• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startar inte direkt

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har märkt ett mystiskt beteende hos "nya" bilen. 2,8 JTD -05
När den stått en stund vill den inte starta på första försöket. Jag måste alltid släppa nyckeln och försöka igen, då startar den direkt.

Jag har testat att slå på tändningen, väntat 20-25 sekunder innan jag kopplat in startmotorn men ingen skillnad. Jag har nött i 10-20 sekunder på startmotorn för att testa och det känns som att jag skulle kunna nöta hur länge som helst. Vrider jag bara av nyckeln snabbt och försöker igen så hoppar den igång direkt på första varvet.

Färsk diesel, nytt bränslefilter, bra snurr på startmotorn och går bra i övrigt.

Någon som har några ideer om vad det kan vara?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaha... har tyvärr ingen aning, kan vara nästan vad som helst från ev. startspärr, något tryck eller någon givare som saknas.
Men eftersom det verkar så definitivt när du nöter ett tag och det inte hjälper så borde chansen att du kan få någon vettig info från OBD2 vara rätt stor.
Det kan ju ha samlats rätt mycket felinfo om det stökat länge, men nollning av felkoder om det ser rörigt ut och ett nytt misslyckat startförsök med en lite extra lång stunds nötning borde nog ge en fingervisning åt rätt håll..... förhoppningsvis.

Sök lite här på forumet så kan du nog få lite info om en "lagom" felkodsläsare till Fiat.

M.v.h. JANKRO.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Du bör ha en givare/sensor som läser impulser till insprutningen. Den sitter på min lilla skåpbil vid remskivan på vevaxeln. Jag menar inte att det är den, men det är en grej att kolla. Min lossnade helt och bilen dog. Dock konstigt att din bil fungerar vid andra försöket. Låter iallafall som nån sorts impulsgrej som inte gör sitt jobb vid första startbesöket.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Impulsgivaren lossade jag när jag bytte kamrem så den sitter ordentligt på sin plats. Jag minns att den betedde sig likadant när jag testkörde bilen vid köpet också. Då tänkte jag inte så mycket på det eftersom den gick igång direkt vid nästa nyckelvrid och går bra i övrigt.
Känns lite som att insprutet inte tycker att kraven är uppfyllda för att slå på vid första startförsöket. Typ att den tror att motorn inte dras runt eller att det tycker bränsletrycket är för lågt eller inte finns. Den hänger sen kvar vid det genom hela startförsöket hur länge jag än drar runt motorn.
Vid nästa försök så tycker den annorlunda med start direkt....

Ingen stor grej egentligen men det är ju ett fel och fel skall lagas.
Skall testa med Jankros förslag och koppla på en läsare för att se om man kan få fram något.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej Hade en knaus med en jtd 2,3 -05 för 10-12 år sedan som hade samma egenskaper
Jobbade bredvid en dieselverkstad som idag heter ( Bil o Marin elektriska ) i malmö ock frågade om detta .
Svar; Växeln i neutralt läge rör inte koppling o gaspedal , vrid nyckeln till första läge lyssna på dieselpumpen tills den inte hörs mer , starta .
Efter det startade den efter första kirrandet .

Jag hade nog det beteendet att trampa ner kopplingspedalen samt rörde gaspedalen
Leffe
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan mycket väl vara startspärren, har haft mycket problem med såna på tre personbilar, har ibland varit tvungen att gå ur bilen och låsa och låsa upp med nyckel ej fjärren. Kan vara dåligt batteri i nyckeln kan man se att den inte fungerar på avstånd.
typiskt på sista bilen att det fungerade andra gången sen kom det oftare och till sist gick det inte att starta utan en massa trixande.
Kolla om den ev läcker luft någonstans så bränslet rinner tillbaka finns väl en manuell pump och den blir ju mjuk först när man pumpar eftersom det är luft i systemet. Det brukar ju starta om man kör länge då men kanske elektroniken slår ifrån direkt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bra ideer, några har jag testat redan.
Batteriet har jag haft bortkopplat ett par gånger redan när jag fixat med bilen och ingen skillnad.
Jag har även testat med att inte röra någon pedal alls och även väntat lång tid med att vrida från tändningsläge till startläge. Ingen skillnad.
Alla filter är nya, motorrummet är i superfint skick och inget läckage.

Det jag tycker är lite mysko är att jag i princip kan nöta hur länge som helst på startmotorn utan att den startar. Det tycker jag bör utesluta bränsletrycket då det finns gott om tid för trycket att byggas upp.

Jag skall testa lite mer för att se om jag kan märka något mönster som kan ge lite mer ledtrådar. Jag har mest flyttat den här utanför nu och minns t.ex inte om den startat direkt ibland när den är ordentligt varm.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Min förra bil var en 2,8 JTD-05. Efter några år började den tjura och ville inte starta vid första försöket men gick alltid igång direkt vid det andra. Någonstans hittade jag info om att det tydligen var ett känt fel som det funnits en återkallandeåtgärd på, kamaxelgivaren behövde höjas. Så jag demonterade givaren, höjde den genom att lägga två helt vanliga planbrickor under (på fästskruvarna) innan jag återmonterade den. Sedan var problemet borta.

Jag har ev några foton liggande i en annan dator, kan leta efter dem senare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mats, du kan eventuellt vara veckans hjälte.

Jag googlade lite mer efter vad du skrev och sprang på detta inlägg.
Kollade mitt chassienummer och visst finns min bil med där. Jag skall genast testa om det fungerar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, så kul att felet fixades.
Jag tänkt bara fylla i lite om kam eller kamaxelgivaren och varför bilen går bara den väl går igång även om givaren ligger på gränsen vilket man tycker borde störa under gång ibland.
En liten nypa salt bara.... för alla styrboxar till olika bilmärken är ju inte lika men grunden verkar ändå rätt lika.

Antingen det är en bensinbil som behöver både insprut och tändgnista eller en diesel som"bara" behöver insprutningssignal så är det ju en fyrtaktare som alltså bara tänder vart annat varv på cylindrarna.
På vevaxeln, ibland på svänghjulet eller även på främre skivan så sitter givaren som ger signal var motorn är och när insprut och ev. tändgnista skall komma, vevaxelgivaren.
Men när bilen startas upp så vet inte styrboxen om vevaxelgivaren ger signal under varvet som är kompressionstakten eller varvet då utblås insugningstakten sker, för vevaxelsignalerna kommer ju varje varv. Den väntar då på kamgivarens signal som som får signal från något som går med motorns halva varvtal, alltså kamaxeln. I en bensinbil kan den givaren även sitta i tändsystemet om det finns något mekaniskt snurrande kvar bland all elektronik. Den ger en signal när ettans cylinder är i topp i kompressions/tändtakten och styrboxen vet då hur motorns läge är.
Sedan så verkar de flesta styrboxar vara så att man kan ta bort kabelanslutningen till kamgivaren och bilen fortsätter att gå utan kamgivaren. Men om man stänger av bilen så går den inte igång igen utan den signalen, och det kan förklara att även om signalen är dålig och inte kommer hela tiden, utan uteblir ibland så märker man inget så länge som bilen har startat och är igång.
Att den inte går igång även om du nöter ett tag kan bero på att det troligen ligger någon begränsning om inte signalen kommer på en gång. Om motorn snurrat X antal varv utan att kamsignalen kommer så struntar boxen i om signalen kommer men för sent, eller ev. en max starttid som gått ut.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen