• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teknikifiera en gammal Kontiki

Micke L

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Härnösand
Jag älskar min gamla Kontiki, kanske lite trött och sliten och för närvarande otät men en kär vän.

Kontikin på Gotland

Har saknat en klocka i den spartanska instrumentpanelen och vips föds ideen och att låta henne få lite moderna teknik.
(som om man inte har tillräckligt med projekt ändå :) )

Grundtanke
  • Utveckla app för Android
  • Kunna använda ”gamla” Android-surfplattor/mobiler
  • En skärm i instrumentpanelen, en fast monterad i bodel och fjärrstyrning via mobil
  • Arduino för diverse sensorer, temp och styrning av ljus etc
  • Nyhetsflöde, trafikinfo och väder etc på skärmarna men ska leva utan internet om avsaknad av detsamma
  • Multimedia, radio, podd
Har snickrat ihop ett embryo på gränssnitt..
Start av app
Startsida (med klocka :) )

Har någon hållit på med något liknande?
Någon som kör Home assistent i en gammal husbil?

Mvh,
/Micke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag älskar min gamla Kontiki, kanske lite trött och sliten och för närvarande otät men en kär vän.

Kontikin på Gotland

Har saknat en klocka i den spartanska instrumentpanelen och vips föds ideen och att låta henne få lite moderna teknik.
(som om man inte har tillräckligt med projekt ändå :) )

Grundtanke
  • Utveckla app för Android
  • Kunna använda ”gamla” Android-surfplattor/mobiler
  • En skärm i instrumentpanelen, en fast monterad i bodel och fjärrstyrning via mobil
  • Arduino för diverse sensorer, temp och styrning av ljus etc
  • Nyhetsflöde, trafikinfo och väder etc på skärmarna men ska leva utan internet om avsaknad av detsamma
  • Multimedia, radio, podd
Har snickrat ihop ett embryo på gränssnitt..
Start av app
Startsida (med klocka :) )

Har någon hållit på med något liknande?
Någon som kör Home assistent i en gammal husbil?

Mvh,
/Micke

Spontant undrar man ju om det inte vore en bättre proritering att få den tät? ;)
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Inte Arduino med Raspberry PI har @skalman52 byggt. Själv räcker jag inte till även om intresset finns där...
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Spännande projekt! Jag "fuskade" och köpte en färdig stereo med Android10. Har inte riktigt kommit igång med att utforska möjligheterna med den när det gäller att koppla sensorer mm (Torque med bluetooth-givare är väl det enda än så länge), men blev lite inspirerad nu :) .
Skulle förstås vara bra med ett par termometrar kopplad till den (eftersom ngn puckskalle på Fiat tyckt att det inte behövs) .
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kör co2-mätare, temperaturer och gasolvåg med Arduino och bluetooth till telefonen och appen Blynk. Gillar verkligen Blynk eftersom det är så enkelt att göra bra appar med, nackdelen är att det är en kommersiell produkt och man bara kan köra en utvecklarversion.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Kör co2-mätare, temperaturer och gasolvåg med Arduino och bluetooth till telefonen och appen Blynk. Gillar verkligen Blynk eftersom det är så enkelt att göra bra appar med, nackdelen är att det är en kommersiell produkt och man bara kan köra en utvecklarversion.
Hej Jonas, det här med gasol våg verkar vara något jag skulle vilja be Dig om några detaljer. Hur har Du gjort? Vilken typ av sensor har Du använt?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej Jonas, det här med gasol våg verkar vara något jag skulle vilja be Dig om några detaljer. Hur har Du gjort? Vilken typ av sensor har Du använt?
Verkar fungera som tänkt men vi tömmer en PC10 på 2-3 år så behovet av att veta hur mycket gas det är kvar är inte så stort.
Sök på hx711 arduino så kommer det exempel på kod.

Bilder - 1 (5).jpeg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag älskar min gamla Kontiki, kanske lite trött och sliten och för närvarande otät men en kär vän.

Kontikin på Gotland

Har saknat en klocka i den spartanska instrumentpanelen och vips föds ideen och att låta henne få lite moderna teknik.
(som om man inte har tillräckligt med projekt ändå :) )

Grundtanke
  • Utveckla app för Android
  • Kunna använda ”gamla” Android-surfplattor/mobiler
  • En skärm i instrumentpanelen, en fast monterad i bodel och fjärrstyrning via mobil
  • Arduino för diverse sensorer, temp och styrning av ljus etc
  • Nyhetsflöde, trafikinfo och väder etc på skärmarna men ska leva utan internet om avsaknad av detsamma
  • Multimedia, radio, podd
Har snickrat ihop ett embryo på gränssnitt..
Start av app
Startsida (med klocka :) )

Har någon hållit på med något liknande?
Någon som kör Home assistent i en gammal husbil?

Mvh,
/Micke
Jag kör Home Assistant:
 
Toppen