• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Tips Synlighet hastighetsmätaren Fiat

Har inte sett detta inlägg förrän nu. Bonus med den växellådan håller jag inte med om. Där är ju fel på alla. Det är ju så omfattande att man känner folk som fått växellådan bytt på ny bil. Motor - Trafikfarlig Fiat Ducato
Fel på alla…ha ha ha. Inne på fjärde året nu o lika nöjd fortfarande. Över 1000 mil med släp på närmare ett ton och över 2000 mil utan släp. Njuter varje gång jag åker iväg
Kör som folk o grejerna håller. Har även haft robotlåda i många år som fungerade utmärkt. Men det kanske är fel på alla där också…ha ha ha.
Det är just sådana kommentarer som din som gör att besöken på den här klubbsidan minskar för min del.
 
Inne på 2a säsongen med vår 9vxl, 1200mil, fungerar klockrent, 180hk, hade tidigare robotlåda under 5 år fungerade också bra,

jag var noga med servicen på roboten.
 
Vänta ska du få se! Medlemmarna är super-experter på att kunna trixa sig tillbaka på banan igen. Krävs max 10 inlägg till så är hastighetsmätaren tillbaka....så det fixar sig. Ev behövs det kanske 25 inlägg, om vi måste ta vägen över lithium-batterier o nåt kylskåp som krånglar. Fast, kommer tråden in på vikt-och körkortsregler i Schweiz! Ja, då kan det nog ta tid! Men förmodligen hamnar vi inte där. Spännande är det i varje fall att få följa utvecklingen.
 
Vänta ska du få se! Medlemmarna är super-experter på att kunna trixa sig tillbaka på banan igen. Krävs max 10 inlägg till så är hastighetsmätaren tillbaka....så det fixar sig. Ev behövs det kanske 25 inlägg, om vi måste ta vägen över lithium-batterier o nåt kylskåp som krånglar. Fast, kommer tråden in på vikt-och körkortsregler i Schweiz! Ja, då kan det nog ta tid! Men förmodligen hamnar vi inte där. Spännande är det i varje fall att få följa utvecklingen.
Du glömde gråvattentömning!

Pålle
 
Var inte tråden om instrumenten? Hur kom den hårt kritiserade 9vxl lådan (som inte är anpassad för husbilar) in i detta?
Det har tillverkats många tusen bilar med den växellådan, de flesta fungerar perfekt, så det där med inte anpassad kan ju diskuteras.
En stor husbilsklubb i Tyskland har försökt få ihop ett större antal husbilsägare som har problem med den växellådan för att kunna göra en
gemensam aktion mot tillverkarna av husbilarna, de hade fått ihop drygt 100st när jag kikade senast, och tendensen är i avtagande. Så även om det har varit vinter och bilarna används mindre, misstänker jag ett mindre antal lådor med tillverkningsfel som man inte vet i vilka bilar dom har hamnat, och där man nu efterhand får reklamationer som byts ut så snart som möjligt, och övriga fungerar ok. Enligt de uppgifter jag har sett har ingen hittills behövt betala byte av växellåda och kringdelar utan Fiat har tagit alla kostnader. Oberoende av miltal och årsmodell.
 
Nu har tråden rullat ut så nu kanske man kan våga skriva igen. Om man står ett gäng gubbar och språkar om något så går det under samtalet lite hit och dit. Även om det går utanför grundämnet så är där ju ingen som säger, nädu det kan vi inte prata om för det tillhör inte vårt grundämne.

En jätte gammal tråd som poppar upp igen och rullar en dag. Jag väntar till dagen efter innan jag skriver mitt inlägg då man skriver att 9 stegs lådan är något extra. Och sedan kan man läsa.

Faktafel.

Kört långt med ett jättetungt släp.

Har minsann kört 4000mil.

Två säsonger och 1200mil.

Växellådan inte anpassad till husbilar.

Och sedan kommer några ironiska inlägg. Sådana är däremot helt okej att skriva, ingen som opponerar sig mot det. Tillför inget för husbils ägaren.

Jag har nästan kört 6000 mil på fyra år med min 5400kilos bil. Problemen har inte med last och vikt, med eller utan släp att göra. Det finns plåtisar som rullat runt 1000 mil som fått bytt växellåda. Och det är inte haverier av växellådan som jag länkar till. Är man det minsta smart så kan man förstå det av rubriken jag valde, om man nu inte orkar läsa i den tråden.

Podcast: Getriebeschaden beim Ducato mit 9-Gang-Automatik

Ducato (ZF 9HP) 9 speed automatic gearbox failure @ 78,800 miles.

ZF 9-Speed Auto A snippet of info | FIAT Ducato/e-Ducato (Gen 3)

Fiat Ducato 9 speed auto gearbox

portable dvd or in-car laptop with dvd ? - Page 1 - General Gassing [Archive] - PistonHeads UK


Men det är lite bekymmer med denna växellåda för Ducato ägare med 2,2 liters motorn. Behöver inte räkna upp mer, finns hur mycket som helst om denna växellåda på nätet.
 
Ja hade det bara berott på vikt så hade väl knappast den 9-vxl krånglat nästan på direkten i personbilar runt 2015.
 
Det var jag som skrev "Faktafel" i inlägg #20. Du hade dessförinnan skrivit:

Och det är faktafel eftersom det är inte fel på alla 9-växlade Fiat-lådor.

