• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startproblem Fiat 1998 2,5td (tror jag det är)

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Kontaktade vinterförvaringen för att jag tänkte hämta ut bilen då den stått länge nog nu.
Köpte den i november och hade den i två veckor innan vi ställde undan den.
Problemet är nu att företaget den står hos inte får igång den. De har provat med 2 olika startboosters och den står nu på laddning.
Jag har 8mil till där den står och fick bara den vaga förklaringen att den inte startar.
Vet att jag fick glöda den ganska länge i höstas när det var under -15 men nu har vi ju bara -7
Tror det är 2,5td som sitter i bilen, den är iaf på 85kw.

Någon som har några tips vad jag kan kolla upp så jag har lite på fötterna innan jag åker upp till den?
 
Lösning
Min 2001 har denna krocksensor bakom batterier. Lite uppe till vänster om batteriet

Jag hittade ingenting om kallstart i manualen tyvärr så om du har tid ork och lust så får du hemskt gärna göra det :)

The Starting Drill:
Lite om att starta en gammal Fiat Ducato 230 2,5TDi när det är kallt.
Först, vår bil är en -96, men jag tror inte att det skiljer mot en -98.
Flammstartsystemet aktiveras när utetemperaturen är under ca 5 plusgrader och fungerar som följer:
När du vrider startnyckel till 1:a läget lyser en gul lampa med en symbol som en glödspiral nere till höger i instrumentet.
När den lyser vrider man startnyckeln ytterligare ett steg och håller kvar där (kan kännas som rätt lång tid beroende på temperatur).
Efter...

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Är inte säkert det är glödstift på den motorn. På våran -98 är det inga glödstift utan en värmare i insuget. Kan vara startspärren som strular. Kolla om lampan Code slocknar när man vrider på tändningen om inte så startar inte bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är inte säkert det är glödstift på den motorn. På våran -98 är det inga glödstift utan en värmare i insuget. Kan vara startspärren som strular. Kolla om lampan Code slocknar när man vrider på tändningen om inte så startar inte bilen.

Om det är en 2,5 TDi så har den visserligen ett glödstift men inte i motorn! Den har en flammstart.
Jag skulle gissa att de som skulle starta upp den inte vet hur det går till i minusgrader?
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Om det är en 2,5 TDi så har den visserligen ett glödstift men inte i motorn! Den har en flammstart.
Jag skulle gissa att de som skulle starta upp den inte vet hur det går till i minusgrader?
Och hur startar man den i minusgrader?
Har kopplat på starthjälp och låtit den stå. Slår på tändningen och efter en stund så börjar lampan till glödningen blinka och ett relä låter i samma takt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
OM den snurrar utan att starta så kan det vara krocksensorn som löst ut.
Den sitter till höger om batteriet på väggen mot passagerarplatsen.
Den ser ut som ett relä med ett gummimembran på ovansidan.
Tryck ner membranet och om den löst ut så hörs ett svagt klick. Lycka till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
OM den snurrar utan att starta så kan det vara krocksensorn som löst ut.
Den sitter till höger om batteriet på väggen mot passagerarplatsen.
Den ser ut som ett relä med ett gummimembran på ovansidan.
Tryck ner membranet och om den löst ut så hörs ett svagt klick. Lycka till.
Har den verkligen en krocksensor, min har det inte?
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
OM den snurrar utan att starta så kan det vara krocksensorn som löst ut.
Den sitter till höger om batteriet på väggen mot passagerarplatsen.
Den ser ut som ett relä med ett gummimembran på ovansidan.
Tryck ner membranet och om den löst ut så hörs ett svagt klick. Lycka till.
tack, skall kolla detta i morgon. Jag tror att det är strömrelaterat då den stått sedan november och vi har haft ganska svalt.
Har dubbla batteriladdare på den nu och skall ge den ett nytt försök i morgon. Då har jag även med mig en mekaniker som har jobbat med de motorerna förut så då ska den nog komma igång.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hade jag behövt fråga om jag hade haft instruktionerna?

Det är det ganska många som gör ändå upplever jag, det är väl bekvämare så, bättre att "någon annan" jobbar?
,Jag har tyvärr bara litteratur på Tyska.
Men, är det en TDi du har, ingen TDi Cat, för det är en helt annan motorstyrning på den?
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Det är det ganska många som gör ändå upplever jag, det är väl bekvämare så, bättre att "någon annan" jobbar?
,Jag har tyvärr bara litteratur på Tyska.
Men, är det en TDi du har, ingen TDi Cat, för det är en helt annan motorstyrning på den?
Ber om ursäkt då jag inser att jag var lite otrevlig i mitt svar.
Har en instruktionsbok utskriven som jag hittade på forumet då det inte fanns med någon till min bil när jag köpte den.
Den låg dock hemma och jag var 8mil bort i husbilen. Hade inte ens min egna personbil så ingen mobilladdare och minimalt med ström på telefonen. Är hemma nu, telefonen ligger på laddning. Husbilen står på laddning. Jag laddas med kaffe och väntar på middag. Skall grotta ned mig i instruktionsboken och se om jag kan bli iaf lite klokare. tror inte jag har cat på min...... fast skall inte svära på det. Köpte den 5nov och ställde undan den på vinterförvaring 2v senare så vet egentligen inget om den.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ber om ursäkt då jag inser att jag var lite otrevlig i mitt svar.
Har en instruktionsbok utskriven som jag hittade på forumet då det inte fanns med någon till min bil när jag köpte den.
Den låg dock hemma och jag var 8mil bort i husbilen. Hade inte ens min egna personbil så ingen mobilladdare och minimalt med ström på telefonen. Är hemma nu, telefonen ligger på laddning. Husbilen står på laddning. Jag laddas med kaffe och väntar på middag. Skall grotta ned mig i instruktionsboken och se om jag kan bli iaf lite klokare. tror inte jag har cat på min...... fast skall inte svära på det. Köpte den 5nov och ställde undan den på vinterförvaring 2v senare så vet egentligen inget om den.

Om det är en Cat brukar det stå någonstans på bilen. Om du inte hittar någon vettig instruktion kan du skriva det här så kan jag skriva ihop
ett par rader, det är inte så besvärligt! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min 2001 har denna krocksensor bakom batterier. Lite uppe till vänster om batteriet

Jag hittade ingenting om kallstart i manualen tyvärr så om du har tid ork och lust så får du hemskt gärna göra det :)

The Starting Drill:
Lite om att starta en gammal Fiat Ducato 230 2,5TDi när det är kallt.
Först, vår bil är en -96, men jag tror inte att det skiljer mot en -98.
Flammstartsystemet aktiveras när utetemperaturen är under ca 5 plusgrader och fungerar som följer:
När du vrider startnyckel till 1:a läget lyser en gul lampa med en symbol som en glödspiral nere till höger i instrumentet.
När den lyser vrider man startnyckeln ytterligare ett steg och håller kvar där (kan kännas som rätt lång tid beroende på temperatur).
Efter ett tag börjar lampan blinka och man hör ett klickande ljud ifrån motorrummet, låt detta fortgå ett litet tag och gör sedan ett starförsök
genom att vrida nyckeln vidare till läge tre, så att startmotorn drar runt motorn, När motorn tänder släpp inte startnyckeln omedelbart
utan låt startmotorn hjälpa till ett par varv extra, då startar den enligt min erfarenhet alltid, i varje fall ned till ca -25 grader, lägre har det inte varit när vi har varit ute.
Det finns ytterligare ett startsystem på de här motorerna och det är inte ovanligt att det är ur funktion, men det brukar funka att starta även utan det. Hur det fungerar kan vi ta vid något annat tillfälle.
Hoppas att detta kan vara till hjälp! :)

Dan
 
Lösning

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Det var batteriproblem. Åkte dit idag med full mundering, det var batteriladdare, boosters, startkablar även ett extrabatteri. Den hade stått på laddning sedan igår med dubbla batteriladdare och startade utan att vi behövde göra annat än Montreals startprocedur. Startade så fint och sen var det inga problem.

Tack för hjälpen.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
då vet du att koppla bort kablarna från batteriet nästa höst, är alltid någon ström tjuv som jävlas med oss.
Jag trodde i min enfald att firman jag ställde den hos för vinterförvaring visste att göra sådant.
Skall försöka vinteranpassa den med lite dieselvärmare och mysigheter så man kan ha den i trafik året om. Originalvärmen hjälpte inte mycket när jag körde hem den i -20 igår :-D
 
Toppen