• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surfplatta/Navigator istf backspegel

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Jag ville ha en bra plats för min Surfplatta/Navigator.
Dokumenthållaren i min Fiat 2012 är inte uppfällbar pga passagerar-airbag.
Hmm, lösning på det mottages tacksamt!
Har under en tid funderat på bef. Backspegelns plats.

Nu visar jag min lösning för de som vill ta del av den.
Viktigt var, att kunna lossa och fästa plattan på några sekunder.
Nu är det bara hållarens original-spak hävarm på baksidan, mkt smidigt.
Andra lösningar finns säkert, bättre också,
de kan ju möjligen redovisas i denna eller en egen tråd.... :)

Så här blev det, ännu bättre blev det när jag vikit undan skyddet
före plattan klämdes på plats, haha!

Surfplattan.jpg

Demontera Backspegeln var busenkelt, en M4 med Pozidrive-spår.
En liten spegel för att undersöka förutsättningarna krävdes för min del.
Jaja, lång mejsel går fet-bort, liten mejsel-bits och spärrnyckel behövdes.

Backspegel.jpg

Ett Surfplatta-fäste för stångmontage med modifierat kul-säte.
Lutningen för att få upp Surfplattan högt nog.
Modifierat kul-säte för att kunna vrida Surfplattan riktigt nära vindrutan.

Primärfäste.jpg

Den 4-armade hållaren på plats.

Hållare kpl.jpg

Hålet (frigående) i Backspegelns fäste fick först en lång M4-skruv och vanlig mutter.
Sen behövdes ett högre stöd för klammern och dess hylsa.
En lång sk. Skarvmutter blev lagom diameter och högt stöd :)
Kupolmuttrar finns numera på klammern, fint ska det vara!
Evt. kortar jag Skarvmuttern och rundar av änden mot vindrutan.

Baksida fäste.jpg


Tror att jag ska provköra montaget ganska försiktigt i början,
typ E4 mellan Ljungby och Markaryd, inte mycket hårnålskurvor där... ;-)
Evt. tar jag ett par loopar i alla tre rondellerna vid Markaryd Norra.
Kan det förresten räcka att "rondelltesta" endast i moturs varv? ;-)
 
F

F.d. 22252

Guest
Vill man ha en löstagbar gps så fungerar det bra med ett par bitar självhäftande kardborrband som man klistar på spegeln och baksidan av gps håller bra mot vibrationer man behöver inte mycket, har haft en mobiltelefon där bakspegeln är ju helt onödig eftersom man inte kan se annat än lastbilar bakom och dom syns ju bra ändå.
Tror också att plattan skymmer sikten för mycket sen är jag skeptisk till att hänga saker på glasrutan när det blir varmt i hytten riskerar man att den ramlar ned kan ju lätt bli 60grader där med en svart yta bakom glaset. Kör man på en vägbula man missat riskerar man att det ramlar ner också.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej Magnus, Din lösning är klart intressant. Vilken android stereo finns det på bilden. Var har Du köpt den och för vilket pris? Fungerar den bra?
Hej, köpte min här för 2 år sedan. Priset har inte ändrat sig. Utan har kommit ut nya modeller bara. Har kopplat in lite olika saker till den. Som tex ODB2, Tpms, backkamera, dashcam. Använder google maps, copilot

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, köpte min här för 2 år sedan. Priset har inte ändrat sig. Utan har kommit ut nya modeller bara. Har kopplat in lite olika saker till den. Som tex ODB2, Tpms, backkamera, dashcam. Använder google maps, copilot


Magnus hur upplever du förstärkarenheten, får man ett godkänt hifi-ljud?

har radiodelen acceptabel prestanda?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Magnus hur upplever du förstärkarenheten, får man ett godkänt hifi-ljud?

har radiodelen acceptabel prestanda?
Använder sällan radiodelen i HB. Radiomottagningen är ju sådär, men är ju antennen som sitter helt galet. Får ju bara in kanaler när man är i stadsdelarna. Hade samma problem med original radion i HB. Ljuddelen tycker jag nog är bra. Men har bytt original högtalarna mot andra, Ska även koppla in en sub under stolen så småningom. Men att lyssna under färd är bara att glömma. Har en delintregerad HB får skruva upp en hel del under färd. Men går ju inte prata med varandra då
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En lösning vore som i Tesla, backkamera och sidokameror kan visa läget på den inbyggda skärmen, inte bara när man backar.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Nu minsann vill jag fundera över sikten, eller möjligen åsikten...
Denna bild visar att mitt montage endast tar i anspråk en vy klockan 12 till 15.
Och möjligen klockan 15 till 17.
Klockan 6 till 12 har jag dessutom frigjort synfält, bra eller hur?
Jag kan bara reflektera, inte besluta...


