• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Täta om alkovdelen

Olalinda

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppvidinge
Hej alla!
Jag köpte en husbil som jag tror jag blivit lurad, privatköp.
Jag tror den har en vattenläcka i alkoven som behöver fixas. Läser att Butyl 1590 är det som ska användas men är det så stor skillnad mellan olika butyler. Tex Biltema har en art.nr 36-4836 som är till bil, båt o hus är det mer än priset som skiljer sig? Duger man trycka ut nån butyl ur tuben med handkraft?
Har sett att det finns butylband är det bättre? Butylband o komplettera med tub? Finns någon vänlig själ som har tätat om kantlisterna på sin äldre husbil/husvagn? Måste man
 

Olalinda

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppvidinge
köpa husbil priva t h ar alldrig funits i mina tankar tvinga förre ägaren att
bekosta omtätning av alkoven.
Hur tvingar jag han till detta? Det jobbiga är att jag är alltid noga med papper o kvitto osv men vet inte varför det föll bort i allt. Det enda är en banköverföring med regnr som "bevis" och att jag nu står på bilen. Kan man kräva det trots att vi inte har kvitto? Får ta lärdom av detta köp...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej alla!
Jag köpte en husbil som jag tror jag blivit lurad, privatköp.
Jag tror den har en vattenläcka i alkoven som behöver fixas. Läser att Butyl 1590 är det som ska användas men är det så stor skillnad mellan olika butyler. Tex Biltema har en art.nr 36-4836 som är till bil, båt o hus är det mer än priset som skiljer sig? Duger man trycka ut nån butyl ur tuben med handkraft?
Har sett att det finns butylband är det bättre? Butylband o komplettera med tub? Finns någon vänlig själ som har tätat om kantlisterna på sin äldre husbil/husvagn? Måste man
Innan du tätar så måste fukten ut från väggen...
Biltemas butyl är inte att rekommendera då den hård ar efter ett par dagar, och då är risken stor att det blir otät igen.
Bostic har en bra butyl...
Oftast får man sära på konstruktionen för att få en ny bra tätning.
Men bryr du dig inte om skadorna i väggen och vill bara täta där det läcker in... Så rekommendera jag.... Poly max eller poly max express
Lycka till...
 

Olalinda

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Uppvidinge
Tack för era svar. Nu har vi varit och fukttestat med inga indikationer på fukt nånstans men man ser att det har ju varit nån form av läcka i ena hörnet på alkoven. Och när vi testade så har det varit hett som tusan och inte regnat på jättelänge. Vad jag hört ska man igentligen göra fukttest på hösten men vet ej om det stämmer. Har vi bara haft otur att "vi hade fel väder" så allt blev missvisande? Har köpt Bostik 1590 nu o ska se om jag kan täta lite fall i fall
 
Toppen