• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startar ej med varm motor

p105hgr

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11565
Medlemskap
2022
Hej
Förra året skrev jag om min Frankia med 3-liters motor som vägrade starta när motorn var varm.
Jag slutade skriva i juli eftersom jag då hade givit upp hoppet. Bilen hade då stått på verkstad sedan den 19:e Maj.
Man hade, efter att ha bytt massor av saker, kommit fram till att det var fel på styrdonet. Efter lite cirkus hit och dit så var bilen äntligen klar den 13:e oktober och fungerade sedan hur bra som helst. Som att ha fått en ny bil. Problemet med att det tog så lång tid berodde på Fiats inkompetens. Jag tror det beställdes minst tre nya styrdon till motorn med angivande av alla rätta beteckningar, men det blev fel i alla fall. Vet inte om det ens fanns styrdon till 2013 års modell. Vi fick förmodligen nyare styrdon med en funktion som motorn inte kunde leva upp till. Donet begärde nämligen info om fläktens status, om jag fattade det rätt, och det kunde motorn inte leverera. Då svarade ju donet med att tända en varningslampa och ange en felkod. Detta lyckades inte verkstaden lösa och Fiat (fabriken) kunde inte ge någon förklaring heller och jag ville inte få tillbaka en bil med något som inte var utrett, trots att den då var fullt körduglig. Nåväl, efter ca en till en och en halvmånads pyssel med enbart detta problem, så slocknade plötsligt varningslampan och felkoden upphörde och det har inte fallerat sedan dess. "De vise männens" svar på detta fenomen är att styrdonet är självlärande! Det ger upp när det inte får svaret från motorn om fläkten och slutar helt enkelt att påtala "felet".
Som ni förstår så blev det en mycket kort Husbilssäsong 2020, samtidigt som man tackar sin lyckliga stjärna för att man har valt ett bra försäkringsbolag. Som ni också förstår, så har jag numera inga höga tankar om Fiat som har så dålig central kompetens och support till sina verkstäder. Ett sådant här fel med kall-lödningar, fellevererade nya styrdon och medföljande fel borde en sådan biljätte kunna lösa på nolltid. Jag kan inte vara den förste med ett sådant fel.
 
Toppen