• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Temperamentsfullt kylskåp

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Kylskåpet i vår gamla Fiat Ducato 1990 (Electrolux) fungerar ibland riktigt bra och temperaturen kan då gå ner till nästan nollgradigt eller 2-3 grader över nollan. Men ibland konstrar det ordentligt och vill inte alls. Vi kör inte det med gas utan bara 12/230V. Jag undrar om det kan vara så att det är lite dålig kontakt med termostatvredet. I bland fungerar det bra att lirka lite, kylskåpet fattar galoppen och man kan tydligt se hur tempen sjunker ett par grader på bara några minuter. Men ibland vill det inte. Oftast är det 230V som strular. Funderar på om man kan göra rent lite här och där om det hjälper. Tips uppskattas :)
 

Rudolfroffe

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Gävle
Vi har samma bil, men 1991. Kör ständigt med gasol plus 230v på campingar. 12v är bortkopplat av tidigare ägare så där vet jag inget om funktionen. Ibland upplever jag det som om gasolen fungerar bäst, när jag står på camping och kopplat bort strömmen. Ibland tvärtom. Får inget vettigt ur alla testarna. Nu har det varit riktigt varmt någon vecka så då kan jag köpa att kylan inte riktigt vill fungera.Jag noterar att spisen rakt ovanför kylen är ordentligt varm och funderar på att montera en datorfläkt 12v för att hjälpa till med kylningen. Vet dock inte riktigt var jag skall placerar fläkten för optimal verkan..?
Jag skall nog plocka ut hela mackapären för en ordentlig rengöring. Eventuellt lämna in den till proffs för kontroll.
Detta med termostaten, som du beskriver, väcker en del frågor hos mej…
Vad tänker du för åtgärd?
/Roffe
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack för svar Roffe! Det sitter en liten fläkt bak (bakom nedre plåten utifrån) som styrs av en vanlig flippbrytare som sitter i skåpet till höger om kylen. Dra ut besticklådan så ser du. Jag funderar på att plocka isär den lilla boxen med brytarna och vredet till kylskåpet. Mycket talar för att något är fel där. När väl skåpet slår till, så fungerar det klockrent. Jag får lirka med vredet innan det blir kontakt. Då sjunker tempen direkt. Jag har inga planer att ta ut skåpet i nuläget.

IMG_20210614_113515.jpg
 

Rudolfroffe

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Gävle
RM 2251 Electrolux heter mitt skåp. Det ingenting elektriskt bakom lådorna t h om kylen.
Fläkten finns möjligen bakom kylen. I så fall i ovankant, där jag aldrig har tittat. Har bara mixtrat med gasolbrännaren i nedre delen. Måste öppna och kolla. Försökte klistra in i bild men är ovan med detta forum, så jag gick bet…
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Kan inte beteckningen på mitt skåp i huvudet, men det är nog ungefär samma. Fläkten sitter bakom den nedersta ventilationskåpan som sitter på utsidan. Kåpan är den som sitter till vänster om gasolluckan på min modell. Osäker på hur det ser ut på din årsmodell. Bifogar även en bild på strömbrytaren till fläkten.

unnamed (1).jpg

IMG_20210614_115226.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, brytaren är säkert inte original med det utseendet samt sockerbiten, men fläkten kan mycket väl vara original.
Det satt originalmonterade fläktar även i en del bilar runt -90, men de styrdes ofta av en klicktermostat på röret bak som blir varmt som slog till och från fläkten.
(Om du får inspiration någon gång så byt gärna ut den gamla borstade fläkten mot en eller kanske två medium datafläktar så får du både effektivare luftbyte och mindre strömförbrukning.)

Men det jag skulle tala om är, att om skåpet inte är väldigt udda av någon anledning, men i princip så kan man säga att 12V driften/patronen aldrig styrs av av någon termostat utan den ger fullt klös hela tiden. tyvärr har den lägre effekt än 230V patronen som styrs av termostaten, så 12V är igång hela tiden som bilen är igång och generatorn laddar.

SÅ om termostaten krånglar så skulle det bara påverka 230V's driften, vilken ju verkar funka sämst ibland....

Om 12V's driften skulle krångla så skulle det kunna bero på spänningsfall någonstans. Du har ju ett relä till 12V's driften som drar av D+ när generatorn laddar antar jag, och det brukar kunna krångla med bra kontakt efter lång tid.
Det är ju också väldigt vanligt med spänningsfall i kablarna och kopplingar till kylskåpets 12V's drift.
Mät spänningen på startbatteriet när bilen är igång och som då borde vara lite över 14V.
Mät sedan spänningen mellan plus och minuskabeln till 12V värmepatronen bakom kylskåpet.
Svårt att säga något värde, men helst bara några tiondels Volt mindre än spänningen på startbatteriet, annars minskar effekten rejält.

M.v..h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar Jankro! Jag ska kolla upp och eventuellt se om jag har en gammal datorfläkt någonstans. Dom brukar åka ut i soporna efter ett tag :)
 

Rudolfroffe

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Gävle
Hej, brytaren är säkert inte original med det utseendet samt sockerbiten, men fläkten kan mycket väl vara original.
Det satt originalmonterade fläktar även i en del bilar runt -90, men de styrdes ofta av en klicktermostat på röret bak som blir varmt som slog till och från fläkten.
(Om du får inspiration någon gång så byt gärna ut den gamla borstade fläkten mot en eller kanske två medium datafläktar så får du både effektivare luftbyte och mindre strömförbrukning.)

Men det jag skulle tala om är, att om skåpet inte är väldigt udda av någon anledning, men i princip så kan man säga att 12V driften/patronen aldrig styrs av av någon termostat utan den ger fullt klös hela tiden. tyvärr har den lägre effekt än 230V patronen som styrs av termostaten, så 12V är igång hela tiden som bilen är igång och generatorn laddar.

SÅ om termostaten krånglar så skulle det bara påverka 230V's driften, vilken ju verkar funka sämst ibland....

Om 12V's driften skulle krångla så skulle det kunna bero på spänningsfall någonstans. Du har ju ett relä till 12V's driften som drar av D+ när generatorn laddar antar jag, och det brukar kunna krångla med bra kontakt efter lång tid.
Det är ju också väldigt vanligt med spänningsfall i kablarna och kopplingar till kylskåpets 12V's drift.
Mät spänningen på startbatteriet när bilen är igång och som då borde vara lite över 14V.
Mät sedan spänningen mellan plus och minuskabeln till 12V värmepatronen bakom kylskåpet.
Svårt att säga något värde, men helst bara några tiondels Volt mindre än spänningen på startbatteriet, annars minskar effekten rejält.

M.v..h. JANKRO.
På baksidan av mitt gamla skåp finns två element. Övre och undre. Jag gissar att en kylfläkt skall riktas mot det undre?
Eller tänker jag fel?
 

Rudolfroffe

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Gävle
Tack Herbet! Nästa amatörfråga: När vi rullar kör vi kylen på gasol. Vid campingen pluggar vi in ström och kör kylen på 230V. Oftast låter jag gasol fortsätta brinna, enklast så. Gasolen är lite svårstartad. Påverkar detta negativt?
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag tänker så här, kall luft sjunker, så efter ett tag så är luften i hela kylskåpet i samma temperatur. En bra kyl hade varit en toppmatad kyl. Nu rinner kalluften ut, främst nertill, så fort man öppnar. Så en fläkt i kylskåpet för att cirkulera luften verkar en aning överdrivet.
 
Toppen