• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av/på

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Tjänar man på att ställa av husbilen när man som vi bara kan vara ute varannan helg. Har en 4,5 tonnare

Det blir ju 10 dagar från avställning till nästa påställning

//Niclas
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Ställa av/på

Vad jag förstått så tjänar ni inget på skatten, men på försäkringen kan ni tjäna en del.
///Lars-Ove
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ställa av/på

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:

Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi tar då ut då fordonsskatt från och med den 5 januari.
Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi tar ut fordonsskatt från den 17 november.

Ref. Om avställning - transportstyrelsen.se

Bennie
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av/på

Det är aldrig fel att ställa av, man kanske inte kommer iväg som tänkt.
Och som nämnts tidigare sparar man ju in på försäkringspremien.
Sen är transportstyrelsen generös när det gäller en påställning dag 1 och avställning dag 2, då betalar man bara för en dag.:wink: (om man uppfyllt 15 dagars regeln)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ställa av/på

Jag har Länsförsäkringar & när jag frågade hur man gör med av/påställning som man kan göra med 15 dagars mellanrum numera. Svaret jag fick var att om jag haft både fordonsförsäkring & garageförsäkring hos LF så skiftar dessa med automation när LF får besked av Transportstyrelsen. Detta innebär att när man ställer av & på så sköter sig resten med försäkringen av sig själv. Gissningsvis hanterar alla försäkringsbolag detta på samma vis.

Bennie
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Ställa av/på

Det är aldrig fel att ställa av, man kanske inte kommer iväg som tänkt.
Och som nämnts tidigare sparar man ju in på försäkringspremien.
Sen är transportstyrelsen generös när det gäller en påställning dag 1 och avställning dag 2, då betalar man bara för en dag.:wink: (om man uppfyllt 15 dagars regeln)


Är detta fakta? Har inte hört talas om!! I så fall perfekt om man t e x bara behöver flytta bilen tillfälligt eller besikta den... Vad gäller, måste man då ställa på och av inom samma dygn?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av/på

Du kan inte ställa av och på samma dag.
Jag ställer på bilen på morgonen och dagen efter på kvällen ställer jag av bilen, betalar bara fordonsskatt för ett dygn (handlar inte om min snålhet, får det på köpet utifrån mitt behov).
Men det är väl bara en tidsfråga innan dom ändrar detta.
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av/på

Hejsan
Ett annat problem som t.ex. jag har är att jag bor i kommunal hyreslägenhet, det finns jättefin parkering för husbil och husvagn intill men jag får parkeringsböter om jag ställer av bilen, parkeringsbolaget kräver att bilar och husvagnar skall vara besiktigade och skattade, annar blir det böter.
Kan i och försig förstå detta då det tidigare stod en massa skrotbilar på parkeringen som nu fraktats bort.
En sak att kanske tänka på om fler bor som jag.:oops:
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ställa av/på

Jag har Länsförsäkringar & när jag frågade hur man gör med av/påställning som man kan göra med 15 dagars mellanrum numera. Svaret jag fick var att om jag haft både fordonsförsäkring & garageförsäkring hos LF så skiftar dessa med automation när LF får besked av Transportstyrelsen. Detta innebär att när man ställer av & på så sköter sig resten med försäkringen av sig själv. Gissningsvis hanterar alla försäkringsbolag detta på samma vis.

Bennie

Bara en liten detalj: Om man byter till LF under tiden bilen är avställd, och därmed börjar med deras garageförsäkring, så övergår inte försäkringen till aktiv trafik/hel eller halvförsäkring automatiskt vid första påställningen. Detta måste man bevaka/anmäla manuellt.
Därefter fungerar det automatiskt som beskrivet ovan. Vet inte hur det funkar i andra bolag.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av/på

Undrar hur mycket man kommer att tjäna på att alltid ställa av och på under det dryga halvår som vi normalt har haft bilen påställd.
Det gäller dock att inte missa att ställa på bilen i brådskan någon fredag em när man skall iväg på helgtur. Jag tror att böterna för en miss säkert äter upp ett helt års vinst. Skulle man krocka är man ju helt rökt. Undrar om jag verkligen vågar hålla på så för glömmer saker gör man ju ibland:)
Litet som strömsladden och tvantennen. Det har hänt.
 

Tommy Gson

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14709
Medlemskap
2022
Sv: Ställa av/på

Du får bara bruka det avställda fordonet kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan om du själv ställt av det. Det kan ju bli långt därför att alla vill inte besikta över 3500 kg totalvikt. Och tänk på att meddela försäkringsbolaget Från LF har jag fått ett intyg hemskickat som kan visas upp om man skulle vara med övervakande dragningen.

//Tommy
 

Tommy Gson

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14709
Medlemskap
2022
Sv: Ställa av/på

PeterK

Enl Lag (2001:558) om vägtrafilregister 17§ st 4 får man bruka avställt fordon under vissa förutsättningar. Detta enl min tolkning av skriften.

Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.721
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av/på

Från Trafikverkets hemsida:

Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av/på

PeterK

Enl Lag (2001:558) om vägtrafilregister 17§ st 4 får man bruka avställt fordon under vissa förutsättningar. Detta enl min tolkning av skriften.

Tommy

Du har rätt, man får bruka ett avställt fordon till och från besiktning. Givetvis så fixar man en försäkring för den körningen.

Kenneth

Såg för sent att Montreal svarat, men då är vi tre som har samma uppfattning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av/på

Se där vad mycket nytt man lär sig här i klubben.

Jag har fått med modersmjölken att man inte får köra en meter utan att fordonet är påställt.:wideeyed:
 

Tommy Gson

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14709
Medlemskap
2022
Sv: Ställa av/på

PeterK

Tillägg: Jag var lite för snabb. Det är också som skrevs igår att man alltid skall ha haft kontakt med försäkringsbolaget för att köra fordonet på väg.

Tommy
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Ställa av/på

Tror inte det lönar sig och snåla in och bara ha en trafikförsäring ens vid en kort färd, de flesta av oss kör ju ekipage av xxx.xxx- värde och det lär inte bli billigt med fullvärdesreparation vid en oavsiktlig skrapning eller törning mot något annat. ( Men vi är ju de bästa förare i världen, så inget kan hända eller hur :twitcy: )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.721
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av/på

Texten borde nog vara: minst trafikförsäkring, inget hindrar ju att man har helförsäkring?
 
Toppen