• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tappat kanaler på Allente med Oyster parabol!

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Efter min förra sträng var Allente tvungen att uppdatera min CI modul och tvillingkort.
Då fick jag in hela mitt Large abonnemang hemma på gärden, frid o fröjd!
När vi efter några dar åker till Västeråstrakten får vi inte in en enda kanal, verkar inte hitta Thor!
Försöker igen i 2 dagar med bra sikt, inga kanaler.
När vi sen försöker hemma på samma plats som första gången får vi in en del kanaler, 1, 2, 4 film, 4 Guld m.fl. samt längre upp på listan ligger det fel kanal på andras kanalplatser, 41: Kunskap på 40: 4 Fakta, Barnkanalen på annan plats osv.
TV4 finns med vid en del sökningar men det finns ingen bild, "Ingen information" står det.

Allente har skickat ny signal enligt tel. igår till CI modul och kort, ingen skillnad!
Dom hittar inga fel hos dom utan skyller på min Oyster anläggning.

Vika inställningar ska det vara vid sök, LNB, transponder, osv.
Funderar på att göra en Fabriksåterställning.
Kan det ställa till mer problem eller törs man göra det?

MVH Tussan / Göran S.
 

Mitra

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
13160
Medlemskap
2024
Efter min förra sträng var Allente tvungen att uppdatera min CI modul och tvillingkort.
Då fick jag in hela mitt Large abonnemang hemma på gärden, frid o fröjd!
När vi efter några dar åker till Västeråstrakten får vi inte in en enda kanal, verkar inte hitta Thor!
Försöker igen i 2 dagar med bra sikt, inga kanaler.
När vi sen försöker hemma på samma plats som första gången får vi in en del kanaler, 1, 2, 4 film, 4 Guld m.fl. samt längre upp på listan ligger det fel kanal på andras kanalplatser, 41: Kunskap på 40: 4 Fakta, Barnkanalen på annan plats osv.
TV4 finns med vid en del sökningar men det finns ingen bild, "Ingen information" står det.

Allente har skickat ny signal enligt tel. igår till CI modul och kort, ingen skillnad!
Dom hittar inga fel hos dom utan skyller på min Oyster anläggning.

Vika inställningar ska det vara vid sök, LNB, transponder, osv.
Funderar på att göra en Fabriksåterställning.
Kan det ställa till mer problem eller törs man göra det?

MVH Tussan / Göran S.
Hej Tussan!
Verkar vara ett liknande problem som jag har. Har tappat bort ett antal kanaler när någon, Allente? ändrat kanalfrekvenserna. JR Larm/Nicklas i Göteborg har för några år sedan när detta problem dykt upp varit vänlig och skickat nya instruktioner som gått att lägga över på ett USB-minne. Minnet har jag satt in i bilen och fört över den nya informationen till mitt system och då har de tappade kanalerna åter kunnat gå att se på. Har varit i kontakt med Nicklas ett antal gånger det senaste halvåret men tyvärr har han inte hittills kunnat hjälpa mig då de inte längre har utrustning som erfordras för detta. Om man åker till honom för mig 60mil+ kan han om tid medges troligen lösa detta i min bil. Borde finnas en enklare lösning. För några år sedan träffade jag en "expert" som sa sig kunna återställa förlorade kanaler men han lyckades i stället ta bort även de jag inte saknade.
Vet ingen som kan lösa detta problem när inte Nicklas kan. Det är oerhört frustrerande att betala fullt pris till Allente men bara kunna se enstaka kanaler av de man betalar för.
Enligt Nicklas är det ett så kallat HD-system i min bil.
Hoppas det finns någon i klubben som vet hur man kan lösa detta problem.
Hälsn./Leif
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej Leif och andra.
Ja, tråkigt är det när Allente skyller på Oyster och inte ens Lindome vet vad felet består i och vems det är.

