• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svagt halvljus

BjörnW

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
33402
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner
Vi har en Bürstner Aviano I684
På senaste besiktningen tyckte de att halvljuset var svagt trots att det sitter helt nya lampor i.
Har hört att det kan bero på reflektorn, kan man polera dessa eller måste man byta?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Du bör nog mäta spänningen först innan du köper nya, kanske i onödan !?
Kan vara dålig kontakt t.ex där säkringarna matas ?
Kan också vara ljusreläet ?

Jojje
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Ärg på kontakterna, listan kan bli lång
Bra rekommendation, inte så kul att stå med samma fel
Hej husbilsvänner
Vi har en Bürstner Aviano I684
På senaste besiktningen tyckte de att halvljuset var svagt trots att det sitter helt nya lampor i.
Har hört att det kan bero på reflektorn, kan man polera dessa eller måste man byta?
Om det är linser främst på strålkastarna kan halvljuset vara lite sämre än t.ex. Fiat originalstrålkastare. Har själv råkat ut för ett underkännande. Eftersom jag hade garanti på min lät jag säljaren ta hand om problemet. De bytte glödlampor men kunde inte konstatera någon skillnad. De besiktigade på annat ställe än jag gjort. Inget problem.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om du ser ett spänningsfall vid lampan jämfört med batteriet. kolla då om det är på plussidan eller minussidan genom att mäta med multimetern på mv-området mellan + på batteriet och lampans +anlutning resp. - på batteret och lampans -anslutning. Då vet du vilken sida du bör leta fel i . Hur stort spänningsfallet får lov att vara beror naturligtvis på hur långa och grova/klena kablarna är och hur många kontakter som finns emellan. Men tagit ur minnet så har jag läst någonstans att 10% lägre spänning ger 25% (50% ???) mindre ljus.
 
Toppen