• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningsventil vattentank

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Mitt problem är att min färskvattentank läcker lite vid tömningsventilen fick se det igår när jag parkerade på asfalt trodde först att det kom från AC men när jag kollade så var det från vattentanken. Jag har en ventil som sitter i tanken och det finns en liten ratt att vrida på för att öppna eller stänga man kan även ställa den så den tömmer så man har ca 20l om man vill öka lastvikten.
Är det någon som vet om det finns någon packning som går att byta eller måste man byta hela ventilen. Jag har sökt info på nätet utan att hitta något.
Christer
 
F

F.d. 54578

Guest
Hej
Jag har lite av samma problem..
Jag har funktionen att man skall kunna tömma tanken till hälften när man kör. Problemet är att när jag vrider på ratten så följer hela "stången" med plastmuttern i ovankant med runt.... Det går att tömma tanken helt men inte till hälften.
Jag skulle i en vild gissning tänka mig att något i "stången" kärvar..
Någon med samma problem eller som har samma lösning ?? Min bil är en LMC / Solifer 730 G från 2014...

Peter
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag hade samma problem i vår La Strada och löste problemet genom att sticka ner ena handen i tanken och hålla fast den svarta muttern samtidigt som jag försiktigt vred fram och tillbaka på vredet. På det viset släppte "ploppen".
Mvh. Klas
 

Hasse D

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
691
Medlemskap
2024
Mitt problem är att min färskvattentank läcker lite vid tömningsventilen fick se det igår när jag parkerade på asfalt trodde först att det kom från AC men när jag kollade så var det från vattentanken. Jag har en ventil som sitter i tanken och det finns en liten ratt att vrida på för att öppna eller stänga man kan även ställa den så den tömmer så man har ca 20l om man vill öka lastvikten.
Är det någon som vet om det finns någon packning som går att byta eller måste man byta hela ventilen. Jag har sökt info på nätet utan att hitta något.
Christer
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Kan du se var det läcker mellan ventil o tank kranvredet i ventilen eller att ventilen inte gör tätt i stängt läge? Ja hadde det problemet i min bil läckte mellan ventil o tank fixade en ny pacnning där
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade problem med en avtappningsventil som läckte tog isär den på plats bara 2 skruvar det var gummimembranet som hade blivit stelt och inte tätade.
Eftersom ventilen kostade en del och tog tid att få hem så lade jag gummit i varmt vatten sen fick det ligga i silikon från en sprayflaska ett dygn fungerade bra sen det är flera år sen och jag glömde bort problemet. Man måste ha den ventilen annars går det inte att tömma trumavärmaren och då fryser den sönder.
 
Toppen