• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

sprickor i duschgolvet

Drutten

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
5252
Medlemskap
2023
Då vi hade köpt våran "pärla" en Frankia 840 GD 08:a, år 2013 så upptäckte vi att det fanns sprickor i duschgolvet, tog kontakt med säljaren och fick detta utbytt.
Allt var frid o fröjd tills nu i helgen, då vi upptäcker att det finns en ny spricka i det nya golvet!!! ( Från avloppsringen och 3 cm mot mitten, innan nabbarna i golvet börjar ) Ska man inte kunna använda duschen mer än 5 gånger innan det blir sprickor i ett nytt duschgolv?
Nu undrar vi om det är någon annan mer än vi som har blivit drabbade av detta?
Enligt säljaren så händer detta på alla modeller av husbilar, då man aldrig får trampa på avloppet.......eftersom just där finns ingen bärighet.!!!!
Du står ju aldrig på själva avloppet, då kan du lika bra duscha med plugg i hålet, eller hur ?
Skulle vara intressant att höra om fler har råkat ut för detta fenomen.

Hälsningar Drutten o Nettan
 

Bo 369

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: sprickor i duschgolvet

Vi har haft fyra husbilar och duschat mycket i alla bilarna. Det har aldrig hänt oss att golvet gått sönder.
Bo 369
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: sprickor i duschgolvet

Det är vanligt. Det har varit uppe ett antal gånger här på forumet. Olika lösningar är rekommenderat. Själv när golvet gick sönder i min förra bil, folierade jag golvet med plastfolie i tre lager. Andra river ut golvet och lägger nytt undergolv. Plastfolievarianten är en billig lösning som du kan använda på befintliga trasiga golv.

Jag lämnade in bilen till en firma som folierar bilar med reklam och efteråt såg golvet ut som nytt.
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: sprickor i duschgolvet

Vi drabbades också av detta när bilen var c:a 3 år. Lämnade in bilen och fick duschbottnen utbytt.
Detta lär bero på att tillverkaren inte sett till att golvet är stumt nog, utan när det fjädrar så spricker det så småningom.
Nu är det omgjort med stabil grund så nu hoppas vi att detta problem skall vara borta.

uno
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: sprickor i duschgolvet

uno beskriver hva fabrikken bure gjort før produksjonen ble satt i gang og hva som er korrekt fiks ved garantirep. SirMcLain har løsningen når garantien er ute, folien er mer elastisk en det vakumformede plastgolvet så det holder også lenge til en rimelig penge.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: sprickor i duschgolvet

Detta med duschkaren är en bedrövlig historia och man får hoppas att tillverkarna skärper sig. Även flera s.k. premiummärken har veka, sviktande duschgolv som förr eller senare blir missfärgade och/eller spricker.
Promobil har publicerat en översiktsartikel om olika typer av renovering och reparationer och jag har nu själv varit nere i Tyskland för sådan åtgärd och kommer att lägga ut en berättelse med bilder och referenser inom de närmaste veckorna.
Vad gäller renovering så är huvudspåren att antingen en avgjutning görs av befintligt duschkar eller att befintligt golv förnyas med lager av glasfiberväv och plast på samma sätt som vid byggnad av båtskrov i glasfiber eller epoxi.
Jag återkommer alltså, hav tålamod!

aake
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: sprickor i duschgolvet

På vår bil sprack det med vid den ena brunnen, fick ett nytt dusch golv på garantin men valde att göra det själv.
Det jag kunde konstatera var att på dom rostfria brunnarna var ytterdiametern ca 3 mm större än där den skall ligga, med påföljd att det vill öka diametern på hålet i plasten som då spricker.
Passade också på att plasta den nya baljan utvändigt med två lager 300 gr glasfiber matta och polyester plast.
Golvet under vår det inget fel på det var stumt och bra på alla sätt.
Hoppas ni förstår vad jag menar, är nog många bilar som har det felet.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: sprickor i duschgolvet

Vill tillägga att jag minskade diametern på brunnarna med ca 3 mm så att dom då hamnar ända nere mot plasten.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: sprickor i duschgolvet

Åter hemma efter en tur ner till södra Tyskland där jag passade på att låta renovera duschkaret.
I nr 2 av Promobil 2015 finns en översiktlig artikel om reparation och renovering av duschkar och utifrån denna så tog jag kontakt med företaget Fromm Design-Modellbau i Reutlingen (några mil söder om Stuttgart).

