• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teleco parabol och Viasat-box

linander

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gävle
HBK-Nr
19849
Medlemskap
2024
Hej, har bytt bil med en Teleco parabol på taket. Hemma har vi Viasat och jag tänkte ta med mig den HD-boxen när vi åker. Men den kräver 220v och jag har en inverter i bilen så det kanske funkar. Men finns det inga boxar på 12v som funkar med Viasatkortet? Fricampar en del och gissar att invertern inte är stark nog.
Hur gör ni andra?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag hade en Teleco parabol som låste Siv vid uppdatering. jag tröttnade så jag plockade ner hela parabolen och ska nu streama tv via en Panorama fordonsantenn Wi-fi och 4g.
Jag har en viasat pace HD över till en bildig penning 12 volt.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Hej, har bytt bil med en Teleco parabol på taket. Hemma har vi Viasat och jag tänkte ta med mig den HD-boxen när vi åker. Men den kräver 220v och jag har en inverter i bilen så det kanske funkar. Men finns det inga boxar på 12v som funkar med Viasatkortet? Fricampar en del och gissar att invertern inte är stark nog.
Hur gör ni andra?
Glöm boxen som även tar onödig plats. Montera en CA-modul. Det är värt att byta TV:n om den inte har uttag för den.
 

linander

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gävle
HBK-Nr
19849
Medlemskap
2024
Har nu uppdaterat Telecoboxen med senaste Astra4 programvaran, Easy65 Beta, från Telecos supportsida. Den påstår att allt gått ok via firmwire. När jag kör igång parabolen på Astra4 hittar den inte satelliten. Står bara och snurrar. Den hittar t ex Astra19 och Hotbird.
Hur kommer man vidare?
 

linander

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gävle
HBK-Nr
19849
Medlemskap
2024
Till min stora förvåning räckte det med att hota med ett inlägg här så låste parabolen och sitter just nu och tittar via Astra 4 och Viasatboxen på litet golf. Inte dåligt alls. Alles klar. :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har en 12 volt Pace som jag kör Viasats fria kanaler-kort i.
Satellitantennen är en Snipe 2 variant, märke Megasat Countryman (ibland Reflexion Mobilsat, förvirring bland semi-leverantörerna - alla kommer ju från Korea vad jag förstår).
  • I vilket fall som helst fungerar Pace helt utmärkt.
  • Skönt att slippa inverter (jag har en senare Samsung variant i byrålådan, den går på 230V. Kanske byter till den med inverter när Pace'n tröttnar).
Jag hade problem med antennsökningen efter ett åskoväder/-storm i Hällevik under tradjazzfestivalen nu i augusti. Jag uppdaterade med senaste firmware satellitdata, nu hittar den satelliterna igen.

Åskstorm? Ja. minsann. Kl 02 var jag ute och plaskade i dm-högt vatten letande efter campingmöbler mm. Röra. T ex, dynorna låg 75-100 m från husbilen. En granne fick markisen helt sönderblåst/förstörd. Och jag hade satelliten uppe. Inte bra. Några knuffar och nya transponderdata gjorde susen.

Edit: Jag har upptäckt satellitantennen kräver lite motion då och då. Så jag går ut i husbilen och söker satelliter ibland.
 
Toppen