• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta fuktskada utan vidare åtgärd?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har en fråga av ren nyfikenhet läser i bland på blocket gällande gamla husbilar och husvagnar att de varit en fuktskada som nu är tätad och de skriver sedan du kan ju åtgärda den eller låta den vara som det är men dels är det ju inte hälsosamt men sedan blir väl ofta en fuktskada värre om man bara stänger inne fukten? och om man gör det hur skulle detta kunna yttra sig i så fall? Alla fuktskador som är tätade torkar väl ut tillslut efter lång lång tid? Men vad händer med fukten då den stängs in?
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Precis som WillerWalle säger som kommer problemen efteråt
så vad som behöver göras är!
täta allt ta bort allt gammalt och blöt torka med en avfuktare tills allt är torrt
sedan bygger man upp på nytt endast då kan man vara säker på att allt är ok
Sorry no short cuts
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Det var så jag tänkte bygger man in det och inte gör något så blir det ju värre med tiden undrar om de förstår det som får alternativen vid affärer på exempelvis blocket. Vatten kam väl även vandra i väggar osv även om det är tätt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte billigt en husvagn en gång, den hade fukt och rötskador i taket och ner i skåpen över köket. :eek:
Så jag borrade ett ca 80mm hål igenom takplåten, monterade en kraftig 12v cenrtufugalfläkt över hålet... Startade fläkten som nu blåste varm sommarluft in i mellantaket, den fick blåsa i ett par månader.....
Och en dag så var fukskadorna helt uttorkad... Sprutade in polyuretan skum via en lång slang, där jag kom åt.
Vände fläkten så den sen sög. Och vips så drogs taket upp av vacum effekten.... Lät fläkten suga till nästa dag...taket hängde inte nu längre, sen tog jag bort fläkten och limmade en plåt över hålet,
Den husvagnen hade vi sen några år, utan lukt eller fukt framöver.. Ända ställe du kunde se att det hade varit en fuktskada var i skåpen över köksdelen... :spinny::twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Allt avhenger av konstruksjonen og om det er oppstått mugg. Uten mugg kan det ofte fungere å få stoppet inntrengingen av vatn og sette på ekstra varme inne. Om en fikser flekkene eller ikke er kosmetisk. Er det mugg må denne vekk, samme gjelder rötskader i bærende konstruksjoner.
 
Toppen