• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta med dotterns Amstaff blandning till Kroatien.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har googlat och letat efter vad som gäller, i 5 år har vi åkt ner med vår lilla blandras utan problem, nu vill eventuellt dottern åka med och hon har en kastrerad amstaff/pitbull blandning som är töntigare än en myra.
Har hört om massa krav och att de inte får komma in i Danmark osv.. och att Tyskland Kroatien kräver munkorg.
Men kan inte hitta information om detta förutom på en massa bloggar och olika forum, men inte nått som man kan lita på.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Fødevarestyrelse er i Danmark ansvarlig for hundeloven, og her er et link til det de skriver om forbudte hunderacer i Danmark.

Hundeloven

Håber det dækker dine spørgsmål om hunde i Danmark.

Håber at der er andre der kan hjælpe med de øvrige lande.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
[Quote = "Kaehne4363, post: 935.241, medlem: 21464"] Livsmedelsverket i Danmark ansvarig för hundar Act, och här är en länk till vad de skriver om ras-specifik lagstiftning i Danmark.

hundar Act

Hoppas det täcker dina frågor om hundar i Danmark.

Hoppas det finns andra som kan hjälpa till med de andra länderna. [/ QUOTE]


Tack hittade detta ! Det betyder att vi kan köra igenom Danmark! Bara 4 länder kvar att hitta info om!

"Det bör noteras att förbudet mot vissa hundraser inte inkluderar hundar som endast är i transit (transit) i detta land.

Transport av hundar som omfattas av förbudet fortfarande tillåten om hundarna inte lämna transportmedel - med undantag för mycket korta vistelser utanför transportmedel när det är nödvändigt att gå ut med hunden - och det transporteras utan onödigt vistelse i detta land."
 
F

F.d. 53814

Guest
Jag tror att svaret på din fråga är samma som i en annan tråd nyligen.
Ring jordbruksverket och fråga. Dom har en väldig massa information.
Det är ju inte bara ev hundförbud utan vaccineringar, avmaskningar, möjligen något pårov och så passet osv.
OBS, även om det inte är krav längre på avmaskning mot Rävens dvärgbandmask vid inresa till Sverige så är det oansvarigt att inte göra det.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Den övriga biten har vi koll på, det är bara det som rör just denna rasen som vi inte får tag på vettig information. Ringde jordbruksverket och de har inte information om vad som gäller i andra länder, de tipsade bara om att skriva till respektive ambassad!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hittade denna sajt! Pet Passport Quarantine Dog Cat Import Rules | PetTravel.com
Tyvärr får inte Amstaff följa med till croatien!

Banned Breeds
banned-dog-breeds.jpg

All bull terrier-type dogs and their crosses (Staffordshire Bull Terrier, American Staffordshire Terrier, Bull Terrier and Miniature Bull Terrier) which do not possess a pedigree issued by the Kennel Club of one of the member countries of the International Canine Organizations (FCI) will not be permitted entry to Croatia. The transit, entry and temporary stay is forbidden for all the bull-type terriers not registered with the FCI, and also for all their hybrids (cross bred) types.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är sällan fel på hundarna, bara på ägarna som i många fall är personer som ö. h. t. inte skulle få ha med djur att göra alls. Det gäller väl i stort sett alla hundraser som uppfostras fel till att vara tuffa för att göra sin ägare ännu tuffare och häftig...... Och idiotisk.

M.v.h. JANKRO.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Min kusin har 3 st och de kan inte åka till Kroatien pga att det är förbjudet att ta in dessa hundarna i landet. Detta var förra året.
 
F

F.d. 53814

Guest
Det är sällan fel på hundarna, bara på ägarna som i många fall är personer som ö. h. t. inte skulle få ha med djur att göra alls. Det gäller väl i stort sett alla hundraser som uppfostras fel till att vara tuffa för att göra sin ägare ännu tuffare och häftig...... Och idiotisk.

M.v.h. JANKRO.

