• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Stödben

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er, funderar på att montera hydrauliska stödben på vår Adria 700SL, vi har titta på bland annat Al-ko 4H som verkar bra ingen direkt slangdragning, eller ska man satsa på EP ben, vad har ni för synpunkter på dessa val, och vad är det bästa stället i närheten av Göteborg.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Hej på er, funderar på att montera hydrauliska stödben på vår Adria 700SL, vi har titta på bland annat Al-ko 4H som verkar bra ingen direkt slangdragning, eller ska man satsa på EP ben, vad har ni för synpunkter på dessa val, och vad är det bästa stället i närheten av Göteborg.
Vi har EP på vår Adria Matrix Supreme 670SC-18 och är nöjda med dessa.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Helt rätt nyhlen, vi funderade på samma sak fast med ett "ben" under frampartiet, vilket vi också har sett i Frankrike på en större HB (har bilder någonstans i "arkivet"). Hittade ingen leverantör som var villig att montera bara "ett ben" så det vi såg måste ha varit en ensam varg som kunde sin sak. Hann tyvär aldrig prata med ägaren! 4 hydrauliska stödben fungerar inte på en 3,5 ton plåtis, tyvärr...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
4 elektriska stödben borde fungera på en plåtis, och dem kan man montera själv.

Pålle
Förlåt Pålle, jag menade viktmässigt inte installations-mässigt. Kontaktade 2 stödbens installatörer och frågade om det gick att montera bara ett ben, men ack nej, ingen var intresserad... 3,5 t plåtisar har sina begränsningar, bara att erkänna. Nu lever vi på ett "fartyg" som gungar både när den "rullar", när det blåser och när vi rör oss inne i, samtidigt som den ska pallas upp i varje nedförsbacke... Bara att gilla läget ; )
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag ska få mina TESA monterade av Bossings imorgon. Det blir första gången de monterar någonting annat än ALKO, så vi kom överens om att de inte kunde göra det för sitt standardpris, men att det ju "i stora drag" är fråga om samma monteringsarbete. Det ska bli spännande att se hur det går...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag ska få mina TESA monterade av Bossings imorgon. Det blir första gången de monterar någonting annat än ALKO, så vi kom överens om att de inte kunde göra det för sitt standardpris, men att det ju "i stora drag" är fråga om samma monteringsarbete. Det ska bli spännande att se hur det går...

Du får gärna berätta hur det gick, vad Bossings tyckte och om priset blev högre eller lägre än för deras standardpris".

Också spännande att få veta den totala prisskillnaden, jämfört med AL-KO, och den faktiska viktskillnaden.

Pålle
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det blev lite dyrare med monteringen än jag hade gissat på, men det var ju inte första gången det hände...
Kostnaden för monteringen blev straxt under 20 000:-, det tog dem ca 6 timmar längre tid än att montera ALKO. Så slutsummman blev
54 000:-, att jämföra med en prisgissning på 76 000:- för ALKO som jag fick hos verkstan som monterade solpanelerna.

När jag skulle prova dem hemma på garageinfarten började det med att kontrollpanelen larmade om att bilen stod så snett att det inte skulle gå att få den i våg. Vattenpasset tyckte att bänkskivan i köket var hyfsat i våg, både i längd- och sidled. När jag provade manuell styrning fungerade det bra, men med auto så åkte framhjulen upp i luften, till ändläget. Efter lite funderande på vad som kunde ha gjorts fel i monteringen, eller om något i styrelektroniken var trasigt, så började jag leta i manualen :cool: och hittade ett litet kapitel på slutet om att ställa in vad som skulle anses som vågrätt. På andra försöket så blev det rätt, så nu är allt OK.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Som jämförelse kan jag berätta att det för mig, med lite handräckningshjälp, tog ca 6 timmar (inklusive lunch- och fikaraster) att montera stödbenen.

Pålle
Men verkstan debiterar ju timkostnad även för handräckningshjälp :). Och i mitt fall, utan möjlighet att hissa upp bilen, och med båda tummarna lite felplacerade, så var det inte mycket att välja på. Dessutom är ju kabeldragning inget jag gillar, det är något man måste ha lite kunskaper för att göra på ett bra och snyggt sätt i bilen, kunskap om var man kan komma fram utan att ställa till det, vill säga.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har full förståelse för att du lejde bort arbetet, men tycker ändå att det verkar ha tagit alldeles för många timmar.

Det faktum att man inte kalibrerat systemet visar, i mitt tycke, att man inte läst den utmärkta monteringsanvisningen.

Det som du eventuellt uppfattat som kritik, är således inte riktat mot dig utan mot verkstaden.

Pålle
 
Toppen