IMG_20201004_192848.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ojojoj, jag skulle bli vansinnig om något så stort skulle blockera synfältet. Imponerande att du inte störs av den.
Jag är nog lättretad och blir t.o.m. irriterad över att det sitter ett fäste för backspegel på framrutan i min bil men bilen saknar bakruta...:oops:
 
F

F.d. 22252

Guest
Ser ut som en cyklist skulle kunna passera utan att så mycket syns.
Man får tänka lite på hur hjärnan fungerar med synen, den vill ju sätta ihop en begriplig bild och det som inte passar in maskas bort oavsiktligt en så stor lysande skärm stör mycket mer när man kör än man upplever det när man står stilla, sen har vi ljuset från skärmen nu när vi är inne i den mörka årstiden.
Hos mej skulle den bort innan det händer något som man inte kan svära sej fri emot. Har ju själv märkt hur mycket jag blir lurad på min uppmärksamhet från vägen självkritisk som jag försöker vara och max en 8" skärm lågt sittande men ändå lätt att se utan att flytta blicken för mycket + en mindre mobil som backup som man bara använder när det blir problem.
En 10,8" skärm är bra och det har jag kört med men jag kom på mej själv med att hamna i farliga lägen i frankrike på 3 filig betalväg. Och jag har lyssnat på mina egna råd, och har sett alldeles för många ungdomar som har mobilen i handen och kliver ut framför bilar utan att titta som är i sin egen värld glöm det där med att göra två saker på en gång.
Det är ju så att hjärnan omedvetet prioriterar det som man undermedvetet anser som viktigt och speciellt kvinnor verkar prioritera facebook och telefonsamtal mer än män vilket gör att ser ni en bil som har problem med att hålla jämn fart och hålla sej inom linjerna på vägen så beror det ofta på en kvinna vars hjärna prioriterar mobilen mer än manöverreringen av bilen
Man måste förstå att detta hamnar lite utanför vår kontroll och vi är inte helt medvetna om det men resultatet kan bli en katastrof.
Även att det är förbjudet prioriteras ofta bort undermedvetet.
 
W

Weckman

Guest
Nu minsann vill jag fundera över sikten, eller möjligen åsikten...
Denna bild visar att mitt montage endast tar i anspråk en vy klockan 12 till 15.
Och möjligen klockan 15 till 17.
Klockan 6 till 12 har jag dessutom frigjort synfält, bra eller hur?
Jag kan bara reflektera, inte besluta...


Visa bilaga 200456
Har du verkligen 3 skärmar??? Och mobiltelefon. Ser ju ut som en trafipax bil, lite hard core typ civilspanare, Bounty Hunter. Bara doftgranen runt iPaden fattas.
Hade nått liknande i min EPA en gång i tiden, bara att jag hade plysch på instrument brädan och en massa antenner vilket jag inte hoppas att du inte har.
Men med Alpine dubbel DIN får jag in alla dina 3 skärmar i en å samma skärm + mobilen ;)
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Jag äger faktiskt en T-Shirt med texten "Den som har flest prylar när han dör vinner".
Men efter att flitigt läst detta eminenta forum under de senaste åren,
så känner jag mig som ett Blåbär i prylligan... :)

Nåväl, nu är Navigatorn testad i 4 modus.
Komplicerad motorväg/ringvägar dag/natt.
Okänd centralort dag/natt.
Dessutom vägarbete med illa skyltad omledning, nattetid!

Jag är helt lyrix ;-).
Vilket lyft att bara behöva vrida ögonen något och därmed få efterfrågad kartinfo.
Naturligtvis har jag, tidigare, provat lägre positioner, typ ovanpå bef. handskfack mm.
Men att behöva vrida på hela huvudet, i såväl sidled som höjdled,
var allt för tidsödande för min reaktionstid.
Det tål nog att jämföras hur helt fällda solskydd påverkar synfältet, se bild.

EDIT: 2020.10.20. Vänligen notera det konstanta reflexblänket i den förb... original-skämen i centrum.
Hur kan man bara lyckas så illa som proffs? Undrar en yrkesmässig amatör? Haha!

Till våren ska jag drista mig att fråga Bilprovningen om deras uppfattning.
Vi ses... :)

Solskydd 2020-10-19.jpg
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hmm... jag tycker nog att den där skärmen till backkameran ändå ser lite fjuttig och omanlig ut nu.... Får du inte plats med en större ?:D
Altt beror på hur bra syn man har :msn_wink: . Personligen vill jag så stor skärm som möjligt... förstås att den inte negativt påverkar traffik säkerheten.
Men, men... microstorlek kan vara av stor betydelse t.ex för spioner :cool:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
För min del vill jag inte ha större skärm än max 5”. Jag fäster den på vindrutan precis framför ratten. Nej den stör inte sikten, den kommer så lågt att det blir som en förhöjning av instrumenten och det har den stora fördelen att jag kan se den utan att ta blicken från vägen.
jag gillar inte alls mittmonterade GPS:er (eller plattor) då det kräver att man släpper blicken på vägen för att kunna se något på den.
 
Toppen