• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tappat D+ EBL 208 S

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Spanat lite på schemat. Är det en simulerad D+. Då blir nästa fråga kan jag dra en D+ från bilen in på nr16 till ebl. Och då bli samma funktion. Som det är nu så har jag tappat d+ i ebl
 

Bilagor

  • Screenshot_20210715_163716_com.dropbox.android.jpg
    Screenshot_20210715_163716_com.dropbox.android.jpg
    417,1 KB · Visningar: 19

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Då är nog D+ (22) inkopplade på någon plint före EBL. Från den plinten går D+ till generatorn, kylen och ingång 22 på EBL. Den ena kabeln behöver inte gå hela vägen till generatorn. Det är troligt att den delar på D+ ledningen från bildelen.
Det kan vara glapp eller att en kabel har lossnat.

Om det är en simulerad D+ behöver det vara något som känner av skillnad av spänningen över startbatteriet. Jag kan inte se något sånt i din EBL.

I princip skulle det kunna finnas ett yttre relä utanför EBL som styrs av bilens D+.
Den skulle kunna gå in i 22. Om det är så finns det säkert en liten säkring vid startbatteriet. Det kan vara förklaringen till D+ (16) är tom.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Då är nog D+ (22) inkopplade på någon plint före EBL. Från den plinten går D+ till generatorn, kylen och ingång 22 på EBL. Den ena kabeln behöver inte gå hela vägen till generatorn. Det är troligt att den delar på D+ ledningen från bildelen.
Det kan vara glapp eller att en kabel har lossnat.

Om det är en simulerad D+ behöver det vara något som känner av skillnad av spänningen över startbatteriet. Jag kan inte se något sånt i din EBL.

I princip skulle det kunna finnas ett yttre relä utanför EBL som styrs av bilens D+.
Den skulle kunna gå in i 22. Om det är så finns det säkert en liten säkring vid startbatteriet. Det kan vara förklaringen till D+ (16) är tom.
Blir å kolla när värmen lugnat ner sig. Tack för infon
 
Toppen