• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tält/markispinne?

F

F.d. 352

Guest
Har sett att alla rutinerade husbilsmänniskor förankrar sina markiser med spännband och kraftiga tältpinnar (bra sökord;))?
Vad använder ni för pinnar? Vilken längd skall dessa ha? var köper man dessa?
Har sökt i forumet samt en del nätshopar men hittar bara småpinnar.... har sett att det skall vara rejäla doningar! :)

Sjung ut gott folk med tips tack!

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tält/markispinne?

Hej AnOx73, jag köpte mina hos husvagns-svensson.se artnr 918-15-01. Priset är 29:-/st. Men jag har för mig att de även finns hos Biltema eller Jula, kan bara inte hitta den där nu. Banden är långa spännband från Biltema.
Leffe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De fleste camping / husbils utstyrfirmaer fører Fiama eller Omnistoer sine stormsikringsett, bredt spennbånd fjäder og lange brede plugger.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har inte någon tältpinne men dock en stor liknande "korkskruv" som man har egentligen att fäst hundkoppel i .

Dessa sitter väldigt hårt i marken men man kan ju inte slå ner dom som man kan göra med pinnarna .

F

F.d. 352

Guest

@ Bengt-Åke
Har sett bild på dessa och de verkar ju smidiga!
Finns det några tillfällen som dessa skruvar inte fungerar? Ja, sten och betong förstår jag men övrigt..... får du ner dessa med lätthet i backen?
Det måste ju vara en klar fördel när man skall ha upp dom igen...... bara skruva!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Den heter tydligen "spiralskruv" och finns på Husvagn-Svensson AB för 29:-/st art.nummer 918-15-01
sidan 18: Husvagn-Svensson i Lidköping AB, Tillbehörskatalog 2009. Husbilar och husvagnar.

Givetvis har jag ju även ett band också men detta är dock inte jättespänt (markisen kan lyfta någon cm) för att jag har hört att det inte är bra att det är för stumt för det kan skada fästet i husbilen .

Direkt länk för en bild : http://img.svederud.nu/img/83250_s.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 58547

Guest

Har man stora tassar i benen o även stora hål så är armeringsjärn med en mutter i toppen perfekta de kröker sig ej.
Sådana gör vi på löpande band till våra uthyrningstält.
De får fötter./susanne

F

F.d. 352

Guest

Tänkte nog testa skruvarna som Bengt-åke tipsade om... Hade frun bakom ryggen när jag tittade på bilden och jag fick kommentaren: "De där har jag sett på djuraffär'n" haha.... perfekt! Köp såna nästa gång du är där!!
Sen får det bli spännband från bil-buttericks!

F

F.d. 2577

Guest

Hej igen AnOx73, ser att du bor i Botkyrka, hittade art i Jula, nr 959-981 kanske lättare att ta en sväng förbi Kungens Kurva.
Leffe

Toppen