• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tømmesteder Norge

F

F.d. 14324

Guest
Nån har skapat en karta i MyMaps för alla tömningsplatser som Bobilplassen listar i sin förteckning, det gör det hela lite mer lättanvänt, speciellt som utböling som inte har en aning om var de norska Fylkena är placerade på jordklotet.

Kartan: https://www.google.com/maps/d/u/0/v...4&ll=65.36596791422018,17.500301199999967&z=5

Bobilplassen: Bobilparkering, tømmestasjon og mye annet | Bobilplassen

Jag kollade lite snabbt på det och konstaterar att de troligen har fler platser i Norge än vad vi har i vår tömningskarta, en del är samma och efter ett fåtal stickprov så tror jag vi har bättre information om några platser och sämre för andra.
Skulle någon känna till något om någon av tömningsplatserna får ni gärna uppdatera både dem hos Bobilplassen och i vår egen tömningskarta. :) (helst det senare enligt mig... ;))

Denna karta kan likt vår karta laddas ner som kml eller kmz fil till olika navigeringsappar, det går även att veva igång tjänsten hos Nearby för de som vill ha filen skickad till sig via mejl.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tømmesteder Norge

Du har möjligen inte hittat filen med alla norska tömningsställen och/eller bobilsplasser?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tømmesteder Norge

Japp, den gömmer sig direkt i kartan. :)

Innan jag förklarar hur man gör, här har vi även Bobilplassens karta med husbilsplatser: https://www.google.com/maps/d/u/0/v...E&ll=65.29527046325788,17.701935999999932&z=3

Jag har inte kollat så noga på den men jag utgår från att alla platser som finns hos Bobilplassen är med och jag gissar att någon underhåller den.


Att ladda hem en fil ur en karta tillverkad med MyMaps

Gjort med laptop men det borde... Felaktig information raderad
Tillägg, det såg inte alls ut på samma sätt med telefonen, återkommer.

Fungerar på samma sätt med Tömningsplatserna, Bredos kartor, Bobilplassens kartor, kartan i min signatur, med flera, osv:

1. Tryck på knappen med "tre prickar på varandra"

Image 1.png


2. Tryck på Hämta Kml

Image 2.png


3. Nu får man en del alternativ.

A. Hela kartan eller valda lager!
Om kartan har flera lager uppdelat på kategori och liknande kan man trycka på pilen bredvid ordet "Hela kartan" och välja ett lager i taget för nedladdning.
För bobilplassens karta finns bara ett lager så det kvittar vad man trycker, men om man vill ta filer ur den i min signatur så kan det vara en god idé att ta ett lager i taget så att man kan tända och släcka dem efter kategori i tex Poiviewer, Locus, Maps.me

B. Håll data uppdaterade som kml länk bla bla bla, streckat i min bild, sätt inte ett kryss i den rutan, aldrig någonsin, det sabbar det hela och den funktionen är till för något annat.

C. Sätter man ett kryss i rutan "Exportera till en Kml.... " så får man en Kml, det fungerar för tex Maps.me
Men för POIViewer och LocusMap rekommenderar jag att man inte sätter ett kryss i den rutan för då får man filen som Kmz istället och ikonerna som finns i kartan följer med i paketet, det är ett bra trick för tex Tömningsplatserna och liknadne uppbyggda kartor där ikonerna förmedlar information.

D. När man gjort sina val och trycker på OK så startar nedladdningen till din apparat. :)

Image 3.png


Om man däremot vill förenkla detta med filer från kartor tillverkade med MyMaps som ligger publika så rekommenderar jag att man tar sig tid att kolla upp den här tråden, då får man filerna via mejl och importeras enkelt till diverse appar direkt från mejlet: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/812638

Enklare kan det inte bli. :) (men det kan bli väldigt många mejl...)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tømmesteder Norge

Det var värre att hämta kml/kmz direkt i en smartphone...
Man måste begära skrivbordsversionen av kartan, ett extra moment, återkommer med en beskrivning direkt i en smartphone.

Tillägg, Återkomsten:

För att kunna ladda ner filen från kartan gjorde jag så här, kanske finns enklare sätt.

1. Tryck och håll ner på länken till valfri karta och som exempel använder jag kartan som ligger i den här trådens första inlägg
2. Välj att öppna kartan i en ny flik
3. Gå till den nya fliken
4. Tryck uppe i högra hörnet och i listan du får fram sätter du ett kryss vid "Begär skrivbordsverision"
5. Nu bli allt mindre men i detta läge kan man nu följa instruktionen i inlägget ovanför det här.

Lite bökigt men fullt genomförbart, kanske någon tar sig an kartan och kan ladda upp filen/filer direkt i Botte42:s mapp med alla andra filerna. ;):)

En enklare film över själva förloppet i en Android, hela vägen till Locus Map:

https://photos.app.goo.gl/8HEVsbperPmfWnTP2

Två saker skulle enkelt kunna gjort filmen bättre, jag har ingen offlinekarta installerad för Norge och jag hade glömt att slå igång någon onlinekarta, så Norge ser lite fattigt ut i bilden.
Jag borde ha zoomat in längre för så hade ni sett att googles ikoner följde med, men det gjorde jag inte.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen