• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor motorcykel i HB garage, hur gör ni?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ni som har motorcykel i husbilsgaraget (ej Scooter) hur gör ni map fastsättning och uppkörningsramp eller motsvarande?
Bild på er lösning?

Denna skall in i HB garaget.

upload_2019-8-2_7-33-19.png
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
på den tiden vi hade mc med oss i husbilen använde jag en u-formad uppkörningsramp i durkaluminium och en hållare med spännband som gjorde fast mc:n inne i garaget
fungerade väldigt bra för oss, mc:n är numera såld och vi trampar elcyklar i stället, däremot är ramp och hållare kvar i min ägo och dessa delar är till salu
/Anders
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Är garaget så högt / stort så du kan sitta på hojen i det ? Köra in på ramp ?
Annars en ramp och en winch med fjärr
För och rulla upp eller köra upp på ramp ståends sidan om är inte kul även om man är stor och stark
Jag har kört och rullat många hojar upp på släp . Det är svårt ensam även en relativt lätt hoj som din.
Kanske någon typ av konstruktion som en lastväxlare .
Lite och klura på till vintern
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Att få in och ut en 220kgs mc i garaget utan att sitta på är inte att rekommendera. Jag tror att gränsen för att rulla in en mc via ramp ligger runt 100kg, blir det tyngre så så blir det nog så att när du väl fått in den så kommer du inte använda den så ofta.Jag har en 80kgs Honda dax i garaget, den klarar man att lasta själv..
Så antingen bak på lastramp eller efter på släp. Så tror jag.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min tanke är att ha en ramp som är hela lastluckans bredd, 120cm.
Då blir det inga problem att gå bredvid och låta hojjen dra sig upp själv med tomgångsvarv och koppling-finlir. Jag kan dessutom sänka luftfjädringen 10-20cm, vilket gör stor skillnad.

Jag funderar på en sådan här; Lastramp, 1 st
41-063_xl_3.jpg

Har haft en 130 kg scooter och bara använt en bräda.
Det har gått utmärkt, men att gå bredvid och ta ett kliv från marken upp i garaget räcker med 130 kg.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Jag har en sån här om du är intresserad... min gubbamoppe vägde 220kg...o man kunde sitta på o köra upp den i garaget...har bytt ut hojen till elcyklar... rampen har funkat klockrent till min Charisma..
A7723AE0-CE34-4BC3-8946-C354EF8A104B.jpeg

//Klasse
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det svåra blir när man kommer fram till öppningen .
Huka sig eller gå på knä ,eller?
Kan man sitta på och köra in är det lätt
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Då är det nog ganska lätt . Lägga bröstet på tanken och köra in med bägge fötterna på rampen
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Att lasta den där är inga problem. Jag lastar ofta olika mc i vårt garage. Allt från Honda Dominator (som just nu är lastad och med på vår semester) till BMW S1000RR när jag kör på bana eller touringhojen VFR 750F (240kg).

Jag använder en betydligt mindre ramp än den du lade upp bild på (skall se om jag lyckas lägga upp bilderna på prylarna jag har).
Använder ett framhjulsstöd så hojen står av sig själv under tiden jag spänner fast.
Använder motorn till att köra upp för rampen och går bredvid. Vårt garage är 132cm invändig höjd.
Slutligen 2st spännband långt bak (ett på vardera sida), gärna högt placerade.

Mvh!
//Niklas
 

Bilagor

  • Screenshot_20190802-214909.png
    Screenshot_20190802-214909.png
    268,1 KB · Visningar: 189
  • Screenshot_20190802-215004.png
    Screenshot_20190802-215004.png
    388,2 KB · Visningar: 192
  • Screenshot_20190802-215208.png
    Screenshot_20190802-215208.png
    367,2 KB · Visningar: 186

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inte svar på din fråga, MEN tänk på 2 saker:

1: max last i "garaget" (brukar finnas en skylt därinne)
2: Max axeltryck på bakre axeln (Finns ofta på en dekal på bilens utsida). Ger polisen rätt att ge böter om denna överskrids
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Lite feedback.
Rampen från Biltema inköpt och provad. Att köra upp min V-strom 1000 med denna ramp var enklare än att köra upp scootern på en bräda, mycket enkelt och stabilt.

"1: max last i "garaget" (brukar finnas en skylt därinne)" Obegränsad last i mitt fall, endast axeltrycket avgör.

"2: Max axeltryck på bakre axeln (Finns ofta på en dekal på bilens utsida). Ger polisen rätt att ge böter om denna överskrids"
Jag har ca 1300 kg till godo på bakaxeltryck, så jag förutser inte några problem där.
Naturligtvis åker bilen upp på vågen vid första tillfälle för att kolla.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Lite feedback.
Rampen från Biltema inköpt och provad. Att köra upp min V-strom 1000 med denna ramp var enklare än att köra upp scootern på en bräda, mycket enkelt och stabilt.

"1: max last i "garaget" (brukar finnas en skylt därinne)" Obegränsad last i mitt fall, endast axeltrycket avgör.

"2: Max axeltryck på bakre axeln (Finns ofta på en dekal på bilens utsida). Ger polisen rätt att ge böter om denna överskrids"
Jag har ca 1300 kg till godo på bakaxeltryck, så jag förutser inte några problem där.
Naturligtvis åker bilen upp på vågen vid första tillfälle för att kolla.

Gött!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ser bra ut, även om du har väldigt många fästpunkter (inget fel i det men det tar längre tid att lasta/lossa).
Själv använde rjag en mindre ramp (väge rmindre, tar mindre plats). Max belastning = 272kg


Lastramp, aluminium

Jag trär ett spännband över styret (se länk) som jag spänner snett nedåt/framåt.

Spännband för styre

Jag drar sedan 2 spännremmar (här behövs inte mycket) runt bakhjulet. Spänner fast dessa på var sin sida i garaget. Enda uppgiften dessa spännremmar har är att förhindra bakhjulet att röra sig i sidled (hö/vä). Tänk dig att du lossar dina remmar som du fäst i packfickeställningen bak och i stället fäster dessa i hjulet (gärna långt ner nära garagegolvet).

Fördelen med detta är att man behöver inte spänna ner hojens fjädring. Den kan i stort sett stå och gunga under färd bäst den vill. Eftersom den inte kan vandra kommer den ingen vart.

Mer än så här spänner jag inte mina hojar.

Hojar som åker husbilsgarage varierar mellan nedanstående modeller:
- Honda VFR 750 (ca. 240kg)
- BMW S1000RR (ca. 200 kg)
- Honda NX 650, Dominator (ca. 180kg)
- Honda ANF125 Innova (ca. 110 kg)

Mvh!
// Niklas

PS: Jag lastar och lossar alltid själv.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag trär ett spännband över styret (se länk) som jag spänner snett nedåt/framåt.

Spännband för styre

Spännbandet för styret är samma som jag använder.
Detta används endast för att hålla MCn på plats när jag går ut och spänner in framhjulet genom vänster garagedör i en sådan här:
(överkryssade delen använder jag inte.)
upload_2019-10-15_13-53-16.png

Map bakhjulet spänner jag inte ner fjädringen, utan dessa band är till för att stoppa röresle i hojjen sidledes.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Spännbandet för styret är samma som jag använder.
Detta används endast för att hålla MCn på plats när jag går ut och spänner in framhjulet genom vänster garagedör i en sådan här:
(överkryssade delen använder jag inte.)
Visa bilaga 181198

Map bakhjulet spänner jag inte ner fjädringen, utan dessa band är till för att stoppa röresle i hojjen sidledes.

Ok, såg inte spännbandet fram.
Synd att du tagit bort den överkryssade delen. Den har till uppgift att stabilisera hojen. Med den på kan du, utan att spänna fast hojen, släppa styret utan att hojen faller. Under förutsättning att stödet i sig sitter fast.
Det är jättesmidigt för du kan då använda båda händerna utan oro för att hojen välter under tiden du spänner fast eller lossar.

Ser bra ut!
Det viktiga är att hojen är med och att det funkar för dig!
 
Toppen