• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stressad hund

A

Annica

Guest
Hej.Nu har vi varit ute några ggr med våra vovvar.Sitter fastspända i soffan och bordet är nerlagt så dom kan lägga sig ner.Den ena är så stressad, flämtar, skakar och mår inte bra.I personbilen sitter dom i varsin bur och då är det inga problem, så dom är vana att åka bil.Jag tycker det är så jobbigt att se honom må så dåligt.Behöver tips och råd så husbilen blir en trivsam upplevelse får både oss och dom.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nu vet inte jag vad du har för typ av hund, men har du inte möjlighet att ta med en bur till "den stressade" jycken och pröva?
Den kanske upplever husbilens "enorma" ytor och känner sig orolig, kanske rentav får lite "torgskräck" (?)
och skulle hellre vilja sitta inburad...

Är det en mindre hund, så finns det ju smidiga Alu-burar, som är lättare att stuva undan i garaget t.ex.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vi har katter & dom är ju inte så lätt att ha kopplade.
Men teorin om bur kan mycket väl vara helt rätt. Det tar normalt bara några sekunder efter jag startat bilen så hoppar den ena katten in i sin bur/väska & kommer inte ut förrän jag stannat & stängt av motorn! Så det stödjer den teorin. (Den andra katten är lite modigare, men väljer buren också ibland, men det kan också bli sängen eller mattes/husses knä dvs den som inte kör.)
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Har samma problem min golden. Hon är stressad och flämtar även vid bilåkning. Sitter i sele på samma sätt som beskrivs av TS.
testade i helgen med åksjuketablett. Hon fick en halv Prostafen efter tips från uppfödaren. Flämtade fortsatt lite men var märkbart lugnare. Ska fortsätta med detta ett tag vid längre turer.
 
R

RobbeS

Guest
Prova ha hunden lös i bilen under en testsväng och se vad den gör. Söker den sig till ett trångt utrymme så satsa på en sådan lösning. Fick en del kritik i detta forum då jag skrev att min hund satt i en bur i garaget men det passade den hunden.
Sen ett generellt tips till alla hundägare som har hundar som stressar upp sig och blir rädda av olika anledningar. Ömka ALDRIG hunden. Det förstärker bara rädslan. Ignorera hunden.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Djuren är ju en del av familjen & dess välbefinnande är ju lika viktigt som för husse & matte. Man får göra sitt yttersta för att dom skall må bra. Men om man trots allt inte lyckas med detta så får man ju fråga sig om djuret verkligen skall vara med på resorna.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vår dvärgpudel Zacko har aldrig tyckt om att åka bil, varken personbil eller husbil. Han är oroligt hela tiden. Vi bor i husbil sedan 10 år tillbaka så att inte ha med honom finns ju inte på kartan.
Vi har hittat något som faktiskt hjälper rätt så bra. Det heter Anxitane S och han blir mycket lugnare. Ska ges någon timme innan. Köpte det på apoteket. Inte helt billigt men eftersom det hjälper är det värt vartenda öre tycker vi.
 
Toppen