• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Karosseri Stötig gång

ubbe i gbg

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2026
Hej.
Har en 3 axlad 5 tons bil från 2007 med AL-KO chassi. Jag upplever den rätt stötig över vägskarvar, grusvägar o.dyl speciellt fram. Det sitter ACS fjäderben mnterade sedan tidigare på den. Jag undrar om någon varit med om det och åtgärdat det och isåfall hur? Det jag vet är att det inte har med däck eller däckstryck att göra.

Med vänlig hälsning,

Hej.
Har en 3 axlad 5 tons bil från 2007 med AL-KO chassi. Jag upplever den rätt stötig över vägskarvar, grusvägar o.dyl speciellt fram. Det sitter ACS fjäderben mnterade sedan tidigare på den. Jag undrar om någon varit med om det och åtgärdat det och isåfall hur? Det jag vet är att det inte har med däck eller däckstryck att göra.

Med vänlig hälsning,
Utgår från att du har däcktryck enl däckfabrikanten eftersom du är säker på att det inte har med däcken att göra ( vägt varje axel för sig ).
Hade du inte skrivit att du VET att det inte har med däcken att göra, hade jag sannoligt trott på för höga däcktryck.

Har haft en bil med lika chassie med samma problem, blev som en helt annan bil efter tryckjustering enl däckfabrikanten ( Michelin i mitt fall ).

Ha skrivits MÄNGDER om detta här på HBK under åren.
Önskar dig lycka till.

Hejs
Claes 105

Utgår från att du har däcktryck enl däckfabrikanten eftersom du är säker på att det inte har med däcken att göra ( vägt varje axel för sig ).
Hade du inte skrivit att du VET att det inte har med däcken att göra, hade jag sannoligt trott på för höga däcktryck.

Har haft en bil med lika chassie med samma problem, blev som en helt annan bil efter tryckjustering enl däckfabrikanten ( Michelin i mitt fall ).

Ha skrivits MÄNGDER om detta här på HBK under åren.
Önskar dig lycka till.

Hejs
Claes 105
Hej Claes.
Jag har läst alla dessa trådar mer eller mindre. Men eftersom jag ville ha något annat tips än däcktrycket så ställde jag frågan. tänkte om någon hade något annat tips. Bilen har gått ca 17500 mil så det kanske finns något annat som kan spela in.

Med vänlig hälsning, Urban.

Stötdämpare slut?
Antar att det kan vara så, jag vet inte hur gamla de är och hur bilen betedde sig då. Antar att de slits i och med att de ligger på maxbelastning hela tiden också. Vill heller inte byta dem om det inte är felet i och med priset på dem. Får fundera vidare...

Jag har en 2010 tre axlar ,16,000 mil det blir inte roligare än så här det slår hårt över skarvar och små hål ,över järnvägs spår ,om man vill ha en mjuk gång är det nog luft fjädring som gäller ! MVH INGEMAR ....

Antar att det kan vara så, jag vet inte hur gamla de är och hur bilen betedde sig då. Antar att de slits i och med att de ligger på maxbelastning hela tiden också. Vill heller inte byta dem om det inte är felet i och med priset på dem. Får fundera vidare...
Det är ett transportbilschassi som går med i stort sett maxvikt hela tiden, komfort är inte proriterat, har haft flera bilar olika chassi men personbilskomfort får man aldrig.
Har du nyss köpt bilen, eller är detta något som blivit sämre nu?

Jag har en 2010 tre axlar ,16,000 mil det blir inte roligare än så här det slår hårt över skarvar och små hål ,över järnvägs spår ,om man vill ha en mjuk gång är det nog luft fjädring som gäller ! MVH INGEMAR ....
Blir nyfiken, däckfabrikat och lufttryck, undras?

Hejs
Claes 105

Ja jag var inne på samma sak. Ville bara kolla här först så jag inte hade missat något...

Tillbaka
Toppen