• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startar inte efter batteribyte

F

F.d. 57204

Guest
Hämtade bilen Fiat dethleffs 2004 efter vinterförvaring. Batterier hade laddat ur trots borttagen -pol. Startkablade igång och körde hem. Kopplade c-tec underhållsladdare till batteriet. Startade utan anmärkning vid test efter några veckor. Fortsatt kopplad till underhållsladdare , startar efter ytterligare några veckor, bilen startar inte- hörs att batterier är dåligt. Öppnar huven och batteriet har exploderat
Batteribyte och bilen startat inte man hör att motorn går runt men startar inte. Nån som har nått tips?
 
Lösning
Skulle kunna tänka mig att krocksensorn löst ut. Inte ovanligt vid batteribyte. Den sitter i motorutrymmets bakre vägg på passagerarsidan. I närheten av batteriet. Den ser ut som ett relä med den skillnaden att ovansidan är ett gummimembran. Tryck ner gummit och har den löst ut så bör du känna ett litet klick. Prova sedan att starta. Lycka till /Roy.

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Skulle kunna tänka mig att krocksensorn löst ut. Inte ovanligt vid batteribyte. Den sitter i motorutrymmets bakre vägg på passagerarsidan. I närheten av batteriet. Den ser ut som ett relä med den skillnaden att ovansidan är ett gummimembran. Tryck ner gummit och har den löst ut så bör du känna ett litet klick. Prova sedan att starta. Lycka till /Roy.
 
Lösning
F

F.d. 57204

Guest
Skulle kunna tänka mig att krocksensorn löst ut. Inte ovanligt vid batteribyte. Den sitter i motorutrymmets bakre vägg på passagerarsidan. I närheten av batteriet. Den ser ut som ett relä med den skillnaden att ovansidan är ett gummimembran. Tryck ner gummit och har den löst ut så bör du känna ett litet klick. Prova sedan att starta. Lycka till /Roy.

Tack Roy!!
Det var så som du skrev, tack snälla semestern är räddad. Sånna som du som gör livet för sånna som mig lättare
mvh Linn
 

Camprob

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Jönköping
Skulle kunna tänka mig att krocksensorn löst ut. Inte ovanligt vid batteribyte. Den sitter i motorutrymmets bakre vägg på passagerarsidan. I närheten av batteriet. Den ser ut som ett relä med den skillnaden att ovansidan är ett gummimembran. Tryck ner gummit och har den löst ut så bör du känna ett litet klick. Prova sedan att starta. Lycka till /Roy.
Hej, denna tråden räddade mig denna gången. Bränslepumpen död och motorn bara maler men tänder ej. (Fiat 2004 2,8 jtd)
Ett tryck på krocksensorn och vipps så hoppar bilen igång igen.
Tack Roy, nu räddade du min helg och massa tusenlappar på bärgning och felsökning :)

/Robert
 
Toppen