• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Störning från PMR i värmereglaget

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag köpte en Baofeng GT-3 och testade den i HB för några månader sedan. Den var ansluten till en GP på taket. Dess jordplan är en f.d. monteringsplatta till parabol.
När jag tryckte på ptt ( 1 W ut) hörde jag ett rasslande ljud någonstans ifrån så jag tryckte igen. Det lät som ett rasslande relä. Trumavärmaren var igång, det var väl knappt över nollan ute då, i början på maj. Det var därifrån ljudet kom. Värmaren verkar inte ha tagit skada, eller regleringen ska jag väl säga. Jag har testat antennens swr med hjälp av min FT817 som visar ingen swr.
I veckan som gick testade jag APRS i HB med 10W ut i samma antenn som tidigare. Inget hände med värmaren. Bara vattenvärmaren var igång då i.o.f.s.

Är detta något som någon annan märkt något av?
Finns det andra prylar i en HB som kan påverkas av HF?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Störning från PMR i värmereglaget

Visst händer det att elektroniken störs ut av HF eller Vhf.. men med ett par ferriter på matarkablarna brukar det fungera.. Kolla så ska du se att det löser sig!
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen