• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora prisskillnader på nya bilar

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har jämfört svenska handlares priser med tyska,det skiljer mycket för exakt samma bil ,ofta flera hundratusen,även med svensk moms.
Man kan också köpa sidoimporterade bilar,helt nya ,ett exempel jag tittat på är en Hymer 880,skiljer 300000kr trots att den sidoimporterade har mer utrustning.
Varför frågar man sig,tjänar dom svenska handlarna några hundratusen+ per bil, eller var är skillnaden.
Jag vet att man har sämre möjlighet till garantireparation osv.,dom svenska handlarna vill inte ta i en sådan bil,lämnar du den för fuktkontroll är det dyrare än
exakt samma svenska bil,man gör allt för att försvåra,däremot när dom skall byta in den betalas mindre, samtidigt som försäljningspriset inte skiljer mycket,då
får man leta i fordonshistoriken för att se att bilen inte är såld i Sverige.
 

monjok

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Säffle
HBK-Nr
25141
Medlemskap
2024
Har jämfört svenska handlares priser med tyska,det skiljer mycket för exakt samma bil ,ofta flera hundratusen,även med svensk moms.
Man kan också köpa sidoimporterade bilar,helt nya ,ett exempel jag tittat på är en Hymer 880,skiljer 300000kr trots att den sidoimporterade har mer utrustning.
Varför frågar man sig,tjänar dom svenska handlarna några hundratusen+ per bil, eller var är skillnaden.
Jag vet att man har sämre möjlighet till garantireparation osv.,dom svenska handlarna vill inte ta i en sådan bil,lämnar du den för fuktkontroll är det dyrare än
exakt samma svenska bil,man gör allt för att försvåra,däremot när dom skall byta in den betalas mindre, samtidigt som försäljningspriset inte skiljer mycket,då
får man leta i fordonshistoriken för att se att bilen inte är såld i Sverige.
Var nere och hämtade en fabriksny bil 2018 , har iofs bara haft krångel med truman , kretskortet pajade, va inga som helst problem med garantier o rynkade näsor, fuktkontrollen betalar jag samma som alla andra , det är ju Europa garantier, men som du säger så kan jag bara hålla med om att prisbilden spretar lite konstigt, tjänade själv ca 100000 på att köpa den i Tyskland
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Dels skiljer det i moms och det viktigast i Tyskland har man inga återförsäljare med en tung org som skall betalas, sen har tyskarna prissättning på säljvolym inte ett litet antal bilar/ år.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dels skiljer det i moms och det viktigast i Tyskland har man inga återförsäljare med en tung org som skall betalas, sen har tyskarna prissättning på säljvolym inte ett litet antal bilar/ år.
Momsskillnaden har jag tagit med i jämförelsen,vill man inte hämta bilen själv i Tyskland så finns det firmor som fixar det ,samt registrerar bilen i Sverige, visst kostar det lite men man tjänare fortfarande sexsiffriga belopp.
Varför betala för en svensk säljorganisation,ny firmor för husbil dyker upp som svampar ur jorden,här har man upptäckt hur lätt det är att tjäna pengar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den store forskjellen er at i Tyskland handler den enkelte återforseljare direkte med fabrikken, i Sverige og Norge er det normale en importør/generalagent som mellomledd - denne skal og ha sin del av salgsprisen. Bestillinger hos fabrikkene gjøres ett år i forveien for et antall biler av de enkelte grunnmodellene. Fabrikkene har sine anbefalte priser som gir salgsleddet en normal avanse, men somikkehar tatt høyde for et ekstra mellomledd.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Det är rätt Knut, Jag har vänner i Tyskland i branschen och där gör man så att den som är "störst" går ut till mindre husbilsföretag och frågar "Hur många av den och den modellen vill ni ha " och så gör man storköp med bra rabatter direkt av producenten. Då slipper man dyra generalagent kostnader och får volymfördelar.
Har som Olof skriver ovan vänner som har fått offert på Hymer med en viss utrustning i Sverige och bett vänner om pris på samma bil i Tyskland och de har då blivit mellan 340-368.000 billigare.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Tittade på en Rapido i96 på mässan i Düsseldorf 2018. Den tyske återförsäljaren i montern var intresserad av att byta in min svenskregistrerade bil. Fick prislistor men gick inte vidare.
Besökte Bengt i Örkelljunga efte julen och hittade ”min” bil där
När samma utrustning plockats på den tyska bilen var den 40 000 dyrare än B i Ö
Viktigt att se på all utrustning när man jämför bilar från olika leverantörer
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Tittade på en Rapido i96 på mässan i Düsseldorf 2018. Den tyske återförsäljaren i montern var intresserad av att byta in min svenskregistrerade bil. Fick prislistor men gick inte vidare.
Besökte Bengt i Örkelljunga efte julen och hittade ”min” bil där
När samma utrustning plockats på den tyska bilen var den 40 000 dyrare än B i Ö
Viktigt att se på all utrustning när man jämför bilar från olika leverantörer
Jag gissar på att han bjöd " tyskt pris" på din svenska bil, då blir det gärna en dålig affär då din bil är mycket mindre värd i Tyskland. Skall man göra bra affär i Tyskland skall det helst vara en ren affär.
De priser jag uppgav ovan var på svenska offert hymerpriser och med samma utrustning och offert som underlag i Tyskland.
 
Toppen