• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Sy termotäcke

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag minns att någon i klubben gjorde ett vintertäcke av betong täckmatta. Sådan man kan köpa på byggvaruhus.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som provat att köpa och sy sitt eget termotäcke?
Och har ni några tips och tricks när ni gjort det?

Jag har gjort till flera hb.... men jag syr inte dem utan gör som Sigvard Marjasin gjorde när han var landshövding i Örebro län..... jag klipper och klistrar :rolleyes:
Sen använder jag liggunderlag och helst de med silverfilm på ena sidan (Vänd silvret utåt), oftast är de på 8-10mm tjocka och är lätt att både klippa och klistra. En annan fördel är att de väger lite och sen är det bara att rulla ihop dem när du inte använder dem... använder samma mot värme om sommaren och utan dessa sov underlägg hade jag nog aldrig kunnat överleva i min hb. De som jag har hjälpt säger att detta är det bästa vintertäcke de någonsin haft... och så är de också billiga på Biltema... (framrutan på en Fiat behövs 3st) gör dem längre än framrutan så är det bara att klämma den fast i dörren inga remmar behövs. :spinny:Till sidodörrarna behövs en till varje dörr
Lycka till med klipp och klistrande...:bye:

OBS... Monteras utvändigt på rutan

 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
En fd bekant tyckte det var bra med bubbelplast invändigt eftersom det blir så mörkt med termotäcken. Finns ju betydligt bättre kvaliteer än de som man har som förpackningsmaterial. Fungerar säkert bra om det inte är så kallt, i alla täcken är det ju luften som isolerar. Har man någon sort värmeskydd inne måste man ha en blank yta utåt eftersom annars har man byggt en solfångare inga problem att få 100grader där och knappast bra för rutan och tätningar.
 
Toppen