• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia slutar med 3G mmp

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Telia har meddelat att de med start nu i början av 2021 ska avveckla 3G-nätet och på lite längre sikt även 2G-nätet. Vad betyder det här för dig som kund? Först kan vi konstatera att enbart telefoner med stöd för 4G och 5G fungerar i 4G- respektive 5G-nät. Det här skapar så klart frågeställningar om hur Telia ska genomföra sin nedstängning utan att kunderna ska drabbas allt för mycket. De kunder som inte har en telefon med stöd för 4G och 5G måste byta till en sådan för att kunna ringa i de nya näten. Röstsamtal kommer att fungera via 2G-nätet fram tills att det stängs ner under 2025, men sedan blir telefoner utan 4G och 5G obrukbara. Vi har frågat Telia hur förändringen påverkar bolagets kunder och fick svar på våra frågor av kommunikationschefen Inger Gunterberg.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
2G-nätet kommer inte att stängas ner förrän alla elmätare som rapporterar elförbrukning via 2G är utbytta. Elbolagen har börjat planera för det men utbytet har inte kommit igång vad jag vet.

Det som kan ställa till det är vi som utnyttjar SMS för styrning och övervakning (Truma iNet t.ex.). SMS är en 2G-unik teknik.

MVH
Hans
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Undrar hur det går med alla larm od som kommunicerar med 2G?. Jag har både hemlarm och GPS-spårare som använder 2G/SMS för kommunikation. Om jag inte har helt fel använder många personlarm/trygghetslarm också 2G.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det som kan ställa till det är vi som utnyttjar SMS för styrning och övervakning (Truma iNet t.ex.). SMS är en 2G-unik teknik.
Det är inte helt omöjligt att skicka korta textmeddelanden via 4G/5G data :twitcy:. Men gamla anordningar som bara använder 2G blir ju oanvändbara, tyvärr.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Undrar hur det går med alla larm od som kommunicerar med 2G?. Jag har både hemlarm och GPS-spårare som använder 2G/SMS för kommunikation. Om jag inte har helt fel använder många personlarm/trygghetslarm också 2G.
Det blir till att byta ut eller uppgradera.
Ytterligare en 2G-teknik som försvinner: GPRS som idag används av många P-automater och trådlösa kortterminaler. Det är därför 2G inte fasas ut förrän tidigast 2025. Skulle man göra det nu skulle mycket haverera.

Jag misstänker att Telias förhoppning är att billiga 5G-modem för maskinkommunikation (M2M) skall komma fram fort och ersätta 2G (SMS + GPRS)

Det kan ju vara något att funder på varför 3G fasas ut före 2G, men det beror just på M2M etc.
Finns det någon som är beroende av HSPA eller HSPA+ så får ni se upp. Båda är 3G-tekniker.

Orsaken bakom är att man vill använda de frekvensområden som idag används för 2G och 3G till 4G och 5G. Eftersom 4+5G har högre kapacitet så kan man få in mer trafik (och mer pengar) genom att byta till 4+5G.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är inte helt omöjligt att skicka korta textmeddelanden via 4G/5G data :twitcy:. Men gamla anordningar som bara använder 2G blir ju oanvändbara, tyvärr.
Jo, men det är olika radiointerface så modemet måste bytas i alla fall. SMS går över signaleringskanalen i 2G och den ser, radiomässigt, helt annorlunda ut än dataförbindelser via 4G. I 4G är för övrigt allt "data" det är därför man måste ha VoLTE (Voice over LTE) för att kunna prata över 4G.

MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter som om telia sågar av den gren de sitter på, deras konkurrenter jublar väl.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ingen fara konkurrenterna gör samma sak. Frekvenserna ger större intäkter med 4g+5G än med 2G+3G och det är samma för alla.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Norge har noe lengre avviklingstid for 2G, da Telenor i sin tid garanterte trygghetsalarm i for mange år :D
Her i Australia er 2G avviklet allerede og 3G avvikles snart, 4G fikk 700 MHz båndet mens 5G overtar 2G sine bånd.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ett problem är att 4 och 5G har kortare räckvidd än 2 och 3G, det händer med jämna mellanrum att telefonerna kopplar om till 2 eller 3G när inte 4G signalen går fram.
Detta kommer att betyda att mobiltäckningen blir klart sämre om man vistas utanför tätbebyggda områden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
2G og 3G har hittil hatt 900 MHz som arealdekkende. Ser at 4G og 5G har fått 700 MHz som har enda lengre rekkevidde, det som mangler er utbygging av dette frekvensnettet. Når 2G og 3G slukkes vil 900 og 1800 MHz bli tilgjengelig for nye sendere. Med samme effekt og frekvens så har 4 og 5G noe bedre båndbredde og rekkevidde enn de gamle nettene.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Precis, en orsak till avveckling av 2G och 3G är att man vill komma åt de frekvenserna för 4G och 5G. Det är frekvensen som bestämmer räckvidden inte (så mycket) vilken typ av radiogränssnitt (2G - 5G) som gäller.
 
Toppen