• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takproblem

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Jag har lagt märke till att med åren så samlas en hel del vatten på husbilstaket efter regn. Efter en okulär besiktning kan jag konstatera att taket förefaller "sacka"!

Därigenom bildas en reservoar för vatten som blir stående så länge bilen är i våg.

Vad kan detta tänkas bero på och hur orolig ska man va??

Vår bil är en Travelmaster ET 2005.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi hade detta fenomen på vår tidigare Kabe 780LXL -18. En pöl samlades i vänstra hörnet där "kupolen" börjar. Det var tydligen inget att oroa sig för sa de på serviceverkstaden. I alla fall inte så länge en hade "fuktgaranti" ska kanske tilläggas.....
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Vi hade detta fenomen på vår tidigare Kabe 780LXL -18. En pöl samlades i vänstra hörnet där "kupolen" börjar. Det var tydligen inget att oroa sig för sa de på serviceverkstaden. I alla fall inte så länge en hade "fuktgaranti" ska kanske tilläggas.....
Ok. Vi upptäckte saken när det läckte in vatten igenom luckan. Oron finns att vattnet på något sätt tar sig in i taket.

Man undrar ju också varför taket från början börjat bukta innåt (nedåt)?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej

Har ägt 2 alkovbilar. Båda har haft samma egenskaper som din. Kör alltid upp den på högsta läget på nivåklossar. Klossarna är av hög modell.

Det är nog en vanlig egenskap då Fiats bilar är lägre fram än bak tyvärr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej

Har ägt 2 alkovbilar. Båda har haft samma egenskaper som din. Kör alltid upp den på högsta läget på nivåklossar. Klossarna är av hög modell.

Det är nog en vanlig egenskap då Fiats bilar är lägre fram än bak tyvärr.

Det är inte Fiat:s chassier som är lägre fram än bak, det är husbilsbyggarna som inte ser till att montera rätt framfjädrar i förhållande
till det dom bygger på chassiet. Och så länge köparna inte reklamerar det som ett fel, lär det fortsätta så.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
En nödlösning kan vara att lägga en Wettex duk typ disktrasa lite över kanten där vattnet finns sä blir det hävert
Bruka använda veven till markisen att placera ut bäst genom en taklucka. Går sätta ihop flera med gem finns att köpa som rulle.
 
Toppen