I princip håller jag med dig, men.
I selecterad avel väljer man djur som har egenskaper man prioriterar. Se på en Bordercollie, den vallar vad som helst, i stort sett automatiskt. Jag vet jag har en :)
Samma sak med andra raser.
Många "kamphundsraser" däribland Amstaff, Pitbull, m fl har ju sin bakgrund i att slåss mot andra djur. Både hundar, tjurar och t o m björn.
Men för att vara hanterbara så är de vänliga mot människor.
Så länge inte ägaren valt att visa hunden att man kan bita även dessa. Det är dessa man ser bland missbrukare och kriminella.
Under tiden dessa raser blivit vanligare har nya större raser valts bland de som vill vara tuffa, så nu ser man Presa, Dogo Canario, American Akita m fl.
Den gamla goda tiden då A-laget hade en trött Schäfer är förbi.
Inte ens Rotttisar är tufft nog nu, där ser man en ny trend, äldre utan hundvana köper en Rottis som blir 45kg muskler och egensinnig som få.

Och innan någon hackar på mig, vi har haft några Dobermann i familjen.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Din fråga hade inget med min tråd att göra, men kan berätta att dotters hund "loke" kastrerades när han var lite, nu är han 4 år och vi har aldrig haft eller träffat en hund som är mer glad och gillar alla människor och aldrig morrat eller restragg som vår lilla hund gör, enda gången han kan bli lite vild är när vi är på en stor yta och kastar boll eller pinne då kan han springa som en formel 1 bil i 8 i 30 min och tycker det är skit kul. Han tror att han är en knähund, han ska sitta i knä och följer oss överallt, jag får inte ens va i fred när jag ska på toa, han sitter där så länge jag är där, du borde träffa Loke då skulle du få en annan uppfattning om amstaff/pitbull blandningen som han är! ( sen finns det folk som inte ska ha en pudel ens men det är inte hundens fel)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Håller med gundj i det han skriver, vill bara lägga till en egenhet som är speciell för Kamphundar. Vanliga hundraser som hamnar i slagsmål avbryter normalt slagsmålet när den svagare hunden visar att den ger sig, typ vänder bort huvudet. Det beteendet brukar kallas den Ridderliga instinkten. Detta beteende saknar kamphundar så har man en kamphund måste man se till att den inte hamnar i hundslagsmål.
//Åke
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Loke gick fram och nosade på en Chihuahua i måndags när vi var i skogen, Chihuahua gillade inte det och skällde och ett utfall, Loke sprang till min fru och ställde sig bakom henne, så tuff är han!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Problemet är inte när kamphundar visar sig snälla och undergivna utan problemet uppstår när kamphundsägarna är oförberedda på sina hundars reaktioner vid ett hundslagsmål. Hundarna kan vara otroligt kelsjuka och vänliga men i ett skarpt läge så är dom skarpare än andra hundar och det får konsekvenser.
//Åke
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Problemet är inte när kamphundar visar sig snälla och undergivna utan problemet uppstår när kamphundsägarna är oförberedda på sina hundars reaktioner vid ett hundslagsmål. Hundarna kan vara otroligt kelsjuka och vänliga men i ett skarpt läge så är dom skarpare än andra hundar och det får konsekvenser.
//Åke

Stämmer säkert med vissa av dessa hundar, tyvärr har vi fått besöka Veterinär 2 gånger med LOKE, bägge gångerna är det brittisk stafford terrier som vart skyldig, första gången utan förvarning hög den tag i Lokes ben, loke peep som en lite råtta, vi fick dränera såren efter hugget, andra gånger var det lek med en boll och bollen hamnade nära en släktings brittisk stafford terrier, han attackera direkt trots att han hade hälsat på loke och allt verkade fri o fröjd, så alla kamp hundar är inte riktigt så aggressiva som man tror.

Men ska inte sitta och försvar Kamphundar men tycker det får oförskämt mycket skit, trots allt om jag minns rätt så flest attacker på människor står Labrador och golden retriver för. Kamphundar kommer långt ner på den listan!
Nu har tråden ballat ur så admin får gärna låsa den!

Admin: Tråden stängd på begäran.
Tips: som trådstartare har man möjlighet att stänga sin egen tråd, titta gärna på informationsfilmerna. ;) :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen