• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stillastående vatten i handfatet

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Är det någon annan som har problem med vatten som inte rinner undan i handfatet i badrummet på sin Pilote? Bilen, en P740 -22 har varit inne för justeringar så majoriteten av barnsjukdomar nu är botade, men man lyckades inte få ordning på handfatet och vi vet inte vad vi ska hitta på, det känns mer som ett designfel än fel med just vårt exemplar..
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, Den "innre väggen i vattenlåset under handfatet är någon/några mm för hög. Ta bort någon mm på "väggen" så ska nog problemet vara löst. Fungerade på våran Pilot. /Magnus
För mig blir det som en luftficka inne i vattenlåset. Det rinner trögt. Den ser ut som denna men har bara en anslutning. Var är kanten man filar ner?

I huset eller i koppen?

Tacksam för tips.

 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej, Den "innre väggen i vattenlåset under handfatet är någon/några mm för hög. Ta bort någon mm på "väggen" så ska nog problemet vara löst. Fungerade på våran Pilot. /Magnus
Välkommen i klubben. Ser att detta är första inlägget. :)
Ta gärna en bild från nätet (om du inte har en bild på din egen) och markera och förklara vilken åtgärd som behövs.
Det vore till mycket stor hjälp nu när fler verkar få problem.
Tack på för hand. // Tony
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi hade samma problem med vår Rapido. Deras lösning var att borra hål i väggen i vattenlåset så det satt ju där bara för syns skull och givetvis luktade det i bilen.
Problemet är att de drar avloppen med 90 graders krökar och utan kontinuerligt fall eller tom bakfall.
Jag gjorde om alla avlopp där det gick och såg till att det blev fall när bilen stod plant. Använde 45 graders krökar och lät det bli fall på alla sträckor. Fick montera nya vattenlås eftersom de borrat sönder samtliga.
Det finns säker någon röris i HBK som kan förklara hur diameter på röret förhåller sig till fallet för att få ett bra avlopp.
Jag lärde mig att det inte räcker att ha hela fallet på ett ställe utan det behöver vara kontinuerligt för att det ska bli bra.
Sedan är ju inte 25mm rör helt idealiskt som avlopp men det är ju svårt att få plats med mer i en husbil.
Att skära bort delar av innerväggen på vattenlåset är ju att sätta det ur spel helt eller delvis så då kommer kanske lukten i stället.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Mycket bra tips, har försökt nå med rensband men det är rakt omöjligt, och inte särskilt sannolikt att det hjälper då det inte bör sitta minsta hår ens i böjen med tanke på att vi kört 300 mil och knappt använt handfatet med tanke på problemet. Ska kolla om det går att kapa eller om det blir bäst med borrmaskin eller om det krävs byte av delar.. Övriga avlopp rinner f ö som de ska så förhoppningsvis bara där designmissen finns.
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Vi har ett liknande problem. Vattnet blir stillastående i kök och dusch. Fick råd av PR Husbilar att rensa avluftningsslangen till gråvattentanken och/eller öppna tömningskranen. Antingen är det ingen luft i tanken eller stopp i avluftningsslangen. Men inget hjälper. Vattnet blir stående och rinner undan enbart om jag öppnar tömningskranen något. Någon som har tips på vad det kan vara?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Vi hade samma problem med vår Rapido. Deras lösning var att borra hål i väggen i vattenlåset så det satt ju där bara för syns skull och givetvis luktade det i bilen.
Problemet är att de drar avloppen med 90 graders krökar och utan kontinuerligt fall eller tom bakfall.
Jag gjorde om alla avlopp där det gick och såg till att det blev fall när bilen stod plant. Använde 45 graders krökar och lät det bli fall på alla sträckor. Fick montera nya vattenlås eftersom de borrat sönder samtliga.
Det finns säker någon röris i HBK som kan förklara hur diameter på röret förhåller sig till fallet för att få ett bra avlopp.
Jag lärde mig att det inte räcker att ha hela fallet på ett ställe utan det behöver vara kontinuerligt för att det ska bli bra.
Sedan är ju inte 25mm rör helt idealiskt som avlopp men det är ju svårt att få plats med mer i en husbil.
Att skära bort delar av innerväggen på vattenlåset är ju att sätta det ur spel helt eller delvis så då kommer kanske lukten i stället.
Helt klart så är det som du skriver. Jag gjorde om avlopsdragningen också och nu är det riktigt skjuts på avloppet.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem med den typ av vattenlås du ser på bild i inlägg 3. Fungerar bra nu efter sådan operation som pricken0606 beskriver.
Svårt att beskriva bättre. Om du lossar vattenlåset och tar bort bottenlocket ser du ganska tydligt vad som menas. Vattnet passerar förbi undre väggen, vidare upp mellan inre och yttre vägg upp till avloppsslangen. Den inre väggen är av ganska tunn plast, jag slipade ner den ett par mm med en Dremel. Du ser tydligt hur mycket du kan slipa så att inre väggen ändå ligger klart lägre än utloppet.
 

Studde

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Jag har en idé, lysande Stickan... Jag har funderat på detta som ser ut att vara ett mer eller mindre problem på många bilar/husvagnar. Om jag skulle sätta en avloppspump på avloppet nära tanken, sen en momentanknapp vid diskbänk resp tvättställ. Ett tryck några sek på knappen och vattnet skulle vara borta :applaus: Vad tror ni om idén ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en idé, lysande Stickan... Jag har funderat på detta som ser ut att vara ett mer eller mindre problem på många bilar/husvagnar. Om jag skulle sätta en avloppspump på avloppet nära tanken, sen en momentanknapp vid diskbänk resp tvättställ. Ett tryck några sek på knappen och vattnet skulle vara borta :applaus: Vad tror ni om idén ?
Jag skulle leta reda på grundproblemet och åtgärda det, istället för att jobba med konsekvenserna av det,
men det är jag de ;)
 
Toppen