• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, Vad krävs det för kunskaper att montera hydrauliska stödben själv, man skulle kunna spara en del pengar på att göra det själv tror jag, är stödbensatserna utformade med dom tillbehör som krävs för den ramen som min bil är byggd på, typ Fiat heavy.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej, Vad krävs det för kunskaper att montera hydrauliska stödben själv, man skulle kunna spara en del pengar på att göra det själv tror jag, är stödbensatserna utformade med dom tillbehör som krävs för den ramen som min bil är byggd på, typ Fiat heavy.
Om du är mekaniker och har möjlighet att hissa husbilen på en lyft, inga problem.
Är du inte mekaniker, eller med kunskaper som gör att du skulle kunna jobba som en, lämna bort jobbet.

Jag utbildar mekaniker och betalade gladeligen för att få stödben monterade.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Problemet kan vara att köpa hydrauliska stödben som privatperson, dom flesta säljs och installeras endast av auktoriserade verkstäder.
Ma-Ve finns dock att köpa, men det är lika mycket pengar som jag betalade installerad och klart HP inkl. garantier, har fått byta två ben hittills.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Problemet kan vara att köpa hydrauliska stödben som privatperson, dom flesta säljs och installeras endast av auktoriserade verkstäder.
Ma-Ve finns dock att köpa, men det är lika mycket pengar som jag betalade installerad och klart HP inkl. garantier, har fått byta två ben hittills.
Vad har hänt med benen? Är det så dålig kvalitet?
 
F

F.d. 64253

Guest
Ja dom tillverkar säkert i Kina, där kan man köpa dom för 20-25 tusen som privatperson
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Läste förra året om en kille, som köpt egna prylar (, konstruerat) och installerat, dvs inte en köpesats.
Hans prislapp slutade på knappt 55000kr (med vågfunktion), trots att han jobbade i hydraulikbranschen och hade goda rabatter.
Så prislappen på satserna som man kan köpa är ändå ”rätt bra”. MaVe kostar 47000-61000kr hos återförsäljarna.

Vi valde att montera EP, bokade på ”smaka på camping”-mässan och det var inte tillräckligt besparing på att montera MaVe själv för vår del.
Men tror inte det är svårt att montera, om man har normala mek-/montagekunskaper.
Läste igenom anvisningarna och det kändes inte som rocket-sience, även om det är mer komplicerat än en Ikea-möbel.
 
Toppen