• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats eller parkering?

Status
Stängd för vidare inlägg.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja sådär enkelt och exakt brukar det sällan vara i verkligheten. Jag undrar om ens parkeringsvakterna vet om att rumpan på en bil får hänga ut över nästa p-ruta som exempel.
En liten nypa salt för att det delvis skall tala om hur enkelt det blir med just deras app vilken bara är en av tyvärr snart alldeles för många bolag i en stor rörig soppa.
Jag tyckte det nog var trevligare när det kom en kille framåt kvällen på en gammal flakmoppe i ex. Böda hamn och tog betalt, samt skrev ut en biljett....... Men det är väl mossigt nu för tiden.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Är det någon som vet vilket/vilka P-bolag/app som är mest gångbara på Öland numera, både ställplatser och samhällen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
...... Jag undrar om ens parkeringsvakterna vet om att rumpan på en bil får hänga ut över nästa p-ruta som exempel............
På Göteborgs Stads parkeringar behöver man lösa en extra biljett om överhänget tar upp en extra plats... lokal regel
 

Bilagor

  • Screenshot_20230429_195046_Chrome.jpg
    Screenshot_20230429_195046_Chrome.jpg
    263,7 KB · Visningar: 71

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Hej, ja sådär enkelt och exakt brukar det sällan vara i verkligheten. Jag undrar om ens parkeringsvakterna vet om att rumpan på en bil får hänga ut över nästa p-ruta som exempel.
En liten nypa salt för att det delvis skall tala om hur enkelt det blir med just deras app vilken bara är en av tyvärr snart alldeles för många bolag i en stor rörig soppa.
Jag tyckte det nog var trevligare när det kom en kille framåt kvällen på en gammal flakmoppe i ex. Böda hamn och tog betalt, samt skrev ut en biljett....... Men det är väl mossigt nu för tiden.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Är det någon som vet vilket/vilka P-bolag/app som är mest gångbara på Öland numera, både ställplatser och samhällen.
I kårehamn är det fortfarande "flakmoppe" under säsong (nåja, han kommer till fots), i Borgholm funkar kort i automat (eller app om du vill), Grönhögen är det swisch. Annars vet jag inte helt hundra om du behöver någon app, tror swisch eller kort räcker överallt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
”Där parkering är tillåtet i 24 timmar får man även övernatta i sin husbil.”

Riktigt så enkelt är det inte. Varje enskild kommun har lokala trafikföreskrifter. En sådan som förekommer är förbud att övernatta i fordon. Det gäller att ha koll på var man är och vad som gäller där vilket oftast inte är helt lätt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Av en ren tillfällighet så hittade jag detta.
Solklart!

Man kan ju bli ganska så fundersam när man läser Parkster's parkerings regler....

Där parkering är tillåtet i 24 timmar får man även övernatta i sin husbil. Detta gäller dock enbart en natt då längre tid räknas som camping, vilket inte är tillåtet på allmän mark.

För det första så informerar Parkster här bara om den regeln där det är tillåten 24 tim parkering... (och inget annat)

Men det är ju inget nytt, för i normala fall om man parkerar längre där det bara är tillåtet att parkerå24 tim kan man ju få parkeringsböter....
Men nu plötsligt skall det heta att man campar.. :rolleyes: om man perkerar mer än 24 tim på samma 24 timmars parkeringsplats..

Man kan ju undra nu om Parkster har behörighet att skriva ut en böta för olaglig camping :rolleyes:

Och inte heller kan de ju nu skriva att man har parkerar olaglig efter överskriden tid.... För du campar ju... :twitcy:

Apropå att kalla parkering för camping.. ... Läs gärna texten här under

Screenshot_20230430_132916_com.android.chrome_edit_302226412527319.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I kårehamn är det fortfarande "flakmoppe" under säsong (nåja, han kommer till fots), i Borgholm funkar kort i automat (eller app om du vill), Grönhögen är det swisch. Annars vet jag inte helt hundra om du behöver någon app, tror swisch eller kort räcker överallt.

Hejsan Golfbil och tack, jag gjorde en liten sökning i går kväll och det står en del om de här platserna som sköts av "föreningar" m.m. och betalning.
Det verkar som Borgholms kommun delvis har insett att det ibland blir besvärligt med bolag så de skriver om automater på vissa ställen där de/kommunen tar betalt m.m. Men det verkar som de även har anlitat just Parkster och deras app till sina kommunala parkeringar.

Det står att man kan också kan SMS parkera, vilket jag vill varna för om man inte vet hur räkningen kommer och hur man får den om inte summan på något sätt dras automatiskt.
I lite stresspanik vid en parkering utanför en akutmottagning så lyckades jag i alla fall betala med ett SMS (genom ett annat P bolag). Senare när jag funderade på betalning, och med visst besvär så hittade jag den "firma" som i sin tur stog för krediten tills betalning sker. Jag ringde dit för jag ville betala på en gång..... Nej det fanns ingen möjlighet till, fakturan skickades ut i mitten av varje månad punkt slut.
Men på vilket sätt frågade jag.
Med brev till den registrerade telefonen/adressen blev svaret.
Med brev, men jag kanske inte är hemma då. Då kan jag ju kanske inte betala i tid sa jag.
Ja, det går ju också att få ett mail om vi får mailadressen sa han.
Då får du den, och jag vill att du även på en gång skickar testmail så jag vet att det kommer fram till mig.

Nog om det samtalet, men tyvärr så verkar det som att de verkligen anstränger sig för att 12:- i Pavgift till P-bolaget skall växa maximalt. Jag tror att påslaget för pappersfakturan skulle blivit typ 29:- om inte mer, och sedan förväntade de sig troligen missad betalning och avgifter för det. Samt att man naturligvis kunde dela upp betalningen.......
Så bara en varning om man råkar betala med SMS så kolla med P-bolaget så fort som möjligt hur/vem och på vilket sätt den betalningen skall ske, särskilt om man inte är fullt registrerad med autobetalning hos just det P-bolaget som man SMS'ar "genom". Men om man är fullt registrerad så använder man väl appen att parkera med, och inte SMS.

Jag skickar med en länk till P inom Borgholms kommuns parkeringar som jag hittade, men skall nog försöka gynna de lite privatare ställplatserna.

M.v.h. JANKRO.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen