• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri laddas ur efter byte av bodelsbatteri

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Du säger inget om vilken modell på husbil du har ellrr vilket typ av Litiumbatteri du ersatte med men det verkar som att plus på startbatteri och bodelsbatteri är nu gemensam. De ska normalt sett vara isolerade från varandra just för att undvika det som nu sker. Alltså, generatorn ska ladda båda när motorn är igång. Det är inte som så att det är ett relä eller något liknande som togs bort eller förbikopplades i samband med bytet? Hur som helst en DC-DC omvandlare emellan generator/startbatteri och bodelsbatteri torde lösa ditt problem.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej,

Startbatteriet laddas ur efter byte till litiumbatteri i bodelen. Nån som har nån logisk tanke?
Det finns en aktiv tråd om samma sak.

 

Spets

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Östra Göinge
Det finns en aktiv tråd om samma sak.

Det är inte mitt bodelsbatteri som dras ur….det är startbatteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej,

Startbatteriet laddas ur efter byte till litiumbatteri i bodelen. Nån som har nån logisk tanke?

Detta kan inte bero på byte till litium i bobatteri.
Eftersom spänningen i ett LiFePO4 är ca. 0,5V högre än i startbatteriet, så laddas startbatteriet upp av bobatteriet ifall de sammankopplas utan att någon annan laddning pågår.
Symptomet beror på något annat.
Troligen är någon förbrukare ansluten på startbatteriet, eller/och startbatteriet är i dåligt skick.
 

Spets

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Östra Göinge
Detta kan inte bero på byte till litium i bobatteri.
Eftersom spänningen i ett LiFePO4 är ca. 0,5V högre än i startbatteriet, så laddas startbatteriet upp av bobatteriet ifall de sammankopplas utan att någon annan laddning pågår.
Symptomet beror på något annat.
Troligen är någon förbrukare ansluten på startbatteriet, eller/och startbatteriet är i dåligt skick.
Detta var min tanke också. Kan det vara att jag dränerat startbatteriet under körning när jag hade förbrukare igång i bodelen men bodelsbatteriet var helt slut?
 

Spets

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Östra Göinge
Du säger inget om vilken modell på husbil du har ellrr vilket typ av Litiumbatteri du ersatte med men det verkar som att plus på startbatteri och bodelsbatteri är nu gemensam. De ska normalt sett vara isolerade från varandra just för att undvika det som nu sker. Alltså, generatorn ska ladda båda när motorn är igång. Det är inte som så att det är ett relä eller något liknande som togs bort eller förbikopplades i samband med bytet? Hur som helst en DC-DC omvandlare emellan generator/startbatteri och bodelsbatteri torde lösa ditt problem.
Det ända jag ändrat vid byte till litium är att ställa laddaren på GEL. Allt annat är som innan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta var min tanke också. Kan det vara att jag dränerat startbatteriet under körning när jag hade förbrukare igång i bodelen men bodelsbatteriet var helt slut?

Nej, eftersom startbatteriet har en lägre spänning än bobatteriet, har du bra laddning när du kör laddas båda batterierna.
Generatorn håller upp spänningen med ganska stora förbrukare igång samtidigt med motorn igång.

Kontrollera först spänningen på startbatteriet med motorn igång, bör vara 13,8-14,4V för att konstatera att laddning verkligen sker.
Sen skulle jag försöka få till en extern laddning av startbatteriet, för att se om det går att rädda efter djupurladdningen.
Låt en laddare sitta på startbatteriet i minst 12h, mät sen spänningen på batteriet utan laddare, bör vara 12,5V eller högre.
Försök sen att starta motorn, funkar allt bra efter det så kanske batteriet hänger med en säsong till.
Hjälpte inte detta, så skulle jag byta ut startbatteriet.
 

Spets

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Östra Göinge
Nej, eftersom startbatteriet har en lägre spänning än bobatteriet, har du bra laddning när du kör laddas båda batterierna.
Generatorn håller upp spänningen med ganska stora förbrukare igång samtidigt med motorn igång.

Kontrollera först spänningen på startbatteriet med motorn igång, för att konstatera att laddning verkligen sker.
Sen skulle jag försöka få till en extern laddning av startbatteriet, för att se om det går att rädda efter djupurladdningen.
Låt en laddare sitta på startbatteriet i minst 12h, mät sen spänningen på batteriet utan laddare, bör vara 12,5V eller högre.
Försök sen att starta motorn, funkar allt bra efter det så kanske batteriet hänger med en säsong till.
Hjälpte inte detta, så skulle jag byta ut startbatteriet.
Det är 12.9 V på startbatteriet nu men den orkar inte starta bilen. Det klickar högt bara.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är 12.9 V på startbatteriet nu men den orkar inte starta bilen. Det klickar högt bara.

Ok, det är mycket bra spänning på startbatteriet,
då kan det vara ett kontaktproblem,
kolla kopplingarna på batteripolerna, rena och sitter fast, kolla även dessa kablar i andra ändan mot chassit samt startmotorn, kolla även eventuell jordkabel mellan motor och chassi.

Nu får du nog skriva din husbils märke på chassit, motortyp, bodelen, årsmodell m.m.
 

Spets

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Östra Göinge
Ok, det är mycket bra spänning på startbatteriet,
då kan det vara ett kontaktproblem,
kolla kopplingarna på batteripolerna, rena och sitter fast, kolla även dessa kablar i andra ändan mot chassit samt startmotorn, kolla även eventuell jordkabel mellan motor och chassi.

Nu får du nog skriva din husbils märke på chassit, samt bodelen, årsmodell m.m.
PLA Mister 580. Byggd på Citroën Jumper. 2017. Det startar direkt med starthjälpsmanick.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok, det är mycket bra spänning på startbatteriet,
då kan det vara ett kontaktproblem,
kolla kopplingarna på batteripolerna, rena och sitter fast, kolla även dessa kablar i andra ändan mot chassit samt startmotorn, kolla även eventuell jordkabel mellan motor och chassi.

Nu får du nog skriva din husbils märke på chassit, motortyp, bodelen, årsmodell m.m.

12,9V är egentligen för mycket, gissar att det har mätts precis efter någon form av laddning.
Vilken spänning har batteriet direkt efter att det har belastats, t.ex. med halvljus rto?
 

Rambo

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
32856
Medlemskap
2024
Jag hade problem med att spänningen sjönk i startbatteriet,då mätte jag upp spänningen vid avstängd motor och upptäckte att det fanns en krypström någon stans. Föregående ägare hade monterat en batterifrånskiljare (typ grön att skruva) men den hjälpte inte.Då köpte jag en huvudsrömbrytare från Biltema och monterade den på -kabeln till karossen.Den använder jag när bilen ska stå still och problemet med urladdat startbatteri är ett minne blott! Det är samtidigt en form av stöldskydd! Bodelsbatterierna arbetar där med för sig själva,men laddas när jag kör.
 
Toppen