• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Sveriges mest husbilsfientliga kommun - Gävle?

Hej
Problemet som kan vara är om man kommer till en ort eller stad som man är helt obekant med, blir man då mer eller mindre hänvisad till en plats där man ska ha 300 kr för en övernattning så börjar man knappast leta efter en alternativ plats på måfå utan man lämnar staden och återkommer knappast igen.
Det är inte bara i Gävle sådant här förekommer, det är vanligt i många städer utmed hela Västkusten och även andra städer som är populära besöksmål.
Varför är man obekant med saker när hela nätet med info finns?
Vart hänvisar man till att man måste stå på denna SP?.
Ja just det och då blev ju inte Gävle Sveriges mest ............... Tack. Stig.
Man behöver väl kolla upp saken innan man beträder staden inte bara åka in o sedan börja leta.

Det gäller bara att hitta möjligheterna. I vissa byar o städer finns inte dessa och det vet jag också.
Men när TS gått här i 2timmar och bara hittat en massa platser för PB1 och klassar stadens kommun så
lågt så förstår jag att många andra går på detta och inte åker in eller kollar fakta.
Vi har ju iallafall en SP eller kanske 2. Sedan finns det minst en camping och minst två SP utanför stan. I går vid kl16 stod det tre bilar på SP.

Men det finns alltid ställen som man därifrån kan ta en taxi
eller gå utan att det kostar skjortan.
Ge gärna förslag på ställe i Gävle där man kan stå med en husbil på 7,5 med normalt gångavstånd till citykärnan.
Lägg gärna till den/dom på HBK ställplatslista.

Senast ändrad:
Ge gärna förslag på ställe i Gävle där man kan stå med en husbil på 7,5 med normalt gångavstånd till citykärnan.
Lägg gärna till den/dom på HBK ställplatslista.
Kolla på inlägg 28. Där har du en. Sedan beror det väl på vad som är normalt avstånd för dej eller vad andra förväntar sig.
Troligen vill alla ha SP mitt i stan direkt utanför puben. Men det är ju också kommunens fel att inte det finns??

Jag kan ju inte lägga in dessa då dessa inte är SP. Dessutom så vill väl inte vi att de kommer ut på
Parkfornight apparna eller?.

Letar man så finner man.
:)

Jag hanterar utmärkelsen Sveriges Husbilsvänligaste Kommun för klubbens räkning.
Vi har valt att ha en positiv inställning och försöka uppmuntra kommuner genom att dela ut utmärkelsen.
Jag sympatiserar med tony o nette som försöker försvara sin kommun och tycker att vi ska inte ägna oss åt att svartmåla kommuner och påverka våra medlemmar att inte utforska själva.

Som TS tycker jag vi ska agera mot det alltmer förekommande " klass 1" som ju omöjliggör för de som vill åka runt och besöka platser utan att övernatta att parkera även om man valt att ha husbil/plåtis som i övrigt uppfyller kraven för parkering i vanlig P ruta på vilken plats som helst. Det finns ju faktiskt också folk som åtminstonde sommartid har husbil som enda bil. Man bor i lägenhet där det ingår 1 parkeringsplats/lägenhet. Att tvinga folk att antingen betala 300 kr för att parkera genom att endast ha dygnstaxa på den enda tillåtna centrumnära platsen är ju långt från den frihet jag vill ha när jag åker runt och då åker jag vidare till mera vänligt sinnade orter!

Håller med tony o nette , den som söker finner. Jag är själv Gävlebo och anser inte det finns just i Gävle påbudsskyltar endast klass 1. det är som i det flesta städer. Men man får väl ändå konstatera att vissa kommuner tänker långsiktigt och välkomnar turism,

Att tvinga folk att antingen betala 300 kr för att parkera genom att endast ha dygnstaxa på den enda tillåtna centrumnära platsen är ju långt från den frihet jag vill ha när jag åker runt och då åker jag vidare till mera vänligt sinnade orter!
Jag håller generellt med om den första delen i ditt inlägg (som jag klippt bort ur citatet ovan).
Men dina slutsatser om vad det finns för parkeringsmöjligheter i Gävle är felaktiga.

Hur som helst måste vi arbeta för att det blir andra regler och klass 1 o 2 försvinner. Har man stor bil ska det gå att betala för 2 rutor helt enkelt med normal taxa x 2. Det måste finnas möjligheter att resa runt, stanna och se sig om. Kanske äta och handla utan att bli tvångsförvisad till ställplats med dygnsavgift!

Kvälls o helgtid har Polhemskolan blivit vårt alternativ. Sedan är det gott om lediga platser på södertull Varför man inte släpper upp det kvällar/nätter kan man ju undra

Hur som helst måste vi arbeta för att det blir andra regler och klass 1 o 2 försvinner. Har man stor bil ska det gå att betala för 2 rutor helt enkelt med normal taxa x 2. Det måste finnas möjligheter att resa runt, stanna och se sig om. Kanske äta och handla utan att bli tvångsförvisad till ställplats med dygnsavgift!
Då kan du fixa detta på dessa myndigheters hemsidor som bestämmer och sätter regler o lagar
och propagera för detta genom att skicka dessa förslag till hela Sveriges bestämmande samling.
Här kan vi inte lösa ditt problem. Vi är duktiga på HBK men tyvärr finns begränsningar hos oss också.

Som jag skrev tidigare så går det att parkera vart som helst med långa
husbilar i stan då det inte finns klass 1 begränsning och det finns nästan inga "rutor" längre.
"""" Varning dock för trånga vägar på sina ställen så skyll inte på kommunen.""""
Du har fortfarande fel info fast jag gett dej den ovan. Skall jag behöva filma alla vägar?
Näe det orkar jag inte. Dessutom finns Google Maps med väg-läge för att ta sig fram o kolla.

Jag håller med om i övrigt att det finns alltid något att göra för HB-folket men tyvärr måste jag
säga att det kan vara svårt att tillgodo se allihop.

Åk förbi om ni inte vill, har lust eller orkar kolla runt efter alternativa ställen i stan men kasta
inte skit på varenda by eller stad ni kommer till som inte duger enl era kriterier och
absolut inte pga felaktiga inlägg på olika siter.

2st stod på SP denna iskalla helg. Duschar mm är också till för gästande båtar. Undrar om dom också
har åsikter på "ankringavgifter", dusch,tvätt möjligheter och Sveriges mest båtfientliga kommun.
:)

Bild från Polhem. Inga rutor, parkering på kvällar efter 17:00 och helger. Gävle Parkering Service. Zonekod 1531. Kostnad??

Mer info från ovan parkeringsbolag finns här. Ser att ny SP finns. Samma kostnad dock.

Bilagor

• parkPolhem.webp
    parkPolhem.webp
    67,7 KB · Visningar: 72
  • parkPolhem1.webp
    parkPolhem1.webp
    28,2 KB · Visningar: 70
Senast ändrad:
Kan ju berätta att jag fortsatt min resa utmed norrlandskusten (ej med husbil) och gjort en liknande promenad i och runt centrala Umeå. Där finns gott om P - platser nära centrum och vid Umeälven utan några klass 1. Däremot är det förbjudet med nattparkering på flera av de närmast älven. Tyvärr var mobilen urladdad så det blev inga bilder.....
Jag bor i Umeå och skäms .För här är den enda, mej veteligen, ställplatsen på en stor parkering mellan E12 och järnvägen. Det är även ett tillhåll för bilburna ungdomar i närheten. I och för sig ganska centralt. Priserna vet jag inget om.

Hej. Jag är Gävlebo, och kan berätta att innan dessa enda ställplatser fanns så kunde inte vare sig båtfolk eller husbilsturister besöka Gävle, det fanns inte ens en brygga att lägga till vid, så nu tycker säkert de styrande att de varit duktiga när det ordnat bryggor ställplatser samt ett servicehus.
Jag holler med trådskaparen att det är hutlöst betalt för asfaltplats samt toa och duschavgift. mvh. Rolf.
Toa och Dusch har man i bilen. När många önskar det blir det camping och priser efter det.

Stannade till där idag då det stod 2st bilar där i solskenet.
De hade det jätte bra sa dom och nästan ingen trafik.
Lugnt o skönt var en av flera kommentarer.
De hade varit på Brasserie Bardot och ätit tidigare.

Tillbaka
Toppen