2013-2015 satt denna låda i flera olika personbilar, och ganska snart strömmade problemen in.

Menar du att vissa Ducato fått en annan variant i vissa fordon som inte krånglar?
 
2013-2015 satt denna låda i flera olika personbilar, och ganska snart strömmade problemen in.

Menar du att vissa Ducato fått en annan variant i vissa fordon som inte krånglar?
Dethleffskvalite skrev "Bonus med den växellådan håller jag inte med om. Där är ju fel på alla." Jag håller inte med om det eftersom inte alla bilar med den 9-växlade lådan har problem.
Du har flera gånger skrivet om problem som fanns när växellådan introducerades för mer än 10 år sedan nu. Jag skulle ju vara väldigt förvånad om inte tillverkaren av både växellådan och biltillverkarna som använder den har utvecklat under tiden utan bara suttit still trots problem.
Jag har flera gånger i andra trådar skrivet att den 9-växlade lådan funnits i bilar med 2,3 l motor och 140, 160 resp 180 hk samt i 2,2 l motor och 140, 160 reså 180 hk. Fiat har gått ut med aktion om omprogrammering av växellåda och motor för 2,2 l motor med 160 och 180 hk. De anser alltså att två av sex kombinationer av växellåda/motor behöver detta.
Jag vet inte hur många som har eller har haft problem. Det är absolut inte alla. Men det är för många och jag beklagar de problem de haft som råkat ut för det. Själv har jag en sådan växellåda i en 2,3 l med 140 hk. Tyvärr "gnager" det naturligtvis lite även hos mig. Men jag tycker inte det finns anledning att överdriva eller att gång på gång ta upp samma felaktigheter och gamla problem.
 
Växellådan har ju dragits med problem under hela sin levnadstid, var den än hamnat i för fordon. Det jag skriver om är inte att lådan havererar och skall bytas, utan en egenhet som jag beskriver i den länken jag hänvisar till. Efter ny mjukvara (mars 2025) i både motor och växellåda så uppträder inte det problemet mer. Nu uppför den sig lite annorlunda och är inte så trafikfarlig längre.
 
Dethleffskvalite skrev "Bonus med den växellådan håller jag inte med om. Där är ju fel på alla." Jag håller inte med om det eftersom inte alla bilar med den 9-växlade lådan har problem.
Du har flera gånger skrivet om problem som fanns när växellådan introducerades för mer än 10 år sedan nu. Jag skulle ju vara väldigt förvånad om inte tillverkaren av både växellådan och biltillverkarna som använder den har utvecklat under tiden utan bara suttit still trots problem.
Jag har flera gånger i andra trådar skrivet att den 9-växlade lådan funnits i bilar med 2,3 l motor och 140, 160 resp 180 hk samt i 2,2 l motor och 140, 160 reså 180 hk. Fiat har gått ut med aktion om omprogrammering av växellåda och motor för 2,2 l motor med 160 och 180 hk. De anser alltså att två av sex kombinationer av växellåda/motor behöver detta.
Jag vet inte hur många som har eller har haft problem. Det är absolut inte alla. Men det är för många och jag beklagar de problem de haft som råkat ut för det. Själv har jag en sådan växellåda i en 2,3 l med 140 hk. Tyvärr "gnager" det naturligtvis lite även hos mig. Men jag tycker inte det finns anledning att överdriva eller att gång på gång ta upp samma felaktigheter och gamla problem.

Google säger iallafall att automatlådan är ljusår bättre än den tidigare robotlådan, de e bra :msn_thumbup:

Varför fortsätter problemen?​

Problemet med just 9HP-lådan är dess extrema komplexitet. För att få plats med nio växlar på bredden använder den klokopplingar (dog clutches) istället för bara vanliga lamellpaket. Det kräver en närmast perfekt precision i mjukvaran för att synkronisera växlingarna. Om mjukvaran eller en sensor felar, kan de mekaniska påfrestningarna snabbt leda till ett totalt haveri.

Vad innebär detta för dig?​

Om du äger eller planerar att köpa en modern Ducato med automat, bör du kontrollera följande:
  • Aktion 6926: Kontrollera med ett chassinummer hos en Fiat Professional-verkstad om bilen omfattas av denna serviceaktion. Den innebär en kritisk uppdatering av både motor- och växellådsstyrningen (ECU/TCM) för att skydda momentomvandlaren.
  • Garanti och Goodwill: Eftersom lådan är dyr att byta (ofta över 100 000 kr), är det livsviktigt att alla servicar är gjorda hos auktoriserad verkstad så att du har ryggen fri vid ett eventuellt garantianspråk.

Kort sagt: Du har rätt i din skepticism. Även om lådan är ljusår bättre än den gamla robotlådan, så har den visat sig ha specifika svagheter i kombination med Fiats kraftigaste dieselmotorer som man måste vara vaksam på.
 
TILBAKA TILL PROBLEMET MED DÅLIG INSTRUMENTBELYSNING:
Jag har en lösning på problemet som passar mig och som jag är väldigt nöjd med.
Jag har köpt enUSB-lampa.webp mini ledlampa med flexibelt långt "skaft" och USB-kontakt. Jag köpte min på IKEA (hette Jansjö) men den verkar vara på utgående där. Samma typ finns på CDON, se bild. Har fungerat helt perfekt.
 
Tillbaka
Toppen