• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Spridarpump

Micke74

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gävle
HBK-Nr
31526
Medlemskap
2021
Nån som vet hur man finjusterar spridarpumpen på en Fiat Ducato 1.9td -01..?
Har nyligen bytt kamremssats och bilen gick bättre men fortfarande höll den på att
rycka till/misstända ibland så jag bytte spridarspetsarna och den fortsatte att rycka och ryka lite på
tomgång, har nu provtryckt spridarna och alla 4 ligger mellan 160-180bar, ska montera tillbaka
dom imorgon och hoppas den går bättre snart, märkte sist att det går mycket luft runt runt från
returen på spridarna och in i matningen till pumpen igen, har nya genomskinliga slangar på
returen så det är lätt att se bubblorna.. Nån som har idéer/tips..?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Luftbubblor tyder på dålig bränslepump. Kan även vara läckage på sugande bränsleslang eller rostigt sug rör i bränsletanken. Går den bättre med full tank har du felet i tanken.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Jag har för mig att en annan tråd har handlat om samma sak.
Då var röret på sugsidan av bränslepumpen igensatt.
Det ha varit ett filter som satt där som var igensatt.
Då var det ett stort undertryck i pumpen och luft sögs in i bränslesystemet.
Motorn gick då sämre på högre varv vad jag kommer ihåg.
Det tog även tag innan luften påverkade motorn.
/Åke
 

Micke74

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gävle
HBK-Nr
31526
Medlemskap
2021
Jag hade precis bytt bränslefilter och satt tillbaka spridarna så kanske all luft är från det, förstår
inte hur luften ska kunna försvinna när returen går tillbaka till inloppet i spridarpumpen och då pumpas
allt bara runt runt...
Lä nog plugga inloppet till pumpen och låta returen gå ner i en flaska så man blir av med all luft o sen plugga
i slangen igen..
ska kolla om det sitter ett filter i min i inloppet..
 

Dexter

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Hofors
Jag hade precis bytt bränslefilter och satt tillbaka spridarna så kanske all luft är från det, förstår
inte hur luften ska kunna försvinna när returen går tillbaka till inloppet i spridarpumpen och då pumpas
allt bara runt runt...
Lä nog plugga inloppet till pumpen och låta returen gå ner i en flaska så man blir av med all luft o sen plugga
i slangen igen..
ska kolla om det sitter ett filter i min i inloppet..
Hur gick det med bilen??
 
Toppen