• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

LiFePO4 Sugen på batteribyte

Farabolarna

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2026
Jag har ett EBL 99 elblock inställt på gel batterier. 100W solcell
Jag vill byta till LiFePO4 200Ah .
Någon som har gjort samma och har en färdig skiss vad som behövs och hur det kopplas.
Så lite ombyggnader som möjligt, bekvämt med EBL 99 som sköter det utmärkt idag.
Vad behövs?
Tacksam för svar av de som vet, inte de som tycker eller tror.

Någon som har gjort samma och har en färdig skiss vad som behövs och hur det kopplas.
Så lite ombyggnader som möjligt, bekvämt med EBL 99 som sköter det utmärkt idag.
Vad behövs?
Satt in ett 100ah litium från Amazon med bluetooth och inbyggt BMS inga andra inställningar behöver göras. Har ebl inställt på gel. Inga andra prylar behöver köpas. Har supportat med Udo Lang på Schaudt. Han kan vad han pysslar med.

Satt in ett 100ah litium från Amazon med bluetooth och inbyggt BMS inga andra inställningar behöver göras. Har ebl inställt på gel. Inga andra prylar behöver köpas. Har supportat med Udo Lang på Schaudt. Han kan vad han pysslar med.
Men det kommer ju laddning från solcellerna också...?

Då kopplar du cellerna direkt till batteriet via en regulator på vägen. Jag har en Victron smart solar med bluetooth

Vad behövs?
Har din bil smart generator?

Vad behövs?
Kolla ifall du har en mppt-regulator från solpanelen med ett Litium/LiFePO4-läge, om inte, eller t.o.m en pwm-regulator så byt ut den mot en mppt-regulator som har ett Litium-läge samt i övrigt klarar spänningen från din solpanel.
Något annat behöver du inte göra i din husbil för att byta till ett LFP-batteri i bodelen.

Tillbaka
Toppen