Visserligen har jag genom åren på egen hand lagat diverse skador på både båtar och husbilars glasfiberkarosser, men detta med duschkaret kändes som ett alltför delikat uppdrag för en dåligt tränad amatör; man vill ha hygienutrymmet minst lika bra som nytt. Duschgolvet hade blivit lite missfärgat och det hade uppstått små ytliga sprickor. Inget läckage men missprydande och på sikt hotfullt.

Här ett par bilder på golvet före åtgärd:
IMG_5692.jpg
IMG_5693.jpg

Här bilder efter åtgärd:
IMG_5808.jpg
IMG_5810.jpg

Herr Fromm laminerade golvet med 5 lager glasfibermattor och han lämnar fem års garanti. Hitintills inga reklamationer efter flera års erfarenhet och han åtgärdar mer än 200 duschgolv per år. Ett mycket prydligt arbete som känns stabilt och rejält och jag är helt nöjd. Arbetet tog lite drygt två dygn, en väntetid som lämpligen tillbringas på Gasthof Adler i Reutlingen (inte minst för det verkligt berömvärda kökets skull!).

Mer info på begäran!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: sprickor i duschgolvet

Wagner är ett av de företag som nämns i Promobils artikel, men företaget torde inte ha något färdigt duschkar till en så pass udda bil som min (och dessutom ville jag nog ha en mer stabil konstruktion än originalet).

aake
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: sprickor i duschgolvet

Hej Aake... Jag ringde i dag företaget Wagner.... sprecen mit der verkaufer.... och dessa produkter är mycket starkare än originalet.... det är inte termoplast i duschgolven.... så nu vet ni det.... men tyvärr så skickar de inte varorna...shiit....

Wagner är ett av de företag som nämns i Promobils artikel, men företaget torde inte ha något färdigt duschkar till en så pass udda bil som min (och dessutom ville jag nog ha en mer stabil konstruktion än originalet).

aake

Efter att jag postat detta inlägg ringde jag en vän i Hamburg... de kommer ner till Kreta i september... och är villiga att ta med duschgolvet...:D:D:D
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: sprickor i duschgolvet

Så nu är det bara att ta det lugnt och njuta av dagen.... min lösning för stunden blev .... lite crazzy glue över sprickorna.... så får vi hoppas att det håller tills det nya golvet kommer..... Jag vet hur ena sprickan, den uppe i hörnet på fotot kom till.... jag använde duschen..... och råkade tappa schampoflaskan.... Som jag ser det så är ju mycket av det material som husbilstillverkarna sätter in i husbilen....tydligen... INTE TILL FÖR ATT ANVÄNDAS.... :swoon:... tydligen så har husbilstillverkarna inte heller lyssnat på Povel Ramel.... var är tvålen broder.....för att tappa tvålen i en husbilsdusch kan få katastrofala följder...

https://www.youtube.com/watch?v=xQyKIwdynTQ

Tack för att ni har läst och gett mig fina tipps.... det är just det jag gillar med Hbk. att här finns många duktiga och kunniga H-bilsägare.... kunskap är nödvändig om du skall ha en HOBBY...... sen finns det nog några som jag.... som inte vet vad vi har gett oss in på.... men gör allt för att hitta en lösning.:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56138

Guest
Sv: sprickor i duschgolvet

Hej

Kan det finnas någon som gör liknande arbeten i Sverige.? Vi har en Hobby där vi upptäckt en större spricka (hål) och några mindre.... Usch....... skulle vilja få till denna lösning om möjligt.
 

Bilagor

  • 68F46B91653F4D4A8ECEE25A678797B2.jpg
    68F46B91653F4D4A8ECEE25A678797B2.jpg
    97,5 KB · Visningar: 109

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Hej, vi planerar att göra en liknande lagning hos Herr Fromm i Reutlingen. Är det någon annan som varit där på senare tid och kan dela med sig av råd eller erfarenheter?
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: sprickor i duschgolvet

Hej

Kan det finnas någon som gör liknande arbeten i Sverige.? Vi har en Hobby där vi upptäckt en större spricka (hål) och några mindre.... Usch....... skulle vilja få till denna lösning om möjligt.
Hej.
Fritidsservice AB i Skövde
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Vi har en Hobby från 2014 duschgolvet är utbytt 2 gånger, vid ett tillfälle ställde jag frågan måste man flyga och inte gå på golvet?
Gissa om reparatören såg dum ut-
 
Toppen