• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter på Nordic 599 husbil?

F

F.d. 28005

Guest
Hej

Är ute efter min första husbil till familjen bestående av mig, sambo och två barn. För mig är det viktigt att den även fungerar bra på vintern. Vill inte köpa för stor husbil som första bil utan maxlängd på 6m.

Den husbil som verka stämma in på min beskrivning är Nordic 599 med alkov som finns i många ex i prisintervallet 200 000 - 300 000 SEK och med årgångar 1998 - 2002.

Frågor:
- Hur är kvalitén på en Nordic 599 i dessa årgångar? Ofta vanligt med fuktproblem, rost, mögel eller något annat?
- Den finns både med Fiat Ducato 2,5 TDi CAT (framhjulsdriven) och Mercedes motor Sprinter (bakhjulsdriven). Vilken motor rekommenderar ni? Blir det mycket reparationer när en motor från 1998 har gått + 10 000 mil? Vågar man ta denna bil ner på en långresa till Europa? Är det lätt att hitta reservdelar?
- Vad saknas på en Nordic 599 jmf med de bästa idag? Vilka extra investeringar skulle ni göra? Solceller, micro mm?
- Vilka andra husbilar skulle ni rekommendera istället för Nordic 599 med bra vinteregenskaper och maxlängd 6 m?
- Kan det vara ide att importera en från Tyskland via mobile.de – Gebrauchtwagen und Neuwagen – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt
- När jag läst om längd och vikt verka det smart att satsa på på en bil under 6 m eftersom det blir mycket dyrare med bro och färjeavgifter. Håller ni med?
 
Lösning
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hvilket år sluttet Nordic med treramme i husbygget? Jeg hadde en diskusjon med en av konstruktørene i 2004 og han påstod at trerammen var mye bedre enn sandwich. Vi ble ikke enige :D så Nordic var helt uaktuell for meg.

Sök på youtube "nordic husbil", finns en film från deras produktion 2012, dom bygger fortfarande med träreglar.

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hej. Jag har lite undringar om husbilsval. Fördel Nordic är att dom har en mellanvägg mot förarhytten. I andra husbilsr kan man använda en vintergardin för att stänga av förarhytten. Det finns väl andra fordon med dubbelgolv som är lämpade för åretruntanvändning.
Förstår int detta vurm för bilar max 6m. Åker själ en bil som är 7.3m utan problem.
Innan köp kolla hur mycket stuutrymme det finnsm 2 vuxna och 2 barn, skidor pulkor mm.Packbox på taket är inte praktiskt. Om du köper Niordic välj bakhjulsdrivet.

Jägarn
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Om du skall ta broarna (Öresund & Stora Bält) så kostar det :

Öresundsbron
Husbil över 6 meter Kontantbiljett 850,00:- (med BroBizz 388,00:)

Stora Bält
Autocamper op til 6 m maks. 3.500 kg 235,00 DKK
Autocamper over 6 m maks. 3.500 kg 360,00 DKK
Autocamper over 3.500 kg og op til 10 m 710,00 DKK
Rabatt 5% med BroBizz på dessa priser.

BroBizz kostar 350:- / år men om du är medlem i Husbilsklubben får du det gratis första året.

En enkelresa med HB över 6 m & max 3500Kg skulle då totalt kosta 830:-.
Tillkommer dieselkostnaden för 35 mil Malmö - Flensburg vid tyska gränsen.

Bennie
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hej. Jag har lite undringar om husbilsval. Fördel Nordic är att dom har en mellanvägg mot förarhytten. I andra husbilsr kan man använda en vintergardin för att stänga av förarhytten. Det finns väl andra fordon med dubbelgolv som är lämpade för åretruntanvändning.
Förstår int detta vurm för bilar max 6m. Åker själ en bil som är 7.3m utan problem.
Innan köp kolla hur mycket stuutrymme det finnsm 2 vuxna och 2 barn, skidor pulkor mm.Packbox på taket är inte praktiskt. Om du köper Niordic välj bakhjulsdrivet.

Jägarn

Ja där fins bilar utan dubbel golv som oxo i högsta grad är lämpliga året runt avändniing, men då är dom byggda som Nordik, med vattenburen golv värme, så varför denna vurm för dubbel golv.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Dubbelgolv är bra då man har bra och uppvärmd stuv. Tankar och kranar sitter frostfritt utan att man behöver ta sänglådor mm i anspråk. Man får också plats med större tankar. Isoleringen blir också bättre med som på min 2x40mm XPS skum. Alla sladdar slangar och rör dragna i golvet istaället för under bilen eller gömt bakom skåp o dyl. Mera servicevänligt. Dubbelgolv ger också en stadigare kaross som därmed tål mer och håller längre. Vattentankar i sänglådor o dyl är husvagnslösningar. Självklart har en vinterbil isolerad mellanvägg mot förardelen fram. Valet mellan Fiat och MB är lätt då MB är bakhjuldriven vilket är bättre vintertid.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Åker man omkring nere i europa så är det praktiskt att ha en kort husbil. Lättare att parkera och vända. Men om man bara ska åka i Sverige och stå på campingar så fungerar det med långa bilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hvilket år sluttet Nordic med treramme i husbygget? Jeg hadde en diskusjon med en av konstruktørene i 2004 og han påstod at trerammen var mye bedre enn sandwich. Vi ble ikke enige :D så Nordic var helt uaktuell for meg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Åker man omkring nere i europa så är det praktiskt att ha en kort husbil. Lättare att parkera och vända. Men om man bara ska åka i Sverige och stå på campingar så fungerar det med långa bilar.

Detta kan stämma till viss del men det handlar lika mycket om att ha förmågan att manövrera sin husbil. På vissa ställen kan det naturligtvis vara trångt eller rentav ingen möjlighet att parkera större bil & därför har vi med oss våra cyklar.

Bennie
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hej. Jag har inte haft någon Nordic husbil, detta av flera orsaker. Har vid några tillfällen tittat på nya bilar men det har varit små tankar ca 90 liter, jag har 125 nu. Vatten och gråvatten. Last förmågan har varit för låg på dom bilar jag tittat på. Värme och kvalitet i övrigt verkar bra.

MVH

Stig
 
F

F.d. 28005

Guest
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Tack för alla era svar.

Vilka märken rekommenderar ni om man bortser från Nordic och vill ha en bra vinterbil för upptill ca 300 000 SEK?

Hittade prisvärda LMC och Concorde av lite äldre årgångar på mobile.de

Vad är kostnaden att importera en bil som kostar ca 300 000 SEK?

Mattias
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

hej jag skall svara snabbt denna gång jag vill inte bryta lugnet som råder, men jag kan tipsa om en svensktillverkad bil som har dom egenskaperna som Nodic har så man behöver inte gå över ån efter vatten.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Se Bestliners svar ovan angående bra vinterbil så slipper vi dra det igen. Så begagnad bakhjulsdriven Concorde med vattenburen värme kan absolut rekommenderas. De gånger jag har sett på Nordic har de känts skrämmande simpelt byggda och utrustade samt omodernt formgivna så aldrig varit aktuella trots många goda ansatser i övrigt. Och framhjulsdriuvet med oisolerad hytt som del av sittgruppen anser jag inte passa speciellt bra vintertid även om allt går med god vilja.
 
F

F.d. 28005

Guest
Sv: Synpunkter på Nordic 599 husbil?

Hej
Kabe är absolut ett intressant alternativ. Är uppvuxen med deras husvagnar.

Vad har Kabe för styrkor och svagheter?

Mattias
 
Toppen