ca 105 A från batteriet....
Att jag gör denna test är för att jag tycker att spänningen har sjunkit på cellerna.... i början stod det 13.4 v när de var fulladdad, och det har sjunkit till 13.2 v.... inte mycket men jag började bli lite orolig....
Efter 1 tim var spänningen 12.78 v och jag har tagit ut 105A
Jag vill inte tömma det helt eftersom solen laddar inte mycket nu på eftm.... så jag kollade när 15 min hade gått .....när 30 min hade gått.... nu började jag inse att min oro nog bara finns i mitt huvud :confused:....och efter 45 min. till så hade jag fått ut ytterligare 79A och spänningen är 12.67v här stänger jag testen så jag har kvar lite A för natten, och dagen efter skall solen lysa hela dagen :)

Totalt tog jag ut 183A från mitt 200A batteri... och jag inser att de ca 25A som är kvar visar att batteriet är ok :) .... men varför cellernars och den totala spänningen har sjunkit lite fattar jag inte.:confused:

Men denna test gjorde att jag kan lugna mig medan vi går in på år 2 med mina nya LFP4 batteri....

Att tömma fulla celler ner till gränsen som är 2.80v /cell är för mig det enda sättet att veta om mitt batteri är ok....
Mitt förra LFP4 batteri visade fin spänning.... men hade inte många A kvar när jag bestämde mig för att köpa nya... Så om man vill veta om sitt LFP4 batteri är ok så tror jag att detta är enda sättet....

eller ?
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi har monterat Sunlux Powerbox rakt av och ställt upp 220V laddaren. Fungerar toppen eftersom det inte bara är celler utan komplett med BMS, de fínns numera även med temperatur-skydd.

Den som lever får se...

Vad innebär det att du "ställt upp" 220 V laddaren? Antar att det är någon form av inställningsmöjlighet som troligen saknas i min EBL/laddare och blir nyfiken på vad det kan vara.

MVH
Mats
 
F

F.d. 1470

Guest
Medan andra här på tråden håller på att "bråka" så tänkte jag lämna dem ifred ....och skriva lite med tanken på trådens huvudrubrik

Tidigt i veckan gjorde jag en test av mina nu 1 år gamla LifePo4 celler på 200Ah Jag såg att spänningen började närma sig 14volt...så jag väntade på att höra när BMS:ens relä stänger av laddningen....
Jag hade förberett mig och allt var kopplad och klart.... så när jag hörde klicket från laddningsreläet (kl 14.04) startade jag invertern som hade en värmefläkt inkopplad som stod på första läget....startade också en timer..... och ser sen att det drages nu ut ca 105 A från batteriet....
Att jag gör denna test är för att jag tycker att spänningen har sjunkit på cellerna.... i början stod det 13.4 v när de var fulladdad, och det har sjunkit till 13.2 v.... inte mycket men jag började bli lite orolig....
Efter 1 tim var spänningen 12.78 v och jag har tagit ut 105A
Jag vill inte tömma det helt eftersom solen laddar inte mycket nu på eftm.... så jag kollade när 15 min hade gått .....när 30 min hade gått.... nu började jag inte att min oro nog bara finns i mitt huvud :confused:....och efter 45 min. till så hade jag fått ut ytterligare 79A och spänningen är 12.67v här stänger jag testen så jag har kvar lite A för natten, och dagen efter skall solen lysa hela dagen :)

Totalt tog jag ut 183A från mitt 200A batteri... och jag inser att de ca 25A som är kvar visar att batteriet är ok :) .... men varför cellernars och den totala spänningen har sjunkit lite fattar jag inte.:confused:

Men denna test gjorde att jag kan lugna mig medan vi går in på år 2 med mina nya LFP4 batteri....

Att tömma fulla celler ner till gränsen som är 2.80v /cell är för mig det enda sättet att veta om mitt batteri är ok....
Mitt förra LFP4 batteri visade fin spänning.... men hade inte många A kvar när jag bestämde mig för att köpa nya... Så om man vill veta om sitt LFP4 batteri är ok så tror jag att detta är enda sättet....

eller
Medan andra här på tråden håller på att "bråka" så tänkte jag lämna dem ifred ....och skriva lite med tanken på trådens huvudrubrik

Tidigt i veckan gjorde jag en test av mina nu 1 år gamla LifePo4 celler på 200Ah Jag såg att spänningen började närma sig 14volt...så jag väntade på att höra när BMS:ens relä stänger av laddningen....
Jag hade förberett mig och allt var kopplad och klart.... så när jag hörde klicket från laddningsreläet (kl 14.04) startade jag invertern som hade en värmefläkt inkopplad som stod på första läget....startade också en timer..... och ser sen att det drages nu ut ca 105 A från batteriet....
Att jag gör denna test är för att jag tycker att spänningen har sjunkit på cellerna.... i början stod det 13.4 v när de var fulladdad, och det har sjunkit till 13.2 v.... inte mycket men jag började bli lite orolig....
Efter 1 tim var spänningen 12.78 v och jag har tagit ut 105A
Jag vill inte tömma det helt eftersom solen laddar inte mycket nu på eftm.... så jag kollade när 15 min hade gått .....när 30 min hade gått.... nu började jag inte att min oro nog bara finns i mitt huvud :confused:....och efter 45 min. till så hade jag fått ut ytterligare 79A och spänningen är 12.67v här stänger jag testen så jag har kvar lite A för natten, och dagen efter skall solen lysa hela dagen :)

Totalt tog jag ut 183A från mitt 200A batteri... och jag inser att de ca 25A som är kvar visar att batteriet är ok :) .... men varför cellernars och den totala spänningen har sjunkit lite fattar jag inte.:confused:

Men denna test gjorde att jag kan lugna mig medan vi går in på år 2 med mina nya LFP4 batteri....

Att tömma fulla celler ner till gränsen som är 2.80v /cell är för mig det enda sättet att veta om mitt batteri är ok....
Mitt förra LFP4 batteri visade fin spänning.... men hade inte många A kvar när jag bestämde mig för att köpa nya... Så om man vill veta om sitt LFP4 batteri är ok så tror jag att detta är enda sättet....

eller ?

Ja, jobbigt när vettiga inlägg och förklaringar grumlas av onödiga bråk.
 
Toppen