• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Är ställplatsen markerad med tomtlinjer och/eller betald anser jag att man kan ta fram möbler. I Spanien kan dom som vill även sätta upp förtält om det ryms i rutan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det inte finns några regler uppsatta så kan man se hur andra gjort eller fråga dem om dom vet vad som gäller. Annars kan man ju diskret prova att ställa ut sina möbler utan att på ett provocerat sätt bre ut sig. Blir man uppmärksammad på att det inte är OK så får man väl plocka in möblerna igen.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, kan inte hbk hjälpa till så vi får enhetliga riktlinjer över sverige ,det skulle hjälpa alla
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
hej, kan inte hbk hjälpa till så vi får enhetliga riktlinjer över sverige ,det skulle hjälpa alla

Det bliver efter min mening helt og aldeles umuligt at skabe fælles regler.

Som tidligere nævnt er det ejeren der bestemmer reglerne, og hverken HBK eller andre vil være i stand til at skabe enighed bland dem med en fælles regel.

Eneste mulighed er en lovregel (bekendtgørelse) og det er der vel ingen der ønsker? Jeg er overbevist om at hvis staten skal bestemme, så vil vi miste en hel del pladser og der er jo ikke for mange i forvejen.

Som tidligere beskrevet. Anvend sund fornuft, se hvad andre gør og udlad at støde andre med dine handlinger under opholdet på pladsen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
HBK:s definitioner finns bland Husbilsplatserna i menyn under "Ikoner".
Ställplats = plats primärt avsedd för husbilar och oftast skyltad med husbilssymbol
Parkering = Skyltad parkering som går att använda för övernattning

Rutorna på parkeringar brukar normalt inte tillåta några möbler e.dyl. Ibland inte heller på ställplatser.

MVH
Hans
 
F

F.d. 14324

Guest
Om man inte kan/får ställa ut bord och stol borde det väl kallas parkeringsplats.
hej, kan inte hbk hjälpa till så vi får enhetliga riktlinjer över sverige ,det skulle hjälpa alla
Som Hans är inne på, för våra platser har vi arbetat fram en definition som är tänkt att fungera för alla platser vi får in, mestadels från hela Europa.
I Sverige är det för oss som är husbilsplatsadmins ett ickeproblem, vi har två platser i hela sverige som vi kallar för ställplats som även har taggen/markeringen "Campingrestriktion", den taggen är den vi använder när vi har info om att det är campingförbud på en plats.
Så jag vet faktiskt inte om det finns ett behov av att arbeta fram enhetliga riktlinjer för sverige för det finns väl egentligen inget problem att lösa vad jag kan se.

1614703745603.png

Söder om Sverige blir det genast lite mer tillkrånglat, men där skulle inte heller enhetliga riktlinjer för sverige ha någon som helst påverkan.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen