• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrväxel

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, ni som är smartare än mig, kan ni få fram en bild eller sprängskis på styrväxeln Fiat ducato 2,5td 1990.
Jag tror att glappet sitter där rattaxeln kommer ner, måste väl gå att spänna lite, var på vippen att den gick igenom sist BP.
Bilen står ju inne nu, men ska väl snart fram, det är ju serve på den.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Lite osäker vilken årsmodell detta är, men de borde se ganska lika ut antar jag. Om det kan hjälpa dig så vore det bra.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Det är nog samma, men tror du man kan spänna axeln som kommer ifrån rätten, alltså spänna den emot kuggstången, det är nog där glappet sitter.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min Ducato från 1991 hade också glapp i styrväxeln. Jag spände den underifrån, alltså ökade anlägget ( där fjädern sitter) mot kuggstången. Anlägget kärvade också så jag rengjorde & fettade in detta. Kuggstängen är bomberad (lite välvd) villket gör att styrningen skall vara distinkt i mitten & lite glapp i ytterändarna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är nog samma, men tror du man kan spänna axeln som kommer ifrån rätten, alltså spänna den emot kuggstången, det är nog där glappet sitter.

Jag har för mej att det finns någon typ av medbringare som brukar bli sliten och glapp på rattaxeln på de här gamla bilarna?
 
F

F.d. 22252

Guest
Vet inte om detta kan hjälpa.
 

Bilagor

  • 07.STEERING.pdf
    1,9 MB · Visningar: 59

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en -90 TD... Skall det montro stå servo och inte serve ? i sista meningen på frågan, i så fall är den inte riktigt lika inuti som bilderna med ventilhus m.m.
Styrservo Ducato.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi får se hur det går, jag har inte skruvat med någon kuggstång med servo från Ducato tyvärr.
Det finns renoverade utbytes att få tag i till hyfsat pris, samt även troligen nya utan inbyte, så det går alltid att fixa i värsta fall.

M.v.h. JANKRO.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Jag letade också på Internet, men det såg ut som dom var slut, eller för högerstyrda, vilken sida letade du på
 
F

F.d. 22252

Guest
Om jag inte har helt fel så när jag forskade för länge sedan så ska det finnas en skruv ungefär där rattaxeln går in jag tror det var kontramutter. Där ska man kunna lägga åt kuggstången. Hade själv ett mittglapp när jag körde men det berodde på felinställd framvagn och berodde inte på dödgång vid stillastående vilket ju kan bero på glapp på flera ställen t.o.m. knuten på rattaxeln. Att köra med dödgång gjorde man ofta förr när det var skruv och rulle men ganska obehagligt och jobbigt med ett ständig vevande.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har för mej att det finns någon typ av medbringare som brukar bli sliten och glapp på rattaxeln på de här gamla bilarna?
--------------------
Hejsan, på styrstången sitter det en "vanlig kardanknut". Det är nog hardyskivan/skarven på rattväxelaxeln nere vid lådan du tänker på Montreal.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag letade också på Internet, men det såg ut som dom var slut, eller för högerstyrda, vilken sida letade du på
-------------------------------------
Hejsan igen, det finns på lite olika ställen. För några år sedan fanns det nya servo för några tusenlappar i baltländerna, men jag kan inte hitta de annonserna nu längre tyvärr.
Men här har du troligen ett säkert kort med renoverade från Tyskland till skapligt pris. Man får betala stomkostnad som man får tillbaka när man skickat tillbaka sin gamla och det följer med papper vid beställning (kanske lite mejl innan för att klargöra hur det går till).

Steering Gearbox Fiat Ducato 280/290 (09/81-03/94) | eBay

Styrservo Ducato2.JPG

Men börja med Bennsan's variant först.

M.v.h. JANKRO.

Ps. De har flera renoverade på lager men visar bara en per annons, kanske för att "stressa" fram köp hos folk.
Här.
 
Senast ändrad:
Toppen