• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätningslist till tak

Sandriux

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Huddinge

Hej!
Jag renoverar en gammal husbil
från 89,och letar efter vilken typ av list, alt. fogmassa, som kan användas som tätningslist på taket? Bifogar foto på nuvarande list. Det är alltså den ça 1 cm svarta listen vid nederkant på taket. Det ser ut som att det är en ihoptorkad gummilist... Tack för tips !

Länk till foton: Taklisttätning
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser ut som et ettermarked løftet tak for en plåtis fra den tiden. List eller butyl er vanskelig å avgjøre. Ofte var det et fiberglass epoksy tak, mens andre benyttet stålplate. Vurderte selv i 1990 å bytte tak på en van jeg hadde, men jeg byttet bort bilen og fikk min første husbil :D
 

Sandriux

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
Ser ut som et ettermarked løftet tak for en plåtis fra den tiden. List eller butyl er vanskelig å avgjøre. Ofte var det et fiberglass epoksy tak, mens andre benyttet stålplate. Vurderte selv i 1990 å bytte tak på en van jeg hadde, men jeg byttet bort bilen og fikk min første husbil :D
Ja, vad kul! Det är metall I det höjda taket, men det andra tror jag är fiberglas.

Knut, vet du vad som kan användas till att göra en ny tätningslist till kanten mellan fiberglastaket och karossen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Da det ikke skal være bevegelse i denne koblingen ville jeg selv brukt en PU tetningsmasse, Tec7 Sikaflex eller lignende. Lagt maskeringstape en knapp cm fra overgangen på begge sider og glattet massen pent, når det ser bra ut og begynner å herde fjern tapen og ta en forsiktig glatting av kantene. Tett og mulig å male over uten problem.
 
Toppen