• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömförbrukning ODB-läsare

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Har skaffat en ODB-läsare med bluetooth-anslutning som jag tänkte kan sitta permanent i bilens (en Citroën Jumper 2009, men jag misstänker att det är exakt samma som Fiat Ducato) diagnos-uttag. Men är det en bra idé? Kommer pluggen att dra ström konstant? Eller får den bara ström när tändningen är på? Hur funkar det här?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har TeliaSense inpluggad i OBD2-uttaget, och kan ha tillgång till WiFi i upp till en timme efter att motorn stannats, vilket tyder på att det finns konstantplus i uttaget.

Huruvida denna används för att driva en OBD2-läsare med Bluetooth låter jag vara osagt. (Det finns även tändningsstyrd plus i uttaget.)

Pålle
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo enligt obd läsarens beskrivning är det alltid ström där och blåtand kommer alltså vara på om det inte finns någon strömsparfunktion i läsaren.
Jag tror det är lugnt att ha läsaren sittande för jämnan det kommer inte gå åt särskilt mycket ström i varje fall inte pga bluetooth vilken bara räcker några meter Finns ju en del som har det ständigt påslagen i mobilen oftast utan att man vet det eller använder det. Ganska bra om man vill ha en massa data från motorn medan man kör och se om det finns några fel. Har en sån i bilen själv.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Jeg fikk en liten skjerm med kobling til obd kontakten i dag, og det kom et lite pip når jeg dyttet i kontakten uten nøkkel i, men skjermen blir tom etter at motoren er stoppet og nøkkelen er tatt ut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det er BTLE i leseren så drar ikke den mye strøm, en smartklokke med BTLE som går i 20 døgn på et 120 mAh batteri med BTLE og AMOLED display beviser at det kan være strmsnålt :D
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Om det er BTLE i leseren så drar ikke den mye strøm, en smartklokke med BTLE som går i 20 døgn på et 120 mAh batteri med BTLE og AMOLED display beviser at det kan være strmsnålt :D
Problemet är att jag inte vet vad som är i pluggen. Och vet inget enkelt sätt att mäta strömförbrukningen. Jag har läst på en engelskspråkig sida att en sådan här plugg kan dra 45mA. Låter kanske inte mycket men 0,045*24*30=32,4Ah på en månad! Och det är ju inget man vill bli av med om man låter bilen stå på vintern t ex.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Problemet är att jag inte vet vad som är i pluggen. Och vet inget enkelt sätt att mäta strömförbrukningen. Jag har läst på en engelskspråkig sida att en sådan här plugg kan dra 45mA. Låter kanske inte mycket men 0,045*24*30=32,4Ah på en månad! Och det är ju inget man vill bli av med om man låter bilen stå på vintern t ex.
Min hb drar 90 mA ur startbatteriet med avstängd tändning....
Att låta bilen stå utan laddning av startbatteriet längre än 2 veckor förstör batteriet på sikt oavsett OBD-plugg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er mye merkelig elektronikk i moderne biler som trekker strøm hele tiden. En enkel test er å måle ved batteriet hvor mye dette er. Om en måler med og uten ODB leseren så kan en regne ut hvor mye dette tillegget trekker. Saken med BTLE er at den kun lytter etter siignal inntil den blir bedt om å svare, da først aktiveres sender for en pakke.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Det er mye merkelig elektronikk i moderne biler som trekker strøm hele tiden. En enkel test er å måle ved batteriet hvor mye dette er. Om en måler med og uten ODB leseren så kan en regne ut hvor mye dette tillegget trekker. Saken med BTLE er at den kun lytter etter siignal inntil den blir bedt om å svare, da først aktiveres sender for en pakke.
Ja, du har rätt i vad du skriver om BTLE, men det är kanske inte Bluetooth-delen av ODB2-pluggen som är problemet, utan den del som interfacar mot ECU'n. Det drar säkert mer ström. Jag har nu fått konfirmerat av leverantören av pluggen att den drar 45mA. Det betyder att jag INTE skall ha den inkopplad när husbilen inte används på en längre tid, t ex nu när det snart är vinter. Jag stoppar väl tillbaks pluggen i vår när bilen förmodligen inte kommer att stå längre än en vecka i sträck oanvänd.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ja, du har rätt i vad du skriver om BTLE, men det är kanske inte Bluetooth-delen av ODB2-pluggen som är problemet, utan den del som interfacar mot ECU'n. Det drar säkert mer ström. Jag har nu fått konfirmerat av leverantören av pluggen att den drar 45mA. Det betyder att jag INTE skall ha den inkopplad när husbilen inte används på en längre tid, t ex nu när det snart är vinter. Jag stoppar väl tillbaks pluggen i vår när bilen förmodligen inte kommer att stå längre än en vecka i sträck oanvänd.
Eller lossa på ena batteripolen? Då stänger du av annat som också ligger i stand-by.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Eller lossa på ena batteripolen? Då stänger du av annat som också ligger i stand-by.

exakt, ett modernt fordon klarar ändå inte att stå oladdad mycket mer än en månad, tänk på att ett startbatteri bara bör cyklas till 20% DoD.
Bästa lösningen enligt mej, är att alltid få till någon form av laddning vid avställning, näst bäst att koppla bort batterier.
 
Toppen