• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri

hymerist

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Linköping
HBK-Nr
4810
Medlemskap
2022
Har en Hymer som är 13 år gammal. För 2,5 år sedan byttes batterierna, 2 för bodelen och 1 för startbatteriet. De gamla var gelbatterier och höll i drygt 10 år. Åker inte på vintern utan står då i en lada, inget är påkopplat, men 14 dagar innan vi tar ut den står den för laddning. I midsomras stod den i 2 dygn utan el och vi fick inte igång den, startbatteriet var tomt men igångsattes med kablar. Körde 2-3 mil och funkade. Står den hemma i 1-2 dygn är det samma fel. Vad kan det vara för fel? /Hymerist 4810
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
När den står i ladan har du då lossat en av polerna från batterierna? Både start- och bodelsbatteri. Även fast batteriet är nytt så låter det som det fått stryk på något vis och är nu dåligt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I en modern bil är det många system som drar ström från startbatteriet om det är inkopplat.
Det bör inte vara utan laddning mer än ca 2 veckor för att inte skadas.
Antingen kopplar man bort minuskabeln eller låter det stå med underhållsladdning med en smart laddare (inte bilens inbyggda laddare) om startbatteriet ska vara inkopplat ett längre tag utan att bilen används
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
varför kan man inte ha bilens inbyggda laddare ? vi använder " alltid " bilens inbyggda laddare som laddar bilbatteriet samt bodelsbatteriet ! vet att på en del äldre bilare så finns inte den funktionen och då är det en annan sak men för de flesta så tror jag det funkar på det viset !
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I en modern bil är det många system som drar ström från startbatteriet om det är inkopplat.
Det bör inte vara utan laddning mer än ca 2 veckor för att inte skadas.
Antingen kopplar man bort minuskabeln eller låter det stå med underhållsladdning med en smart laddare (inte bilens inbyggda laddare) om startbatteriet ska vara inkopplat ett längre tag utan att bilen används
Har du en modern bil kan du lugnt använda den inbyggda laddaren,den laddar då både start och bodel.
Har du däremot en gammal laddare så är enklast att byta den till en ny,samt se till att den laddar båda batterierna.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
varför kan man inte ha bilens inbyggda laddare ? vi använder " alltid " bilens inbyggda laddare som laddar bilbatteriet samt bodelsbatteriet ! vet att på en del äldre bilare så finns inte den funktionen och då är det en annan sak men för de flesta så tror jag det funkar på det viset !
Under den tid man använder bilen funkar den inbyggda laddaren.
Laddaren i elektroblocket laddar med för hög spänning om bilen t.ex. ska stå oanvänd över vintern.
En smart laddare har en lägre spänning för långtidsladdning som gör att batteriet inte "torkar"
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Under den tid man använder bilen funkar den inbyggda laddaren.
Laddaren i elektroblocket laddar med för hög spänning om bilen t.ex. ska stå oanvänd över vintern.
En smart laddare har en lägre spänning för långtidsladdning som gör att batteriet inte "torkar"
Nu ska du inte skrämma alla med el inkopplad dygnet runt,du ska ha en gammal bil för att detta skall vara ett problem,jag har min inkopplad året runt, när den står hemma har fungerat bra i flera år,däremot är det bra att dra ur sladden om åskan går.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
TS har en Hymer som är 13år, där sitter ett EBL99 eller nyare, de kan ha 230V inkopplad kontinuerligt, enligt mig.
När jag köpte min Hymer så klarade startbatteriet bara 2 veckor parkerad utan 230V, jag kopplade då om stereon navigator och backkameran så de matades från bobatteriet istället, sen försvann mitt problem.
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Jag har en Knaus traveller renault 2008 ,köpt 2010 dom första åren stod den vinterförvarad i
föredetta militärförråd med bodelsbatterier urkopplade och en huvudströmbrytare på bilbatteriet
pga åtkomlighet ,brukade ställa undan i oktober och fram i april. Det brukade bara vara att slå på huvudbrytaren och starta samma sak med bodelsbatterierna full styrka direkt nästan inget urladdat.
Sedan 2016 förvarad på tomten med ström inkopplad ,(blev med barnbarn som är fött i februari så man behövde husbilen även vintertid) fungerar precis lika bra,jag böt batterier 2016 inte för att dom var slut men började gå ner i styrka
Sune
 
Toppen