• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Styrning av elfotsteg

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
Håller på att installera en ytterligare styrning av elfotsteget i vår husbil, då det endast finns en knapp vid bodelsdörren. Har försökt koppla enligt bidfogat chema men får inte funktionen att fungera när jag sätter på jordning till relä. Utan den så fungerar ordinarie styrning helt ok, men inte fjärrkontrollen. När jag har trappan ute som sätter dit jordkabel på relä så fungerar fjärrkontrollen så att trappan åker in. Har inte bilen igång men det ska väl inte spela någo roll ,har dragit separat matning av + polen till relä och styrning för fjärrkontroll. Vad kan det vara för fel jag gör? B358D760-63A8-4DCE-8B17-63C9C69082FD (1).jpeg
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Befintlig brytare är en trelägesbrytare som i mittläget skickar - till båda sidor av motorn
Trycker man till höger steget ut, trycker man till vänster går steget in
När bilmotorn startar blir det spänning på D+ och fordonsreläet växlar. Om anslutning 87 är kopplat till + kommer steget att gå in
Din fjärrkontroll verkar verkar bara ha en funktion och funkar inte här
Eftersom du matar den nya elektonikboxen från D+ kan den bara funka när motorn är igång
Om du får steget att röra sig utan att motorn är igång, så har du inte kopplat som du ritat
 
Toppen