• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort minuspol eller inte.

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
I vinter ska bilen stå i varmgarage. Minst 14 grader plus. Upplåtaren garanterar att ladda allt en gång. Någongång i jan-feb. Vad tycker ni? Ska jag ändå ta bort minuspolen? Batterierna är friska så vitt jag förstår. Bilen står inlåst så larm och övrigt behöver inte stå i aktiverat läge. Annars kan ju ett larm tömma batteriet. Och i övrigt kommer givetvis allt att vara avstängt. Annat att tänka på?
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Ta bort minuspol eller inte.

Koppla bort minus polen. Om bilen är nyare(med en elektronikbox) så kommer bilens egna behov av ström att tömma batteriet. Det kan finnas vissa som klarar flera månader utan laddning. Min SAAB från 95 tex men min nyare 2011 bil klarar inte två månader utan att man laddar/kör.

Valet är dit!
 

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort minuspol eller inte.

Jag har nu i tre år använt varmgarage. Varje gång tagit bort minuspol efter en fulladdning. Efter 6 månader kopplar jag in batteriet och startar bilen på 3 sek ;)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ta bort minuspol eller inte.

Det bästa för batteriernas livslängd är underhållsladdning. (Solpanel på sommaren och underhållsladdare vid uppställning på vintern.) Då kan de hålla 10-15 år. Mina är inne på 7 året.

Det sämsta för batteriernas livslängd är att ladda ur och sen ladda upp inför säsongen.

Ett acceptabelt alternativ är att koppla ur minuspolen, men då bör batterierna vara fulladdade och stå svalt, helst kylskåpskallt.

Om bilen förvaras under 16 grader en längre tid bör alla kläder, täcken, kuddar mm tas ur.
 
F

F.d. 55562

Guest
Sv: Ta bort minuspol eller inte.

Ställer undan min husbil i ett stort kallförråd. Laddar upp batterierna i tre dygn.
Kör värme +22 gr. 2 dygn och avfukatar luften i bilen. Sen står den kallt 0 till minus 30 grader. utan laddning. Vid påsk sätter jag till minuspolen och startar direkt. Batterierna är nu 10 år gamla.:yes:
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Ta bort minuspol eller inte.

Hej om du har tillgång till el så införskaffa en cetek laddare eller motsvarande anat märke ock koppla in så har du garanterat altid friska batterier till våren!
 
Toppen