Har du eller någon annan gjort en fabriksåterställning?
Vad händer då?
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Allente har ändrat kanalplatser så ta ner en ny kanallista på datorn å skriv ut från Allente
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Allente har ändrat kanalplatser så ta ner en ny kanallista på datorn å skriv ut från Allente
Jag har den senaste listan men en del av kanalerna hamnar på fel plats och en del fattas helt.
När jag ringde Allente 17/5 rabblar dom ju upp en massa prat innan man kommer vidare. I det pratet sa kvinnan att dom hade uppdaterat kanallistan igår, alltså den 16/5, vilket dementerades av den jag så småningom fick prata med, märkligt, hon skulle undersöka detta.
Sista parabol kanallistan är 8/4
Den stämde vid första sökningen efter Allentes första uppdatering av CI modul och kort, Nu stämmer den inte alls, om det beror på att en del kanaler inte finns med har jag ingen aning om.
Jag behöver hjälp!

Göran S.
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
Jag hade också problem med Allente och min Oysteranläggning. Fungerade med Canal digital! Samma svar från Lindomme - nej hjälp. Sa upp Allente, Ska montera ner Oysteranlägningen till förmån för anten.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Jag hade också problem med Allente och min Oysteranläggning. Fungerade med Canal digital! Samma svar från Lindomme - nej hjälp. Sa upp Allente, Ska montera ner Oysteranlägningen till förmån för anten.
Jättetråkigt när man har så "fina grejer"!
Min har ju fungerat men på första resan blev det problem!

//Göran
 

Mitra

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
13160
Medlemskap
2024
Gjorde en fabriksåterställning för c:a 3 år sedan när flera kanaler fallit bort. Efter den återställningen föll resterande kanaler bort. Gjorde flera olika försök men lyckades inte med något. Den gången och vid några tillfällen därefter har alltid JR larm/Nicklas hjälpt mig, men som jag skrev tidigare kan Nicklas tråkigt nog ej hjälpa till längre. Någon skrev att Allentes kanallista kan användas. Vet en som prövade detta och fullständigt misslyckades vågar således ej prova den iden då jag är rädd om de få kanaler jag har kvar.
Hoppas någon i klubben kan lägga ut erforderlig data här som vi alla kan tanka ner på ett USB-minne på samma sätt som Niclas gjort tidigare.
Något system för kanalåterställning borde kunna tas fram av någon duktig "hacker" då samtliga som har Oyster parabolsystem kommer att få problem eftersom frekvenserna tydligen ändras då och då. Alternativet enligt JR larm är att byta system och TV till ett liknande system som i bostaden där inte kanalerna faller bort vid frekvensbyte. En onödigt hög kostnad för ett problem som borde vara enkelt att lösa om man kan det och vet hur man gör utan att sabba mer.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Har Alden system och en gammal CanalDigital-box i husbilen. Inga problem med tappade kanaler, troligen fixar boxen det.
Men kan vara så att några kanaler har flyttats så att era parabolhuvuden får problem. Jag bytte mitt för några år sedan, eftersom TV4 hade en frekvens som gjorde att det ofta blev störningar vid regn. Problemet löstes med ny LNB för ca 300 kr, med bättre värden, enkelt att byta själv.
Det finns oftast signalmätare i box lr TV som kan användas för justeringen.
/GB
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Tack för den varningen, Mitra!
Det var det jag var orolig för, att det skulle bli värre.
Man kunde ju tro att en fabriksåterställning gör anläggningen som den var när den var ny och att man kunde söka kanalerna på nytt,

Om JR Larm har service och är återförsäljare, vad gör att dom inte kan/vill hjälpa till?
Man får naturligtvis betala en slant för det man inte kan själv.

Hoppas fortfarande på någon magisk lösning.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Jag har också märkt att en del kanaler saknas. Har en Oyster. Undrar om någon vet om man kan använda en box emellan?
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vid uppstarten i våras hade en del kanaler "försvunnit". Det som strular tycker jag är dessa återkommande transponderbyten.
Av någon anledning flyttas kanaler då och då till en annan transponder, och då är den borta. Hemma söks den in automatiskt, men inte i husbilen.
Jag tog hem senaste firmware från TenHaaft, uppdaterade anläggningen i husbilen. Efter en ny kanalsökning därpå fanns alla kanalerna igen.
Tyvärr ger en full kanalsökning hundratals av kanaler man inte kan/vill använda, och det är på vår LTC tv bökigt att ordna till dem i hyfsad ordning.
LTC har inte den mest användarvänliga hanteringen av favoritlistor m.m.
Jag fick lära mig att söka på enstaka transpondrar för att hitta en viss kanal. Det underlättade betydligt.
Det är bara att kolla på ex.vis Lyngsat eller KingofSat vilken transponder kanalerna ligger på. En transpondersökning kanske ger ett tiotal kanaler, betydligt enklare att rensa bort de man inte vill ha.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Tack för den varningen, Mitra!
Det var det jag var orolig för, att det skulle bli värre.
Man kunde ju tro att en fabriksåterställning gör anläggningen som den var när den var ny och att man kunde söka kanalerna på nytt,

Om JR Larm har service och är återförsäljare, vad gör att dom inte kan/vill hjälpa till?
Man får naturligtvis betala en slant för det man inte kan själv.

Hoppas fortfarande på någon magisk lösning.
Jag gjorde en fil för detta problemet 2018. Titta i Husbilsklubbens filsamling!! Hoppas den kan hjälpa dig (er).

M.V.H. Jack43
 

Mitra

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
13160
Medlemskap
2024
Hej Jack & Eva!
Den fil du/ni hänvisar till har jag och säkert flera andra som fått hjälp av JR larm/Nicklas tidigare erhållit. Det är bara en information om hur man skall föra över informationen från ett USB-minne till Oystersystemet. Det är således först efter att Nicklas packade fil förts över till USB-minnet man kan använda sig av och följa den fil (manual) du/ni hänvisar till och då laddas kanalerna in och går att se på.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Transpondrar Allente (Thor)
Här har ni listan även i PDF-format för utskrift ...
 

Bilagor

  • Allente on Thor 5 220520.pdf
    1,3 MB · Visningar: 49

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Transpondrar Allente
Här hittar nu transpondrarna för Allentes kanaler (jag justerade igår enligt listan, alltfungerar):
Tack för länken och listan!
När man pratar om transpondrar vill man veta vad som menas, på denna lista finns inte ordet transponder med!
Oyster talar heller inte om vilken transponder man ska söka på, bara att man kan lägga till en transponder av alla de som finns med.
Likaså med Allente.
Vilken, eller är det vilka transpondrar behöver man för att söka på Allentes Large-paket?

En grej med Oyster vid sökning på Thor är att den måste vara inställd på LNB 7 vid Diseq 1.1 Annars hittar den inte Thor utan ställer sig på andra satelliter, verkar vara förinställt.
Vilka inställningar söker ni på?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tack för länken och listan!
När man pratar om transpondrar vill man veta vad som menas, på denna lista finns inte ordet transponder med!
Oyster talar heller inte om vilken transponder man ska söka på, bara att man kan lägga till en transponder av alla de som finns med.
Likaså med Allente.
Vilken, eller är det vilka transpondrar behöver man för att söka på Allentes Large-paket?

En grej med Oyster vid sökning på Thor är att den måste vara inställd på LNB 7 vid Diseq 1.1 Annars hittar den inte Thor utan ställer sig på andra satelliter, verkar vara förinställt.
Vilka inställningar söker ni på?
Det är rena grekiskan för mej också; som jag fattar det är det adress/lagringsplats på satelliten med info: Infoblock på plats transponder X med nycklar till varje kanal och info om denna, som t ex krypteringsmetod:

Skärmbild 2022-05-20 222454.png

Frekvens 12015 H, tp 16 (transponder 16 på den frekvensen?), SID 7210 för BBC Earth Nordic, videokodning MPEG-4 (HD), sändningsspråk och krypteringsmetod t ex Conax. Videoguard. Har för mej att canal Digital/Allente har Conax, f.d. Viasat hade Videoguard.
Men mest gissningar. Nånting i den stilen är det nog iallafall, den egna förklaringen duger i vilket fall för mej ;).

Efter nedladdning av Thors transpondrar/kanaler kan jag nu se alla Allente-kanaler, plus andra med samma kryptering som min CI/TV-modul med Allentes kort kodar upp. T ex alla på transpondern i exemplet ovan.

Jag har en LTC TV med inbyggd DVB-S2 mottagare. I satellit-menyn får jag först välja satelliten Ku Thor, därefter välja "transponder", i LTC-menyn t ex 12015 H. Därefter kan jag starta Sökning varvid all kanalinformation på de valda transpondrarna laddas ner.
Sedan får jag för hand plocka bort kanaler som inte fungerar (fel kryptering) eller jag inte vill ha, blir en hel del.
Det tredje steget är att sortera dem i den ordning jag vill ha.

Jag kan iofs välja att ladda ner hela rasket per satellit-KU, eller t o m tör alla satelliter min satellitantenn klarar av. Men då pratar vi tusentals kanaler. Tar nog en vecka att rensa och ordna upp den smeten :(.
Det bästa är att per satellit ta fram en lista via Lyngsat och sedan välja transpondrar med de kanaler man vill ha.

Jag har nollställt min LTC från alla inställningar - nu tar jag satellit för satellit. Och nu är alltså Thor klar (blev ca 70 kanaler).
I nästa steg tar jag Astra 1 med många bra tyska kanaler. Och Astra 1 fungerar vid Medelhavet. Känner man inte till en viss kanal kan man provtitta på den innan man bestämmer om den ska få finnas med. Man får även en massa dubbletter att hantera.
Det får bli en regnig dag :)

Hoppas mina teorier stämmer någorlunda.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tack för länken och listan!
När man pratar om transpondrar vill man veta vad som menas, på denna lista finns inte ordet transponder med!
Oyster talar heller inte om vilken transponder man ska söka på, bara att man kan lägga till en transponder av alla de som finns med.
Likaså med Allente.
Vilken, eller är det vilka transpondrar behöver man för att söka på Allentes Large-paket?

En grej med Oyster vid sökning på Thor är att den måste vara inställd på LNB 7 vid Diseq 1.1 Annars hittar den inte Thor utan ställer sig på andra satelliter, verkar vara förinställt.
Vilka inställningar söker ni på?
Vilka man behöver för Allentes paket Large?

Dels ser du det på Allentes hemsida, se bifogad PDF eller komprimerat på bilden nedan, dels på Lyngsat-listan enligt tidigare inlägg - den är just för Allentes transpondrar/kanalplatser. På Lyngsat-listan får du titta efter t ex kanalnamn och språk, och markera aktuella transpondrar innan du sätter igång att ladda ner.

Skärmbild 2022-05-21 073609.png
 

Bilagor

  • kanallista-220408_parabol-tv-excd.pdf
    79,8 KB · Visningar: 19

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Nu hänger jag inte med, menar du att en transponder är detsamma som en kanalplats?

"På Lyngsat-listan får du titta efter t ex kanalnamn och språk, och markera aktuella transpondrar innan du sätter igång att ladda ner."
Menar du att ladda ner till en USB eller är jag på fel spår då?

När jag söker på Oyster finns det ett antal Transpondrar som man tydligen kan lägga till via "Adanced setup" Kan då heta ex. vis 11428 H 27500.
Hur ska man veta vilken TV-kanal det är när det inte finns med på varken Allentes eller Lyngsats lista?

Som du/ni säkert har förstått kan jag inte detta och är ingen datanörd så ni måste förklara så enkelt som möjligt, tack.
 
Toppen