• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Tempmätar mysterium

Roax

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
29971
Medlemskap
2024
Torsdag 18/6 klockan 14 norr om Sundsvall på resa upp till Västerbotten märkte jag att motortempmätaren stod på rött. Stannade snabbt, upp med huven och, nä, ingen vattensprut, ingen särskild glykoldoft, inget sånt.
Konstaterade att Västerbottenresan just hade löst upp i intet.
Inget annat att göra än att ringa bärgare. Micke på Falks kom efter 1 timme och så vidtog telefonjakt.
Vart skulle han bärga oss. Han, jag och min fru satt alla med mobilen i örat och ringde alla tänkbara verkstäder, någon hjälp dan före midsommarafton belönades vi inte med.
Slutlösningen blev att Micke tog oss till Falks garage där bilen skulle få bo över helgen.
Vidare ordnade han fram en hyrbil till oss så vi kunde lomma hem till Dalarna igen något slokörade.
Dagens hjälte för oss (Micke) skulle slutat skiftet kl 16 men kunde inte vinka av oss förrän 1830,
snacka om servicekille.
Nå, temp problemet då? Jo efter att funderat över natten och konfererat två mekaniker var jag ganska säker på att felet ligger i tempgivaren eftersom mätaren envisas med att ligga på rött även med kall motor så fredagsmorgon satte vi oss i hyrbilen för att återse vår husbil i Sundsvall igen.
Lämnade igen hyrbilen och började rulla hemåt igen.
Jag hade med en IRmätare och stannade ofta och kollade tempen i motorrummet och ingenstans var tempen över 50 grader någon gång så min tro på givarfel har stärkts.
Väntar nu på måndag och besök på verkstad.
Har någon annan haft liknande problem med motortempen?
Roax
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Möjligen (troligen?) kan tempgivaren vara ett NTC-motstånd. I så fall kommer mätaren att visa maxtemp om det är kortslutning (signal till 12V minus). Det behöver inte vara kortslutning i själva givaren (mät!). Kolla kablaget. Har någon ledare skavt mot metall (=12V minus) och fått kontakt? Att felet är stabilt och inte intermittent kan också ge en ledtråd. Skulle t.o.m. kunna vara kortslutning i närheten av indikatorn i instrumentpanelen.

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Lossa kabeln på givaren försiktigt utan att dra i eller bråka med själva kabeln om det är den som ligger mot jord någonstans.
Om det är kortis i kabel mot jord eller i mätaren visar mätaren fortfarande höga värden, om givaren är trasig så går mätaren ner.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen