• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Svag ACC?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har en Fiat 2008 X 250 chassi.
Den är utrustad med ACC och nu i norra Finland var det 33 grader varmt.

Tyckte inte att ACC gav någon vidare bra kyla i cupen.

Är detta vanligt?

AC pumpen verkar fungera som den ska.

Kan det vara för lite gas i systemet eller annat fel? Eller är det bara svag ac i dessa bilar?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan det vara för lite gas i systemet
Absolut.
Gasen försvinner med tiden.
Som sagt, sätt på full kyla och med hög fläkthastighet i ACCn och mät utsläpptemperaturen.
Temperaturen skall vara under fem grader, gärna ned mot 1-2 grader.

Jag skall låta fylla om min AC av samma anledning. (2007a)
Den fungerar men ger dålig kyla.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Absolut.
Gasen försvinner med tiden.
Som sagt, sätt på full kyla och med hög fläkthastighet i ACCn och mät utsläpptemperaturen.
Temperaturen skall vara under fem grader, gärna ned mot 1-2 grader.

Jag skall låta fylla om min AC av samma anledning. (2007a)
Den fungerar men ger dålig kyla.
Kan vara slitage på kompressorn (2007)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Gasen i AC systemen, R134a, tar sig genom gummimaterialet i slangarna.
Det räcker att en molekyl i taget kan ta sig ut genom materialet eller en tätning.
Efter många år blir det mindre gas kvar i systemet, utan att det finns ett läckage.

En AC verkstad kan då fylla ny gas, och systemet är som nytt igen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
R134a är lite "knäpp" som köldmedium.
Eftersom det är en mix av olika gaser som har olika kokpunkt kan man få fenomenet att det kyler dåligt fast, om man skulle tömma och väga mediet, så är det ganska mycket kvar så det "borde" fungera.
Vissa av gaserna "försvinner" före andra.
Problemet blir även större om bilen inte används då försvinner oljefilmen från packningarna och det läcker mer.
De flesta moderna bilar har en funktion som låter kompressorn gå en stund även om den inte behövs, oftast i samband med start.
Har man en äldre bil kan man ta för vana att köra ac:n manuellt en stund.

På en vanlig personbil som körs regelbundet så är läckaget genom packningarna så litet att det ofta är tomt lagom till bilen är slut.
Dock är det väldigt vanligt med läckor i kondensorn eller dess rör som sitter väldigt oskyddat framför kylaren.

Av de bilar jag provtryckt under åren har nog 80% haft skador på dessa delar, 15% på andra delar och 5% har man inte hittat läckaget på vilket då ofta är packningen till kompressorns vevaxel.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Säkrast är att en firma kan göra det men som regel så
får man ju inte bara fylla på utan man måste felsöka och då
kostar det ju mer pengar.
Skulle det visa sig efter tömning av systemet att det är samma
eller i närheten av samma mängd så är det ju inget läckage
och då kanske man kan slippa felsökningen.
Det är lite olika hur firmorna gör har jag märkt.

Sedan skall ju systemet vakuum sugas i ca 20-30min.
Sedan fyller man den olja som sögs med i föregående fas.
Sedan kan man fylla lite spårmedel så att man hittar läckaget lättare nästa gång
om felet återkommer.
Sedan fyller man den kylmediummängd som systemet skall ha.
Och test kör man systemet och mäter trycken i systemet.
Sedan mäter man vid utblåsen hur kallt det blir.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har försökt fylla många bilar där ägaren sagt att det finns inget läckage eller jag har bytt det som läckte.
När man sedan vakuumsuger får man ett skapligt vakuum så släpper man på gasen och hör hur det pyser någonstans.
Är det ett läckage är det dumt att fylla själv.
Självfyllnadssatserna är dessutom inte R134a i utan en Propanblandning...
Det är ju så där att mixa olika medier....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har en Fiat 2008 X 250 chassi.
Den är utrustad med ACC och nu i norra Finland var det 33 grader varmt.

Tyckte inte att ACC gav någon vidare bra kyla i cupen.

Är detta vanligt?

AC pumpen verkar fungera som den ska.

Kan det vara för lite gas i systemet eller annat fel? Eller är det bara svag ac i dessa bilar?
Jag svarar mig själv..

På väg till verkstaden var det samma temp o utblåsen som ute +22

Var till min lokala bilverkstad i Bålsta. Trevlig och proffsig kille. Kopplade upp maskinen. Tömde AC systemet. Vakumsög och läcktestade. Inget läkage. Fyllde systemet igen. Nu denna 22 gradiga dag ger AC +2.7 grader från munstyckena.

Här är en som är nöjd.
Tid 1 timme 20 minuter. Pris 1550 kra. Bra pris och väl investerade pengar.
 

Bilagor

  • 20220727_140803.jpg
    20220727_140803.jpg
    1,2 MB · Visningar: 23
  • 20220727_144351.jpg
    20220727_144351.jpg
    1,2 MB · Visningar: 23
Senast ändrad:
Toppen